پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:48 - 1399/11/02

ارز ۱۷۵۰۰؛ بحران تورمی و نارضایتی عمومی

دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران در واکنش به احتمال افزایش نرخ ارز دولتی از ۴۲۰۰ تومان به ۱۷۵۰۰ تومان در بودجه سال ۱۴۰۰ ابراز نگرانی کرد.

به گزارش کارگر آنلاین به نقل از روابط عمومی خانه کارگر غرب تهران، قربانی در پاسخ به این پرسش که پیامد افزایش نرخ ارز در بودجه سال آینده چیست، گفت:«اولاً افزایش نرخ ارز دولتی از ۴۲۰۰ تومان به ۱۷۵۰۰ تومان باعث افزایش پایه پولی و به تبع آن باعث افزایش حجم پول و نقدینگی خواهد بود. ثانیا افزایش نقدینگی بدون پشتوانه، می‌تواند آثار تورمی بسیار زیادی به همراه داشته باشد که نتیجتاً بر معیشت و زندگی مردم آثار بسیار سوء خواهد داشت و باعث گرانی سرسامآور ارزاق عمومی و مایحتاج مردم می‌شود. با توجه به این که همین الان هم حقوق بیش از ۶۰ درصد کارگران یک سوم معیشت و شاید کمتر را پوشش نمی‌دهد، قطعا بخش عظیمی از جامعه را دچار تنش و بحران می‌کند و فاصله طبقاتی را به شدت افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند باعث افزایش قیمت مسکن و مصالح ساختمانی و اجاره بهاء شود. این در حالی است که طی دو سه سال گذشته لااقل قیمت مسکن ده برابر افزایش یافته و حقیقتا قدرت خرید در این حوزه به شدت کاهش یافته است. 

وی افزود: از طرف دیگر آثار روانی آن حتی برخی کالاهای غیر مرتبط را نیز افزایش خواهد داد، قطعا این مسئله باعث افزایش قیمت خودرو و افزایش نرخ کرایه ماشین خواهد شد و به طور کلی همه سطوح معیشت مردم را می‌تواند درگیر کند که این این بحران تورمی به نارضایتی عموم مردم و به احتمال زیاد اعتراضات و تجمعات ایشان را به همراه دارد و از همه مهمتر با توجه به سابقه افزایش قیمت بنزین، و اعتراضات مردمی، محملی برای سوء استفاده افراد سود جو و ضد انقلاب و دستاویزی برای رسانه‌های خارجی فراهم میکند. 

قربانی با بیان اینکه موافقین این طرح، دلیل این مسئله را برای ناکام ماندن افراد سود جو و جلوگیری از رانت و مفاسد اقتصادی قلمداد می‌کنند، گفت: این حرف درستی است؛ اما پرسش این است که چرا دولت وظیفه حاکمیتی خود را به دست نا اهلان واگذار میکند؟  آیا دولت توان آن را ندارد که خود اقلام ضروری را وارد نماید و مستقیما به دست مردم برساند؟ تا کی باید قشر حقوق بگیر به ریال حقوق بگیرند و به دلار هزینه نمایند، ایا تصمیم گیران وضعیت معیشت مردم را نمی‌بینند؟ آیا کسانی که چنین تصمیماتی می‌گیرند نمی‌توانند جلوی سوداگران و سفته بازان را بگیرند که با پولهای کلانی که در اختیار دارند هر روز بخشی از اقتصاد را ملتهب کنند؟ با عرض تاسف هیچ کس را یارای مقابله با انها نیست و شاید هم علت‌عدم برخورد با این سفاکان اقتصاد این است که آن‌ها خود بخشی از نظام تصمیم گیری بوده و یا وابسته به ایشان هستند واقعا دل هر انسان ازاده‌ای به درد می‌اید که عده‌ای با پول‌های باد اورده زندگی میلیون‌ها نفر را فلج کرده‌اند و به باور من خیانت انها کمتر از چنگیز مغول نیست که البته او دشمن خارجی بود و اینها ستون پنجم دشمن، و جالبتر اینکه به جای برخورد جدی با این مافیا، عده‌ای سیاستهای نادرست کلان اقتصادی را عامل بروز چنین نا هنجاریهایی می‌دانند و به همین راحتی از کنار مسئله‌ی به این مهمی رو می‌شوند. 

این فعال کارگری در خصوص پیشنهاد جایگزین عنوان کرد که تصمیم‌گیران بودجه باید تلاش کنند بخش ریالی بودجه از بخش ارزی ان جدا شود تا زمانی که دلار بر بودجه ما سایه افکنده باشد هر روز بر مشکلات ما افزوده خواهد شد و مهمتر از همه وابستگی به دلارهای نفتی کشور را هر روز بیشتر از قبل مستعد اماج تحریم‌های دشمن قرار خواهد داد؛ لذا از نمایندگان محترم مجلس انتظار می‌رود تصمیم درستی در این خصوص اتخاذ نمایندچرا که مردم و بویژه کارگران تحمل گرانی بیش از این را ندارند، در خواست ما از نمایندگان محترم مجلس این است که به اشتغال نه در شعار بلکه در عمل اهمیت دهند و نشانه توجه به اشتغال و رونق تولید در بودجه، با میزان بودجه عمرانی مشخص می‌شود که همواره کمترین میزان در سنوات گذشته بودجه عمرانی بوده است. 

وی در بخش پایانی مطالب خود بیان داشت: بعد از این همه تورم و گرانی با روی کار امدن مجلس جدید انتظار می‌رفت که سایه تورم کم رنگتر شود که متاسفانه نه تنها در عمل اینگونه نشده است بلکه با این تصمیم جدید ظاهرا برخی‌ها بر خلاف شعارهای تبلیغاتی‌شان می‌خواهند عمل کنند اگر واقعا به دنبال ارز تک نرخی هستید که کار بسیار درستی است، ابتدا بسترهای لازم را فراهم کنید. 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین