پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ55018:25 - 1399/09/04

شلیک تیر به قلب مافیای خودروی ایران آغاز شد

با تصویب کلیات طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس، موضوع آزادسازی واردات خودرو دوباره به یکی از داغ ترین خبرها تبدیل شده است. برخی معقتدند در شرایط کنونی واردات خودرو عملا مقدور نیست و در صورت امکان نیز به شدت به صنعت خودرو آسیب می زند. در عوض برخی دیگر نیز آزادسازی واردات خودرو را بهترین راه برای رونق صنعت خودرو و شکستن انحصار می دانند.
به گزارش کارگر آنلاین ،  سید حجت کریمی، کارشناس خودرو با بیان اینکه آزاد شدن واردات خودرو، ترویج فضای تجمل و یا ورود خودرو لوکس نیست گفت: مسئله اصلی ایجاد فضای رقابتی و استفاده ایمن و ارزان از خودرو خارجی است.
 
وی با اشاره به اینکه شرکت های خودروسازی تنها با ایجاد رقابت از این عقب ماندگی خارج می شوند، خاطر نشان کرد: شرکتی که میزان زیان آن از ۵۰ درصد سرمایه اش بیشتر شود ،عملا ورشکسته است. با یک حساب و کتاب سرانگشتی ، میزان زیان انباشه آن ها ، چیزی حدود ۵ برابر سرمایه و دارائی خود شرکت هاست. در عجبم که چطور دوباره تسهیلات میگیرند و همچنان حمایت مالی می شوند؟
 
 
 
کریمی با بیان اینکه مسئله خطر کاهش اشتغال در صنعت خودرو بهانه ای بیش نیست، گفت: خودروسازان با امنیتی کردن صنعت خودرو، دائما با همین حربه به دنبال اقناع افکار عمومی برای مقابله با واردات خودرو هستند.
 
وی گفت: در حال حاضر تعداد پرسنل دو خودروساز بزرگ کشور حدود 100 هزار نفر می باشد که اگر میانگین حقوق 4 میلیون تومان برای هر فرد را لحاظ کنیم سالانه کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان می شود. حالا اگر بودجه ای که صرف سوخت مازاد مصرف آن خودروها می شود را حساب کنیم، رقمی به مراتب ده ها برابر از این عدد می شود.
 
این کارشناس خودرو افزود: متوسط مصرف خودرو های داخلی حداقل ۱٫۵ برابر خودرو های خارجی است. یعنی اگر خودرو های داخلی از رده خارج شوند و دیگر خودرویی تولید نشود. حداقل ۳۰ درصدِ مصرِفِ سوخت کاهش خواهد یافت.
 
کریمی با ابراز تاسف نسبت به کیفیت خودروهای تولیدی در کشور خاطر نشان کرد: به نظر من نمی توان به تولید خودرو داخلی افتخار کرد. چرا که به شدت پر مصرف، پرهزینه در سوخت و قطعات است و قیمت آن نیز ناعادلانه می باشد. مضافا بر اینکه سالانه به خاطر همین کیفیت خودرو حدود  ۱۷،۰۰۰ نفر در جاده های کشور کشته می شوند.
 
منبع: خط بازار
 
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین