پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:20 - 1399/10/27

چه زمانی درجه حرارت بالا و تب در کودکان و بزرگسالان برای بدن خطرناک است؟

درجه حرارت طبیعی بدن بین ۳۶ تا ۳۷ درجه سانتی گراد می باشد و بیشتر از آن تب محسوب می شود و عوارض خطرناکی را برای کودکان و بزرگسالان به همراه دارد که باید کنترل شود.

به گزارش کارگر آنلاین، محدوده دما طبیعی برای بدن انسان بین 97.6 و 100.0 درجه فارنهایت است.دمای بیش از 100 درجه فارنهایت درجه حرارت بالا در بدن را در نظر گرفته می شود . برای حفظ دمای سالم بدن ، مهم است که بتوانید با محیط زیست محیطی خود سازگار شوید. زمانیکه توانایی بدن شما برای مقابله با گرما از بین رود ، دمای بدن شما افزایش پیدا خواهد کرد .

این مشکل باعث ایجاد تعرق بیش از حد خواهد شد و با ورود به خارج از فضای بسته احساس سردی خواهید کرد با این حال زمانیکه بدن شما احساس سردی بکند ، جریان خون در بدنتان کاهش پیدا خواهد کرد و عضلات شما شروع به لرزیدن می کنند .
پس بنابراین تب خطرناک برای کودکان و بزرگسالان به شرح زیر است:

در یک فرد بزرگسال:

درجه حرارت دهانی طبیعی بین 36 تا 37 درجه سانتی گراد است. هر درجه ای بالاتر از 37 درجه در بزرگسالان، تب محسوب می شود.اما اگر دمای دهانی یک فرد بزرگسال به بالاتر از 39 درجه سانتی گراد برسد، می تواند نگران کننده باشد.

در کودکان :

     تب بالای 38 درجه در کودکان زیر 3 ماه
    تب بالای 2/38 در کودکان 3 تا 6 ماه
    تب بالای 8/38 در کودکان بالای 6 ماه خطرناک است.

به خاطر داشته باشید که اگر تب با علائمی مانند تهوع و استفراغ، خشکی دهان، بی قراری شدید، رنگ پریدگی، سردرد شدید، تورم مفاصل، سفتی گردن، درد شدید شکم، برجسته شدن قسمت های نرم سر، کاهش سطح هوشیاری و مشکلات تنفسی همراه باشد باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کرد.

در ادامه این بخش از سلامت نمناک به نکات مهم و آنچه که باید در این مورد بدانید اشاره خواهیم کرد.
تب خطرناک
نکاتی که باید در مورد تب و درجه حرارت بالای خطرناک بدانید

با این حال زمانیکه بدن شما احساس سردی بکند ، جریان خون در بدنتان کاهش پیدا خواهد کرد و عضلات شما شروع به لرزیدن می کنند . دمای بدن از طریق 3 مکانیزم تنظیم می شود که عبارتند از :

1. گیرنده های ترمو (Thermo-receptors) که در پوست و در مرکز هیپوتالاموس بدن یافت می شوند .

2. اثرات ترمورگلاتوری (Thermoregulatory effects) :تعریق بدن و افزایش جریان خون

3. کنترل از طریق مغز
شما چگونه تشخیص می دهید که بدنتان تب کرده است ؟

دمای بدن شما توسط هیپوتالاموس و مکانیزم های دیگر کنترل و تنظیم می شوند که اگر درجه حرارت بدن پایین یا بالا باشد ، این میزان را به تعادل می رسانند . زمانیکه دمای بدن بیشتر از 100 درجه فارنهایت می رسد ، جدا از تعریق زیاد علائم دیگری را تجربه خواهید کرد که ممکن است برایتان سخت تمام شود و در این حالت فورا به پزشک معالج خود مراجعه نمایید.

بطور کلی علائمی که نشان دهنده این هستند که دمای بدن شما به بالاتر از میزان حد مجاز رسیده است ، عبارتند از :

    افزایش دمای بدن
    داغ شدن و گرم شدن گوش
    افزایش دمای بدن به بیش از 100 درجه فارنهایت
    ضربان قلب تند
    تب و لرز
    تعریق بیش از حد
    دردهای عضلانی
    نداشتن اشتها
    تنفس سریع و پی در پی
    سرگیجه

high body temperature
عوامل خطر و دلیل بروز تب خطرناک :

عفونت :عفونت پاسخ سیستم ایمنی بدن است که نشان می دهد یک ماده خارجی به بدن شما در حال حمله کردن است .

داروها: آنتی بیوتیک ها و آنتی هیستامین ها می توانند باعث تب شوند، زیرا این مواد باعث افزایش دمای بدن شما می شوند.

جراحات:مشکلاتی از نوعی تروما( trauma ) می توانند باعث تب شوند. این می تواند از یک حمله قلبی، سکته مغزی، سوختگی یا سکته گرمایی ایجاد شود.

بیماری های دیگر نیز می توانند دمای بدن را افزایش دهند . مانند آرتریت، پرکاری تیروئید و حتی سرطان.

در عین حال، دمای بالا زیر 100 درجه فارنهایت ممکن است منجر به مواردی مانند استرس، نوسانات هورمونی، تمرین بیش از حد و یا درجه حرارت بالا در فضای باز شود .
هیپرترمی( hyperthermia ) چیست؟

این اتفاق زمانی می افتد که درجه حرارت بدن شما نمی تواند با تولید گرما ادامه منطبق شود . سپس درجه حرارت بدن شما به خوبی بالاتر از محدوده طبیعی می رود .هنگامی که دمای شما بالاتر از 104ºF است، به نظر می رسد هیپرترمی است.

علائم تب خطرناک

برخی از علائم اصلی:

    خون ریزی
    رنگ تیره در ادرار
    درد عضلانی
    غش

علل:

    سکته مغزی
    تومور
    خونریزی داخلای
    انسفالیت (Encephalitis)

عوارض جانبی :

اگر شما هیپرترمی را درمان نکنید، احتمال دارد که دمای بدن همچنان افزایش یابد و باعث بروز برخی مشکلات جدی و جبران ناپذیری شوند . با افزایش بیش از حد دمای بدن ، ممکن است که تشنج کنید ، بنابراین قبل از گرفتار شدن به این مشکل شروع به کاهش دمای بدنتان کنید .

در این شرایط چه باید بکنید ؟

بطور کلی اگر شما گرفتار تب بالا شدید باید فورا شروع به درمان آن نمایید و از عوارض جانبی آن جلوگیری نمایید . برای مثال شما می توانید دمای پوست را به پتوهای هیپوترمی کاهش دهید ، فرو بردن بیمار در آب سرد ، روحیه دادن به بیمار و...

اگر موارد بالا را انجام دادید و موفق نشدید ، ممکن است که همودیالیز موجود در بدن ، سموم را از طریق جریان خون حذف و پاکسازی کند .
در مورد تب کودکان

چگونه از این مشکل جلوگیری کنیم؟

اول از همه ، از قرار گرفتن طولانی در مقابل نور خورشید جلوگیری کنید به خصوص در زمان هایی در حال انجام دادن تمرینات فیزیکی هستید . سپس از کرم های ضد آفتاب برای محافظت از پوست روی پوستتان اعمال کنید که باعث کاهش میزان گرمایی که جذب کنید شود . علاوه بر نکات بالا ، روزانه 2 لیتر آب بنوشید .

اگر در حال ورزش کردن هستید و متوجه شدید که درجه حرارت بدن شما افزایش می یابد یا احساس رطوبت می کنید ، بلافاصله بایستید .

در هوای گرم سعی کنید لباس های رنگین و نخی بپوشید .

در نهایت ، سعی کنید که همیشه خانه خود را تهویه نمایید .

در نهایت بسیار مهم است که تفاوت بین تب و هیپرترمی را درک کنید. علاوه بر دمای بسیار بالا بدن ، با هیپرترمی شما نمیتوانید درجه حرارت بدنتان را کاهش دهید.

اگر این مسائل را در کودکان یا سالمندان مشاهده کردید ، فورا به پزشک خود مراجع کنید.

منبع: نمناک
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین