پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:41 - 1399/10/26

خطر پیری زودرس، ارمغان آلودگی هوا

متخصص و عضو انجمن پوست و موی ایران با بیان اینکه پوست در معرض مستقیم تماس با آلاینده‌ها است، گفت: می توان ردپای آلودگی هوا را در ضایعات آکنه‌ای، پیری زودرس و تغییر رنگ های پوست شاهد بود.

به گزارش کارگر آنلاین، :جدا از ویروس کرونا که چند ماهی است بر زندگی همگان سایه افکنده، آلودگی هوا هم افزوده شده است، ذرات کوچک آلاینده معلق در هوا از منابع مختلفی ایجاد می شود و به مرور زمان می تواند بر روی پوست رسوب کند.

وی یادآور شد: هنگامی که این آلاینده ها روی پوست می نشینند، غدد عرق و چربی پوست را می بندند که مسدود شدن خروجی های این غدد سرآغاز یک آسیب است و لایه های ژرف تر و عمیق تر پوست را در معرض آسیب قرار می دهد.

متخصص پوست و مو در مورد این آسیب ها توضیح داد: در این مرحله ترشحات غددی که راهی برای برون رفت ندارند، جمع می شود که در ضایعاتی شبیه آکنده روی صورت پدیدار می کنند و همچنین چروک ها و تغییر رنگ های پوست ظاهر می شود. بنابراین می توان ردپای آلودگی هوا را در ضایعات آکنه ای، پیری زودرس و تغییر رنگ های پوست شاهد بود.

والی تاکید کرد: پوست در برابر عوامل آسیب رسان محیطی به نوعی سد دفاعی بدن است. هنگامی که این مولکول های آسیب زا رسوب می کنند این سد دفاعی مغشوش می شود و نمی تواند کار خود را به خوبی انجام دهد. بنابراین شخص دچار اگزما و انواع آلرژی و حساسیت های تماسی می شود.

وی با یادآوری اینکه این امر منجر به تشدید مشکلات پوستی که از قبل وجود داشته می شود، خاطرنشان کرد: مبتلایان به رزاسه، خارش ها و انواع سرخی پوست شاهد علایم بدتری خواهند بود.

عضو انجمن پوست و مو ایران، ادامه داد: پوست دارای یک سیستم آنتی اکسیدان است تا در برابر آلاینده ها مقاومت کند اما تنش های اکسیدان که در اثر آلایندگی هوا رخ می دهد پوست را مستعد التهاب می کند.

راه های کاهش اثرات آلودگی هوا بر روی پوست

این متخصص پوست و مو با یادآوری اینکه آلاینده ها از دو روش رسوب مستقیم بر روی پوست و دیگری از راه گردش خون وارد بدن شده و به پوست و مو آسیب می زنند، تصریح کرد: مو را شکننده، کدر و دچار ریزش می کنند و بر روی پوست هم ضایعات شبه آکنده و مستعد چروک و تغییر رنگ، مستعد انواع اگزماهای تماسی، تحریکی و آلرژیک می کنند. ضمن اینکه کسانی هم که بیماری پوستی دارند بدتر می شوند.

شست و شوی پوست، دو بار در روز

والی درباره انجام کارهایی برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر روی پوست، گفت: در بخش نگهداری از پوست، نخست اینکه حتما روزی دو بار سطح پوست شسته شود چرا که مواد آرایشی که مصرف می شود محیطی برای جمع شدن ذرات ریز آلاینده ها و دوده فراهم می کند.

به گفته وی، ضرورت دارد افراد صبح و شب با یک صابون ملایم صورت را شست و شو دهند. در شرایطی که آلودگی شدید می شود هم هفته ای یک یا دو بار با یک لیف نازک و شوینده صورت که ذرات ساینده در آن وجود دارد، یک لایه برداری ملایم انجام دهند.

کمپرس با چای سبز و مصرف ضدآفتاب ضروری است

عضو انجمن پوست و مو ایران با تاکید بر اینکه جاهایی در صورت همانند کنار چشم، بینی و اطراف لب که چروک و خط وجود دارد، آلاینده ها بیشتر رسوب می کنند، به افراد توصیه کرد: چای سبز دم کنید و با یک پنبه به صورت مرتب در ناحیه های ذکر شده بمالید.

وی با بیان اینکه استعمال مکرر مایعات به خروج آلاینده ها کمک می کند، افزود: به دلیل اینکه برخی مواد شیمیایی در مجاورت آفتاب فعالتر می شوند و ورود بیشتر به پوست می کنند، باید به صورت مرتب از ضدآفتاب و مرطوب کننده ها استفاده شود چرا که اگر پوست رطوبت کافی داشته باشد در برابر آلاینده ها بهتر مقاومت می کند.

مصرف خوراکی های حاوی آنتی اکسیدان

والی به شهروندان یادآور شد: با مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان هم می توان از پوست و مو در برابر آلاینده ها محافظت کرد؛ مصرف میوه هایی همانند انار، خرمالو، انواع مرکبات، آب فراوان بویژه آب و آبلیمو.  

وی افزود: افرادی که به دلیل شرایط کاری، بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار دارند سعی کنند یک بطری آب و آبلیمو و آلبالو خشک و بادام به همراه داشته باشند تا حامی پوست خود باشند.

منبع: ایرنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین