پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:54 - 1399/08/19

کانون‌های بازنشستگی به فرمول سازمان برای متناسب‌سازی رضایت داده‌اند

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از تازه‌ترین طرح‌های این نهاد برای الکترونیکی شدن خدمات و طرح ۳۰۷۰ و کمک هزینه ازدواج خبر داد.

به گزارش کارگر آنلاین، مصطفی سالاری در نشست خبری امروز (دوشنبه، ۱۹ آبان) که با حضور خبرنگاران برگزار شد، با تاکید بر اهمیت دیجتالی شدن خدمات ارایه شده توسط سازمان در این بازه زمانی ناشی از کرونا گفت: در این دوران کرونا مهم است که مراجعه حضوری مردم کم شود. تامین اجتماعی گام‌هایی را برای الکترونیکی شدن خدمات برداشته است اما با شیوع کرونا تاکید رهبری و ریاست جمهوری بر مراجعه کمتر مردم است.

کاهش ۷۰ میلیون مراجعه حضوری با آغاز طرح ۳۰۷۰

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: ما برنامه‌ریزی مستمری داشتیم تا به این شرایط برسیم و امروز آغاز طرح ۳۰۷۰ است. این طرح با زمان‌بندی دقیق اجرا می‌شود. طرح به این دلیل طرح ۳۰۷۰ نامیده شده که ۳۰ طرح الکترونیکی شده است و ۷۰ میلیون مراجعه را کم می‌کند. ما هر هفته تا بهمن ماه این طرح را به صورت هفتگی معرفی می‌کنیم تا بهمن ماه این خدمات را معرفی می‌کنیم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی که امروز معرفی می‌کنیم، پرداخت کمک هزینه ازدواج است. امروز جوانان دیگر نیاز به ثبت درخواست با مراجعه حضوری ندارند. پس از اینکه ما اطلاعات را دریافت کردیم، احراز شرایط را سیستمی انجام می‌دهیم و پرداخت انجام می‌شود. طرح‌های دیگری مثل کمک هزینه پرداخت تولد فرزند را هم یک مرجع به ما معرفی می‌کند.

او درباره طرح‌های دیگر توضیح داد: اگر مرجعی به ما اطلاعات دهد نیازی به ثبت اطلاع نیست اما اگر مرجعی نباشد اطلاعات را با استفاده از اپلیکیشن برای ما می‌فرستند.

سالاری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ارائه خدمات غیرحضوری، مورد تاکید رهبری و ریاست جمهوری قرار دارد. امیداویم با اجرای این طرح شاهد کاهش بار مراجعات مردمی باشیم. از این پس، ۳۰ خدمت اصلی خود را به صورت غیرحضوری ارائه می‌کنیم. بخش دیگری از مراجعات هم با طرح نسخه الکترونیک کاهش می‌یابد. هدف این است که تا بهمن ماه حدود ۷۵ درصد از مراجعه مردم کم شود.

وی درباره فراهم شدن مقدمات این برنامه کاهش بار مراجعات، گفت: همکاران ما خدمات سخت‌افزاری را فراهم کرده‌اند تا مردم بتوانند این خدمات را به طور کامل در بهمن ماه دریافت کنند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، افزود: رسانه‌ها برای معرفی این طرح نقش پررنگی دارند و از آن‌ها می‌خواهیم برای معرفی این طرح به سازمان تامین اجتماعی کمک کنند، همانطور که در گذشته به ما کمک کرده‌اند. امیدوارم هفته‌ای ۱.۲ یا ۳ طرح حضوری خود را به غیرحضوری تبدیل کنیم.

سالاری در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت‌های برای پذیرش این خدمات آماده است و اینکه ارگان‌های دیگر تا چه اندازه آمادگی همکاری با سازمان را دارند، گفت: قطعا زیرساخت‌ها، آماده هستند. پیش از این در هنگام ارائه خدمات غیرحضوری، با قطعی بستر الکترونیک مواجه می‌شدیم.

وی افزود: امروز ۹۵ درصد از مشکلات حل شده است. سخت‌افزارهایی را برای ذخیره اطلاعات خریداری کرده‌ایم و شرایط را برای تراکنش اطلاعات فراهم کرده‌ایم. شاید بعدها سامانه‌ای به دلیل پایین بودن سرعت اینترنت با سرعت کم راه‌اندازی شود؛ اما امکان دسترسی آفلاین را فراهم کرده‌ایم.

هیچ بدهی معوقه‌ای به مراکز درمانی نداریم

سالاری درباره مطالبات مراکز علوم پزشکی و درمانی دولت از تامین اجتماعی نیز گفت: تا ۱۴ ماه پیش حدود ۱۸ ماه بدهی معوق به این مراکز داشتیم، حالا چه مراکز خصوصی و چه دولتی؛ اما در حال حاضر، هیچ بدهی معوقه‌ای به مراکز درمانی نداریم. مراکز درمانی به دو یا ۳ ماه نیاز دارند تا اسناد خود را برای ما ارسال کنند. ما به مدتی زمان نیاز داریم تا این صورت را پرداخت کنیم. ما هزینه‌های مرداد ماه را پرداخت کرده‌ایم.

او درباره مجموع بیمارانی که به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های تامین اجتماعی بستری شده‌اند، گفت: تعداد این افراد ۶۷ هزار نفر است که ۸۶ درصد از آن‌ها بهبود یافته‌اند.

سالاری درباره بیمه بیکاری و معیشت نیز گفت: معیشت به ستاد مربوط می‌شود. ما افرادی در وضعیت مختلف داریم. افرادی که مشمول قانون بیمه بیکاری می‌شوند و شامل بیمه بیکاری می‌شوند که با کمک دولت این کار را انجام داده‌ایم. بخشی هم به دلیل کرونا نمی‌توانند به سر کار بروند و تامین اجتماعی هم این حقوق را به آن‌ها پرداخت می‌کند.

وی افزود: کسانی که مشمول بیمه بیکاری هستند ولی شرایط دریافت آن را ندارند باید درباره آن‌ها چاره‌جویی کنیم. گروهی هم مثل بیمه مشاغل آزاد تحت پوشش نیستند، برخی هم هیچ بیمه‌ای ندارند ولی درآمد آن‌ها تحت تاثیر قرار گرفته است. گروه چهارم هم بازنشستگان تامین اجتماعی هستند که ما تمهیداتی برای آن‌ها درنظر گرفته‌ایم و به طرق مختلف این موضوع را پیگیری می‌کنیم. به هر صورت سازمان تامین اجتماعی برای گروه‌های مختلف راهکارهایی دارد و برای تامین منابع و روش اجرایی نیز راه‌هایی در نظر گرفته است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به پرسش ایلنا مبنی بر اینکه آیا درست است که لایحه اصلاح قانون تامین اجتماعی بدون اعمال رای و نظر کارگران تهیه و به مجلس داده شده و چرا بخشنامه‌های تامین اجتماعی با رویکرد کارفرمایی اصلاح می‌شود؟، گفت: ما به دنبال اصلاح تامین اجتماعی نیستیم و لایحه‌ای ارسال نکرده‌ایم. چنین نیست که بخشنامه‌ها رویکرد کارفرمایی دارند. اجرای نسخه الکترونیک بیشتر امور بیمه‌شدگان را تسهیل می‌کند. هدف تسهیل کار هر دو است. بخشی از حق بیمه را کارفرما و بخش دیگر را کارگر پرداخت می‌کند. ما درباره کارگر تعهداتی داریم ولی درباره کارفرما تعهدتی نداریم. این موضوع بین کارفرما و کارگر تعارضی ندارد.

سالاری در پاسخ به دیگر پرسش ایلنا مبنی بر اینکه رقم بدهی‌های دولت به بالای ۳۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده و به نظر می‌رسد دولت اراده‌ی برای پرداخت ندارد، سازمان برای دریافت مطالبات خود از دولت چه برنامه‌ای دارد؟ توضیح داد: این مبلغ دقیق نیست که بخشی از آن بر اساس محاسبات ما و بخشی بر اساس محاسبات سازمان برنامه و بودجه و بخشی دیگر بر اساس سازمان حسابرسی است. دولت مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان از بدهکاری خود را در سال جاری پرداخت کرده و قرار است مبلغی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر هم پرداخت کند. بخشی از این بدهکاری برای قبل از انقلاب است که محاسبه شده تا مبلغی را در امسال یا نیمه اول سال آتی پرداخت کند.

وی در پاسخ به سومین پرسش ایلنا مبنی بر اینکه آیا سازمان برنامه‌ای برای ترمیم همسان‌سازی به خصوص برای بازنشستگان سخت و زیان‌آور دارد و آیا اعتبار لازم برای ترمیم همسان‌سازی فراهم شده و آیا در آذرماه این کار انجام می‌شود؟ گفت: جلساتی با کانون بازنشستگان کل کشور و استان‌ها برگزار کردیم. صورتجلسه هم کرده‌ایم که طرح متناسب‌سازی در آذرماه اجرا شود. ما آمادگی داریم تا هر فرمولی که مدنظر آن‌ها است را اجرا کنیم ولی این افراد به همان فرمول مرداد ماه رضایت دادند.

منبع: ایلنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین