پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:47 - 1399/11/02

درخواست روسیه از ایران برای تولید مشترک واکسن کرونا

رئیس انستیتوپاستور ایران گفت: در تولید واکسن کرونا، روسیه برای تولید مشترک واکسن درخواست مذاکره داده است.

به گزارش کارگر آنلاین، علیرضا بیگلری، رئیس انستیتوپاستور ایران با بیان اینکه ایران و اندونزی به عنوان ۲ کشور تولید کننده واکسن در کشور‌های مسلمان مطرح هستند، اظهار کرد: ۱۲۰ سال از تأسیس انستیتوپاستور ایران می‌گذرد و تشخیص بیماری کرونا در کشور با کار شبانه‌روزی انستیتوپاستور ایران و بدون نیاز به خارج از کشور در ۳۴۰ آزمایشگاه انجام شد.

او افزود: انستیتوپاستور ایران به عنوان قدیمی‌ترین واکسن ساز در منطقه مطرح است و تقریباً در بدن همه مردم ایران، واکسنی از انستیتوپاستور ایران و رازی وجود دارد.

بیگلری ادامه داد: افتخار داریم که فلج اطفال با واکسن رازی در کشور واکسینه شد و همین‌طور آبله در ۸۰ سال گذشته توسط انستیتوپاستور هم در کشور و هم در منطقه واکسینه شد.

رئیس انستیتوپاستور ایران با بیان اینکه واکسن یک سلاح امنیتی و بازدارنده است، تصریح کرد: واکسن یک تکنولوژی پوششی است، یعنی هر کشوری بتواند ۲ یا سه واکسن بسازد، زیرساخت‌های آن می‌تواند برای تولید چندین واکسن استفاده شود؛ از طرفی کشوری که قادر به تولید واکسن باشد در مباحث مهندسی ژنتیک، ایمونولوژی، ویروس و بسیاری از رشته‌های دیگر پیشرفت می‌کند.

او اظهار کرد: ۲ سال پیش با کوبا قراردادی برای ساخت واکسن پنوموکوک یا واکسن ذات‌الریه که یکی از پیچیده‌ترین واکسن‌های دنیاست و تنها ۴ کشور تکنولوژی تولید آن را دارند، منعقد کردیم و در حال حاضر نیز تکنولوژی تولید واکسن کرونا را از کشور کوبا دریافت کردیم.

بیگلری با بیان اینکه واکسن مشترک ایران و کوبا در عین ایمن بودن، کارایی بسیار بالایی دارد، افزود: در نظر داریم واکسن کرونا برای کسانی که به کرونا مبتلا شده‌اند، نیز تولید شود. همچنین با توجه به پیشرفت‌های کشور در تولید واکسن کرونا، روسیه نیز برای تولید مشترک واکسن درخواست مذاکره داده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین