پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:17 - 1399/09/08

پیش‌بینی رشد اقتصادی انفجاری برای ایران

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌گوید: اگر تحریم‌ها لغو یا کاهش یابد، شاهد یک رشد اقتصادی انفجاری خواهیم بود. همان شرایطی که در سال ۱۳۹۵ رخ داد و بنابراین یک رشد دو رقمی انتظار می‌رود.

به گزارش کارگر آنلاین، پیش‌بینی اقتصاد ایران در سال بعد از نگاه داخلی و خارجی خیلی امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

تاکنون صندوق بین‌المللی پول با پیش‌بینی رشد سه درصدی اقتصادی ایران در سال بعد اعلام کرده است: رکود اقتصادی ایران تمام می‌شود.

بانک تسویه بین‌المللی هم با پیش‌بینی رشد بیش از چهار درصدی اقتصاد ایران در سال میلادی بعدی نوشته است :رشد اقتصادی ایران پس از سه سال مثبت می‌شود.

بانک جهانی نیز پیش‌بینی کرده که اقتصاد ایران به مدار صعودی بازمی‌گردد و رشد اقتصادی ایران به مثبت دو درصد می‌رسد.

اکونومیست هم برآورد داشته که رشد اقتصادی ایران از منفی ۱۲ درصد به مثبت دو درصد می‌رسد.

در همین حال امروز نیز روزنامه ایران به نقل از معاون وزیر اقتصاد نوشته است که در صورت کاهش تحریم‌ها رشد اقتصادی ایران انفجاری خواهد بود.

محمدعلی دهقان دهنوی، معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در این مورد گفته است: رشد اقتصادی را باید با دو معیار بررسی کرد، یکی با نفت و دیگری بدون نفت. درخصوص نرخ رشد با نفت طبیعی است که به دلیل افت شدید درآمدهای نفتی با نرخ رشد منفی مواجه باشیم. این درحالی است که از سال گذشته تاکنون درآمدهای نفتی بشدت کاهش یافته است.

وی ادامه داد: اما در خصوص رشد بدون نفت که به عوامل داخلی مربوط می‌شود، وضعیت بخش‌های اقتصادی تا حدود زیادی مطلوب بوده است. از سال گذشته بخش صنعت با بهبود عملکرد مواجه شده است و بخش کشاورزی نیز خوشبختانه با رشد مثبت همراه شده است. اما بخش خدمات که در سال گذشته عملکرد قابل قبولی داشت از اواخر سال گذشته به دلیل شیوع کرونا که این هم یک عامل بیرونی و غیرقابل پیش‌بینی است، این بخش با افت مواجه شده است. درمجموع انتظار این است که در سال‌جاری در بخش بدون نفت رشد اقتصادی مثبت داشته باشیم.

او تصریح کرد: اما در خصوص رشد اقتصادی با نفت اگر تحریم‌ها لغو یا کاهش یابد، شاهد یک رشد اقتصادی انفجاری خواهیم بود. همان شرایطی که در سال 1395 رخ داد و بنابراین یک رشد دو رقمی انتظار می‌رود. با این حال با توجه به اینکه بخش‌های اقتصادی به کمترین سطح رشد خود رسیده‌اند، در صورت تغییر شرایط می‌توانند با سرعت بالایی احیا و در مدار رشد قرار گیرند.

منبع: تجارت نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین