پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:26 - 1399/08/28

آتش سوزی مرگبار ساختمان مجیدیه در هاله ای از ابهام

پرونده مرگ 4 نفر از ساکنان یک ساختمان در مجیدیه تهران بر اثر آتش‌سوزی عمدی در حالی به دادگاه کیفری استان تهران رسید که هنوز مقصران اصلی این ماجرا شناسایی نشده‌اند.

به گزارش کارگر آنلاین، رسیدگی به این پرونده از بهمن سال 93 با آتش‌سوزی مرگبار خانه‌ای 6 طبقه در منطقه مجیدیه تهران آغاز شد وقتی مأموران آتش‌نشانی و پلیس به محل اعزام شدند بررسی‌ها نشان می‌داد که حریق از طبقه منفی یک ساختمان شروع شده و آتش پس از سرایت به دو خودرو و یک موتورسیکلت در حال گسترش یافتن است.

در ادامه مأموران آتش‌نشانی هنگام بازرسی راه‌پـــله‌ها با جسد پسربچه‌ای 4 ساله و مادر بزرگ 62 ساله‌اش روبه‌رو شدند که این افراد را بلافاصله خارج و به عوامل اورژانس مستقر در محل حادثه تحویل دادند که مرگ این دو نفر به دلیل شدت دود گرفتگی تأیید و اعلام شد.

در بررسی‌های بعدی جسد دو نفر دیگر از ساکنین ساختمان نیز کشف شد و با توجه به مرگ 4 نفر تحقیقات برای علت حادثه در دستور کار پلیس قرار گرفت و مأموران بعد از تحقیقات فراوان متوجه شدند آتش‌سوزی عمدی بوده است. از طرفی مشخص شد سرایداری که مدتی قبل از سوی مالک ساختمان اخراج شده بود، روز حادثه به مقابل ساختمان رفته و با مدیر ساختمان درگیر شده و او را تهدید کرده که اگر طلبش را نگیرد ساختمان را به آتش می‌کشد.

به این ترتیب سرایدار اخراجی بازداشت شد ولی در بازجویی‌ها منکر آتش زدن ساختمان شد و خودش را بی‌گناه دانست. پس از آن چندین مظنون دیگر هم بازداشت شدند و دوربین‌های مداربسته ساختمان مورد بررسی قرار گرفت اما عاملان آتش‌سوزی شناسایی نشدند.

با گذشت بیش از 5 سال از این ماجرا بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی تهران برای سرایدار و 2 نفر دیگر که همگی طبق تحقیقات انجام شده با مالک ساختمان اختلاف داشتند و او را تهدید کرده بودند به اتهام مشارکت در قتل عمدی و ایراد صدمه بدنی عمدی ناشی از آتش‌سوزی قرار جلب صادر کرد. این در حالی بود که بررسی‌های اولیه حکایت از این داشت آتش‌سوزی از خودروی بی‌ام وی در پارکینگ ساختمان شروع شده و به طبقات بالا سرایت کرده است.

مأموران در بررسی‌های خود در این حادثه به ردپای مردی رسیدند که قبلاً به عنوان نگهبان در این ساختمان مشغول به کار بوده اما به علت اینکه از صاحب خودروی «بی‌ام و» به عنوان دستمزد نگهبانی‌اش مبلغی پول طلب داشته او را تهدید به آتش‌سوزی خودرواش کرده بوده است. به این ترتیب مأموران وی را پس از مدتی شناسایی و بازداشت کردند. مأموران در جریان این پرونده چند متهم دیگر را هم بازداشت کردند.

متهم اصلی در بازجویی‌ها به اختلاف حساب با مرد «بی‌ام‌و» سوار اعتراف کرد و گفت: او را تهدید به آتش‌سوزی کردم اما هرگز دست به این کار نزدم. متهمان دیگر هم معاونت و مشارکت در آتش‌سوزی را انکار کردند و پرونده پس از صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد و قضات شعبه 2 دادگاه کیفری استان تهران پرونده را مورد بررسی قرار دادند.

از آنجایی که 3 متهم این پرونده که اتهام تسبیب در قتل داشتند با وثیقه آزاد شده بودند از آنها خواسته شد در جلسه دادگاه حاضر شوند و اولیای دم نیز دعوت شدند اما دو نفر از متهمان و یکی از اولیای دم در جلسه رسیدگی حاضر نشدند. به این ترتیب اولیای دم حاضر در دادگاه خواسته خود را مطرح کردند و گفتند: صاحب ساختمان را مقصر اصلی این ماجرا می‌دانند و علیه او شکایت و درخواست قصاص دارند.

وقتی تنها متهم حاضر در دادگاه در جایگاه قرار گرفت گفت: اتهامم را قبول ندارم و اصلاً در جریان آتش‌سوزی نبودم.

بدین‌ترتیب قضات وارد شور شدند و با توجه به مدارکی که در پرونده بود نقص در تحقیقات را اعلام کردند. آنها با این توضیح که دادسرا هنوز مقصر اصلی این آتش‌سوزی را معرفی نکرده و پرونده نقص دارد آن را برای رفع نقص به دادسرای جنایی تهران بازگرداندند. به این ترتیب پرونده آتش‌سوزی مرگبار در مجیدیه همچنان با ابهاماتی به دادسرا بازگردانده شد.

منبع: hadese24
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین