پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:27 - 1399/09/04

فلور روده و تاثیر آن بر سلامت بدن انسان

فلور روده نقش مهمی در فراهم کردن ویتامین ها و دیگر مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامت ما ایفا می کند.

فلور اطلاحی علمی برای گروهی از زندگی گیاهی یا باکتریایی، به طور معمول مخصوص به منطقه ای خاص است. در حوزه سلامت و پزشکی، فلور اصطلاحی است که برای توصیف میکروارگانیسم های موجود رو یا در بدن انسان، مانند فلور روده یا فلور پوست استفاده می شود. زمانی که درباره فلور بدن انسان صحبت می کنیم، این اصطلاح به باکتری، مخمر، و سایر قارچ ها اشاره دارد.

به گزارش "وری ول هلث"، فلور روده به دنیایی از میکروارگانیسم ها، بیشتر باکتری ها، ارجاع می شود که در روده های ما ساکن هستند. پژوهش ها به طور فزاینده در تلاش برای درک نقش فلور روده در سلامت انسان هستند. نام های مختلفی برای اشاره به این جمعیت میکروارگانیسم ها استفاده می شود که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- باکتری های روده

- فلور روده

- میکروبیوتا

- میکروبیوم

- میکروفلور

فلور روده نقش مهمی هم در سلامت و هم در آسیب پذیری ما در برابر بیماری ایفا می کند.

رشد و نمو
اعتقاد بر این است که نوزادان با روده ای متولد می شوند که به طور کامل یا تا حد زیادی استریل است. همانطور که نوزاد از کانال تولد مادر خود عبور می کند، در معرض میکروارگانیسم های موجود در واژن قرار می گیرد که منشا جمعیت میکروبیوم است. میکروبیوم با قرار گرفتن در معرض محیط و مصرف شیر مادر، شیر خشک، و در نهایت غذا هرچه بیشتر گسترش می یابد. اینها عواملی هستند که در افزایش جمعیت میکروبیوم نوزادانی که از طریق سزارین متولد شده و از کانال تولد عبور نمی کنند، نقش دارند. پس از آن، آرایش فلور روده به رشد و توسعه خود در طول زندگی فرد ادامه می دهد.

محل
موادی که طی فرایند گوارش ترشح می شوند در محل تکثیر باکتری های روده تاثیرگذار هستند. اسید معده، اسید صفرا، و آنزیم های پانکراسی به طور معمول از تجمع باکتری ها در معده یا بخش ابتدایی روده کوچک جلوگیری می کنند.

از این رو، باکتری های روده تا حدی در قسمت پایانی روده کوچک دیده می شوند، اما به طور عمده در روده بزرگ ساکن هستند. تخمین زده می شود که بیش از هزار نوع میکروب در بدن انسان وجود دارند.

عملکردها
همانگونه که در بالا اشاره شد، فلور روده بازیگری کلیدی در سلامت انسان است. دو نقش مهم فلور روده با محافظت از سیستم ایمنی بدن و متابولیسم مرتبط است. برای این عملکردهای مهم، کفه ترازو باید به سمت باکتری های خوب و مفید سنگینی کند.

پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن

به نظر می رسد باکتری های روده به دو روش از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کنند. نخست، باکتری های مفید محافظت مستقیم برای پوشش داخلی روده بزرگ ایجاد می کنند و اجازه ورود مواد مضر را نمی دهند. زمانی که این سیستم در معرض خطر قرار می گیرد، حالت افزایش نفوذپذیری روده (سندرم روده نشت پذیر) ممکن است شکل بگیرد. دوم، باکتری های خوب روده با سیستم ایمنی بدن در سطح پوشش داخلی روده ها برای مبارزه با باکتری ها و دیگر عوامل بیماری‌زا همکاری می کند.

آثار مفید متابولیک

فلور روده نقش مهمی در فراهم کردن ویتامین ها و دیگر مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامت ما ایفا می کند. همچنین، میکروبیوم با کربوهیدرات هایی که در روده کوچک گوارش نمی شوند، مانند نشاسته مقاوم و فودمپ ها تعامل دارد. این تعامل مواد مغذی بیشتر را فراهم کرده، رشد سلول های اپیتلیال را تشویق می کند و ذخیره چربی را تعدیل می کند.

مشکلات سلامت مرتبط
مشخص شده است که یک ترکیب کمتر از حد مطلوب فلور روده می تواند به مشکلات سلامت گوارشی و غیر گوارشی منجر شود. مشکلات سلامت که به نظر می رسد در حال حاضر ارتباط مستقیمی با بی تعادلی فلور روده، وضعیتی معروف به دیس بیوزیس، دارند، شامل موارد زیر می شوند:

- بیماری های آتوپیک

- دیابت

- بیماری التهابی روده

- سندرم روده تحریک پذیر

- چاقی

- سندرم متابولیک

مراقبت از فلور روده
کاهش استرس، به حداقل رساندن استفاده از آنتی بیوتیک ها، و دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل حاوی غذاهایی که به عنوان پری‌بیوتیک ها شناخته می شوند، همگی پتانسیل بهینه سازی فلور روده را دارند. افزون بر این، پروبیوتیک ها ممکن است مفید باشند. در موارد شدید، روندی که به عنوان پیوند میکروبیوتا مدفوع شناخته می شود به نظر می رسد برای بهبود سلامت فلور روده گزینه امیدوارکننده ای است.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین