پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:30 - 1399/07/28

تاخیر ۱۵ ماهه در پرداخت دستمزد کارگران شهرداری حمیدیه

کارگران شهرداری حمیدیه خواستار پرداخت مطالبات ۱۵ ماهه خود هستند. این کارگران در روزهای گذشته بارها مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهر دست به اعتراض صنفی زدند.

به گزارش کارگر آنلاین، جمعی از کارگران شهرداری حمیدیه در استان خوزستان ، از شرایط دشوار زندگی خود در نتیجه‌ عدم دریافت حدود ۱۵ ماه حقوق خبر دادند و گفتند: در این اوضاع اقتصادی و علیرغم وجود تهدید کرونا، حقوق کارگران شهرداری حمیدیه هشت ماه به تاخیر افتاده و ما علیرغم همه سختی‌ها مجبوریم بدون دریافت حقوق کار کنیم.

کارگران شهرداری حمیدیه که در سال جاری فقط بخش کمی از مطالبات خود را به صورت علی‌الحساب دریافت کرده‌اند، باتوجه به اوضاع معیشتی خود در این شرایط کرونایی گفتند: ما باید برای دریافت معوقات مزدی خود دوندگی کنیم؛ شهرداری حمیدیه ادعا می‌کند بودجه ندارد و نهادهای بالادستی نیز همانند شورای شهر هیچ نظارتی بر اوضاع ندارند و به فکر پرداخت مطالبات مزدی کارگران نیستند.

این کارگران با بیان اینکه سخت‌ترین کار را در این شرایط نامناسب انجام می‌دهیم و کار ما برای حفظ آرامش و نظافت شهرها بسیار مهم است، افزودند: باید شوراهای شهر، استانداری‌ها و حتی مقامات استانی با نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها به فکر کارگران باشند و بودجه خاص برای پرداخت مطالبات مزدی آن‌ها اختصاص دهند.

آن‌ها با بیان این مطلب که مهمترین عامل تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان و کارگران شهرداری، مربوط به نبود منابع درآمدی در شهرداری است، افزودند: در حال حاضر بودجه ماهانه شهرداری حمیدیه حدود ۴۵۰ میلیون تومان است که این مبلغ حتی هزینه‌های جاری شهرداری را پوشش نمی‌دهد.

آن‌ها با بیان اینکه در پیگیری مطالبات خود در روز‌های گذشته تجمع اعتراض بر پا کرده بودند، در ادامه اظهار داشتند: با وجود وعده‌ای که از سوی مدیریت شهری و برخی مسئولان شهرستانی برای مشخص شدن وضعیت شغلی و پرداخت مطالبات مزدی‌مان شنیده‌ایم اما بعید به نظر می‌رسد وعدهای داده شده عملی شود چراکه ماه‌هاست این وعده‌ها را می‌شنویم.

کارگران در ادامه تصریح کردند: همه گرفتاری‌های امروز شهرداری مربوط به عملکرد شهرداران سابق است. همزمان شورای شهر نیز هیچ نظارتی بر کار شهرداری نداشته است.

این کارگران گفتند: جدا از معوقات مزدی ۱۵ ماهه، عیدی و سنوات سال ۹۶ و ۹۷ را از شهرداری طلبکاریم. در عین حال چندین سال است فاقد قرارداد کار با شهرداری هستیم و امیدواریم شهرداری تصمیم به عقد قرارداد با ما بگیرد و ما را دوباره به دست پیمانکاران نسپارد.

آن‌ها با انتقاد از اوضاع نامناسب معیشتی خود، درباره مطالبات بیمه‌ای خود نیز گفتند: با وجود همه مشکلاتی که در زمینه دریافت حقوق با آن مواجهیم دیرکرد در زمینه پرداخت حق بیمه‌ها نیز ما را دچار مشکل کرده و امکان دریافت خدمات درمانی در بیمارستان ها و درمانگاه‌های ملکی را نداریم.

کارگران شهرداری حمیدیه با بیان اینکه در استان محروم خوزستان، کار و زندگی می‌کنیم و توقع داریم مسئولان بیش از اینها به مساله معیشت و پرداخت دستمزد ما کارگران رسیدگی کنند، گفتند: چندین ماه است شهرداری حمیدیه بدون شهردار است و با سرپرست اداره می‌شود با این حال از ایشان در مقام کارفرمای اصلی انتظار داریم چاره‌ای برای تامین منابع مالی شهرداری و پرداخت دستمزد نیروی کار شهرداری بی‌اندیشد.

مطالبات کارگران شهرداری به دلیل کمبود منابع مالی به تاخیر افتاده است

مهدی ربیعی (سرپرست شهرداری حمیدیه) روز گذشته در جمع خبرنگاران در خصوص مشکلات کارگران معترض شهرداری گفت: کارگرانی که روز گذشته نسبت به‌ عدم پرداخت مطالباتشان معترض بودند از کارگران پیمانکاران خدمات شهری، فضای سبز و حراست شهرداری هستند که از خرداد سال ۹۷ به دلیل‌عدم حضور پیمانکار بدون قرارداد در حال همکاری با شهرداری هستند ومطالباتشان به تاخیر افتاده است.

وی افزود: نحوه پرداخت حقوق این کارگران به واسطه حکمی است که از سوی اداره کار صادر می‌شود و چند ماهی هست اداره کار نیز رسیدگی به شکایت آن‌ها را به تعویق انداخته است.

سرپرست شهرداری حمیدیه گفت: آخرین احکام صادره برای این کارگران مربوط به شهریور تا آبان سال ۹۸ بوده که حقوق و مطالبات این احکام به طور کامل و مبلغی به صورت علی الحساب تا صدور احکام جدید پرداخت شده است.

وی ادامه داد: مشکل اساسی درعدم پرداخت مطالبات کارگران، درآمد شهرداری است که به علت‌عدم وجود منابع درآمدی پایدار و وابستگی شهرداری حمیدیه همانند سایر شهرداری‌های شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر به واریز مالیات بر ارزش افزوده است که متاسفانه با کاهش میزان واریزی پرداخت حقوق و بیمه پرسنل با مشکل مواجه شده است.

مهدی ربیعی تصریح کرد: با پیگیری که از طریق مسؤولان استانی و شهری انجام شد این قول به شهرداری حمیدیه داده شده تا از این ماه میزان مالیات بر ارزش افزوده افزایش یابد تا پرداخت مطالبات پرسنل و کارگردان شهرداری حمیدیه بدون مشکل انجام شود.

منبع: ایلنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین