پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:59 - 1399/09/22

بررسی جایگاه حضرت عیسی مسیح(ع) در انجیل و قرآن کریم

جایگاه حضرت عیسی مسیح(ع) در انجیل و قرآن کریم با حضور اساتید و کارشناسان دینی به همت رایزنی فرهنگی ایران در دانشگاه میکوایان استان بولکان فیلیپین بررسی شد.

کارگر آنلاین  |   با توجه به فرارسیدن سالروز ولادت حضرت مسیح(ع) و موقعیت دینی مذهبی فیلیپین به عنوان ام‌القرای جهان کاتولیک در جنوب شرق آسیا و اقدامات هدف‌دار رسانه‌های غربی در توسعه اسلام‌هراسی در سراسر جهان از جمله در فیلیپین، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل بر آن شد تا وبیناری با عنوان «جایگاه عیسی مسیح در انجیل و قرآن کریم؛ برای گفتگو و همکاری مشترک» با همکاری دانشگاه میکوایان (Meycauayan College) استان بولکان برگزار کند.

در این وبینار که اساتید و دانشجویان دانشگاه میکوایان در بستر فضای مجازی (زوم و فیسبوک) شرکت داشتند، مرتضی صبوری، رایزن فرهنگی کشورمان در مانیل در سخنانی، با بیان جایگاه ارزشمند حضرت مسیح(ع) و مادر گرامیشان حضرت مریم(س) در قرآن کریم، به فرازهایی از آیات قرآنی در وصف حضرت مسیح(ع) و حضرت مریم(س) اشاره کرد.

وی افزود: از نظر دانش الهیاتی یکی از مهمترین راههای کسب دانش در مورد یک دین، مراجعه به متون مقدسی است که خداوند درباره آن دین نازل کرده است. قرآن یکی از شرایط ایمان مسلمانان را ایمان به کتب مقدس و پیامبران الهی ذکر کرده است، یعنی یک مسلمان نیز باید به انجیل فرستاده شده از سوی خدا و همچنین مسیح(ع) ایمان داشته باشد.

صبوری اظهار کرد: امیدواریم با شناخت بیشتر از اشتراکات دینی، پیوند برادری و همکاری بین دانشجویان مسلمان و مسیحی در راستای مواجهه با چالش‌های بشر امروزی بیشتر و مستحکم تر شود.

رانولفو بلوان، مدرس بخش الهیات کالج میکوایان به بیان سخنانی در خصوص عیسی مسیح در عقاید و متون کتاب مقدس و محققان مسیحی پرداخت.

وی ضمن با اهمیت خواندن گفتگو و درک متقابل پیروان ادیان از مقدسات یکدیگر گفت: معنای کلمه عیسی در باب «تکوین و پیدایش» واقعی بودن و حقیقت داشتن است و اطلاق واژه فرزند خدا، فرزند دیوید (داود)، پادشاه یهود، رابایی و اسامی دیگری نیز به عیسی مسیح در اناجیل مختلف نسبت داده شده و در متون مقدس مسیحیت که بسیاری از مسیحیان بر آن باورند، نام عیسی در تثلیث همراه خدای پدر، خدای پسر و روح القدس ذکر شده است.

این استاد الهیات مسیحیت تأکید کرد: در زمینه رابطه عیسی با انسان باید گفت، عیسی تجلی آن چه است که انسان باید به آن برسد. اما چه آن‌هایی که دیدگاه‌های مثبت و چه آن‌هایی که دیدگاه‌های منفی نسبت به او دارند، هیچیک نمی‌توانند شخصیت واقعی عیسی را نشان دهند و یا پایین آورند زیرا عیسی از همه این‌ها بالاتر است.

نگاه قرآن کریم به شخصیت حضرت عیسی مسیح(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تقی انصاری‌پور، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب از قم در سخنرانی خود به عیسی مسیح در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: حضرت عیسی مسیح در قرآن کریم بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مقدمه ابتدا باید به مفاهیم قرآنی در رابطه با انسان و خدا اشاره کنم. از نظر قرآن، انسان همانند وجود خود به یک خالق نیاز دارد، به همین ترتیب در یافتن راه واقعی زندگی، نیاز به هدایت از جانب خداوند دارد و در این راستا ما باید کل سیستم اصطلاحات قرآنی را در نظر بگیریم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از منظر قرآن، پیامبران میانجی بین خدا و انسان هستند تا پیام خدا را به او منتقل کنند. این پیامبران از نظر معنوی و اخلاقی در حد عالی هستند. برای هر شخص رسیدن به چنین وضعیتی ممکن نیست که صدای فرشته یا صدایی از خدا را بشنود. اما در عین حال عظمت پیامبران با یکدیگر تفاوت می‌کند.

وی تأکید کرد: نام مقدس حضرت عیسی مسیح، 32 بار در قرآن آمده است. 25 بار عیسی بن مریم، پنج بار مسیح پسر مریم و دو بار پسر مریم در قرآن ذکر شده است.

در ادامه این نشست مجازی، طرح پرسش و پاسخ میان شرکت‌کنندگان و اساتید حاضر در جلسه صورت گرفت و دانشجویان، مدرسین و مسئولین کالج میکوایان ضمن قدردانی و تشکر از رایزنی فرهنگی خواستار برگزاری بیشتر چنین وبینارهایی جهت آشنایی بیشتر با آموزه‌های اسلامی شدند.

انتهای پیام/∎​

منبع: تقریب
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین