پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:23 - 1399/07/19

چرا مردم باید به جای دولت به شرکت های هوایی یارانه بدهند؟

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران گفت: چرا شرکت های هواپیمایی به جای اینکه از دولت سوبسید بگیرند با افزایش نرخ بلیت هواپیما، هزینه های خود را با پول مردم تامین می کنند.

کارگر آنلاین | امیرپویان رفیعی شاد رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران در واکنش به افزایش نرخ بلیت هواپیماها که به تازگی اعلام شده به خبرنگار مهر گفت: در روزهای اخیر که اعلام شد نرخ بلیت هواپیماها از اول آبان ماه گران‌تر می‌شود، بسیار متاسف شدیم چرا که این موضوع صنعت گردشگری داخلی را به شدت متضرر می‌کند.

همیشه صحبت ما این بوده که سفر را به عنوان یک کالای لوکس نبینیم بلکه تلاش کنیم سفر در سبد خانواده‌ها قرار گیرد در دنیا نیز به این باور رسیده‌اند که سفر بر روند کاری و رشد جامعه تأثیر می‌گذارد حتی در کشورهای توسعه یافته امکاناتی برای آن اختصاص می‌دهند تا مردم بیشتر به سفر بروند.

اما با توجه به افزایش نرخ پروازها که به تازگی اعلام شده، طبق معمول حتماً سایر وسایل حمل و نقل عمومی نیز افزایش نرخ خواهند داشت درحالیکه باید به این موضوع فکر کنیم تا چند وقت دیگر که کرونا از بین رفت، پروازهای خارجی نیز راه می‌افتد آن موقع چطور می‌خواهیم با قیمت پروازهای خارجی رقابت کنیم.

چند سال پیش قیمت پروازهای خارجی ارزان‌تر از داخلی بود و مردم می‌گفتند وقتی قیمت پرواز تهران به مشهد به اندازه سفر تهران به سوریه است پس چرا برویم مشهد؟ من تصور می‌کنم بعد از کرونا و راه اندازی پروازهای خارجی ما دوباره با چنین موضوعی رو به رو می‌شویم.

وی بیان کرد: کرونا به اقتصاد ما فارغ از تحریم و مشکلاتی که داشتیم آسیب زد باید برای این موضوع نیز تفکر بیشتری می‌شد. اگر ایرلاینی در فشار است و باید هزینه‌هایش را تأمین کند می‌تواند از دولت سوبسید بگیرد نه از مردم. اما اکنون این هزینه‌ها را مردم باید متحمل شوند. در حوزه گردشگری ما با کاهش شدید سفر مواجه می‌شویم چون مردم دیگر اقبالی به سفر نخواهند داشت و البته هزینه‌ها نیز این اجازه را به آنها نمی‌دهد بنابراین عملاً دفاتری که تا امروز دچار چالش بودند وضعیت به مراتب بدتری خواهند داشت.

این مدیرعامل دفتر خدمات مسافرتی گفت: باید قبل از افزایش نرخ بلیت بررسی می‌شد که میانگین درآمد مردم در جامعه چقدر است و چرا افراد نمی‌توانند سفر را در سبد خانواده قرار دهند. آیا باید سفر را به عنوان کالای لوکس در نظر گرفت؟ اکنون دیگر حتی قشر متوسط به بالا نیز نمی‌توانند سفر هوایی داشته باشند. این افزایش نرخ نشان می‌دهد که هیچ کار کارشناسی انجام نگرفته است.

رفیعی شاد با بیان اینکه اکنون حداقل و حداکثر قیمت برای نرخ بلیت‌ها در نظر گرفته شده است گفت: نرخ بلیت همین الان هم خیلی پایین نیست. عرضه و تقاضا باید همخوانی داشته باشد. اقبال مردم از این نرخ‌ها باید در نظر گرفته می‌شد آژانس‌های مسافرتی واسطه بین خدمات دهندگان و خدمات گیرندگان هستند. میانگین درآمد جامعه و هزینه‌هایی که دارند و وضعیت معیشت مردم را با میانگین نرخ‌های اعلام شده هم که محاسبه کنید باز هم با هم نمی‌خواند. آیا الان با این نرخ‌ها کسی می‌تواند با خانواده چهار نفره اش سفر برود؟ چرا به جای اینکه برای مردم تسهیلات قائل شویم عرصه را برای آنها سخت‌تر می‌کنیم و می‌گوئیم شمایی که نمی‌توانی با هواپیما سفر بروی با اتوبوس برو. آیا فکری شده غیر از خانواده‌ها چقدر از دانشجویان، اساتید و شرکت‌های تولیدی که باید از هواپیما جهت مسائل کاری استفاده کنند از این افزایش نرخ آسیب می‌بینند؟

او بیان کرد: از زمانی که این نرخ‌ها اعلام شده تا کنون واکنشی از وزارت میراث فرهنگی ندیده‌ایم شاید چون تعطیلات بوده است اما باید این وزارت بداند که اگر نهادی مثل وزارت راه تصمیم می‌گیرد که بر گردشگری تأثیر دارد باید واکنش نشان دهد. باید در شروای گردشگری تمام مسائلی که به گردشگری ربط پیدا می‌کند مورد بررسی قرار گیرد ولی اکنون می‌بینیم که عملاً تصمیمات به صورت فردی اخذ می‌شود.

منبع: مهر
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین