پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:24 - 1395/02/12

عکس‌العمل استاندار مازندران برای شنیدن درد و دل های یک کارگر

قراردادهای موقت کار و نیز پایین بودن دستمزد امکان زندگی شرافت‌مندانه کارگران را به خطر انداخته است، از طرفی عدم اجرای قانون سخت و زیان‌آور در مشاغل، از مشکلات جدی بخش کارگری در مازندران است که مسئولان کمتر به آن توجه می‌کنند.

کارگرآنلاین: مراسم جشن روز کارگر در مرکز مازندران روز گذشته با حضور پرشور تشکل‌های کارگری در سالن الغدیر سپاه کربلای مازندران برگزار شد.

به‌دلیل دعوت گسترده و علاقه‌مندی کارگران به پیگیری امورات‌شان، سالن اجتماعات مملو از کارگران زحمت‌کش شده بود، تشکل‌های کارگری برای حضور پرشور در این مراسم با چندین اتوبوس خودشان را به مرکز استان برای حضور در این مراسم رساندند.

عبدالله کیاکجوری معاون تعاون مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران اجرای برنامه روز کارگر در استان را برعهده گرفت تا این سازمان و تشکل‌های کارگری از همه ظرفیت‌های خویش برای برگزاری مراسم روز کارگر استفاه کنند.

حضور مدیران به همراه عکاسان و مسئولان روابط عمومی تا حدودی باعث ازدحام عکاسان در صندلی‌های جلوی مراسم نیز شده بود و در زمان انعقاد تفاهمنامه امکان دیده شدن محل امضاء قراردادنامه مشخص نمی‌شد، ازدحام اولیه جمعیت در حدی بود که برخی از خبرنگاران به‌صورت سرپا اقدام به نُت‌برداری مراسم می‌کردند.

 



 

* درد و دل‌های جامعه کارگر کشور

مراسم جشن روز کارگر با صحبت‌های نصرالله دریابیگی دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران از کارگران شروع شد، دفاع تمام‌قد از جامعه کارگری باعث شد که دریابیگی مورد تشویق جمع کارگران حاضر در مراسم قرار گیرد.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، تأمین معیشت کارگران، مزد معقول و ساماندهی قراردادهای موقت کار از جمله مواردی بود که دبیر اجرایی خانه کارگر این موضوع را مطرح کرد و مورد تشویق حاضران قرار گرفت.



 

علی‎اصغر یوسف‌نژاد منتخب مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی و عبدالله رضیان منتخب مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز خود را برای حضور در این مراسم رساندند.

در سین برنامه برای منتخب مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی وقت سخنرانی درنظر گرفته شده بود که یوسف‎نژاد اعلام کرد به‌دلیل گرفتگی صدا نمی‎تواند سخنرانی کند.

به‌دلیل استقبال زیاد از این مراسم، دریابیگی مجبور بود که مهمانان مراسم را چندین‌بار جابه‌جا کند، به همین دلیل به‌صورت ایستاده مراسم را پیگیری می‎کرد.

تعداد سخنرانان مراسم از تعداد انگشتان یک دست بیشتر شده بود، به همین دلیل بسیاری از کارگران قبل از اتمام برنامه اقدام به ترک سالن کردند، از طرفی انتظار بود که حداقل به کارگران هم تریبونی داده شود تا مشکلات خودشان را فارغ از مسائل تشکلی مطرح کنند.

همکاری مسئولان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با مسئولان اجرایی خانه کارگر نشان می‎داد که سین برنامه‌ها با هماهنگی این دو نهاد تنظیم شده بود.

 



* انتقاد از قراردادهای موقت کار

میرعلی شیرافکن رئیس شورای اسلامی کار مازندران به وجود قراردادهای موقت در بخش کارگری اشاره و اظهار کرد: دولت برنامه‌ریزی انجام دهد تا قراردادهای موقت کارگری ساماندهی شود.

وی تصریح کرد: قراردادهای موقت کار و نیز پایین بودن دستمزد امکان زندگی شرافت‌مندانه کارگران را به خطر انداخت، از طرفی عدم اجرای قانون سخت و زیان‌آور در مشاغل، از مشکلات جدی بخش کارگری در استان و کشور است که مسئولان و متولیان کمتر به این موضوع توجه می‌کنند.

* آموزش کارگران ساختمانی

سیدهادی ساداتی مسئول انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران دیگر سخنران این مراسم بود که وی بیشتر مسائل آموزش در حوزه کارگران ساختمانی را مطرح کرد و گفت: مازندران در زمینه آموزش کارگران ساختمانی رتبه اول را به خود اختصاص داد.

محسن قربانی رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران نیز مسائلی را در ارتباط با آموزش کارگران ساختمانی مطرح کرد و از تأمین استاد برای آموزش 18 هزار کارگر ساختمانی در مازندران خبر داد.

* نرخ سود بالای بانکی

کامران اصغری مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران دیگر سخنران این مراسم بود که مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی استان را علل رکود ایجاد شده در حوزه تولید اعلام کرد و گفت: نرخ سود بالای بانکی از مهم‌ترین دغدغه کارفرمایان در کشور است.

* تمجید از عملکرد طاهایی در مازندران

در ادامه رئیس کانون کارفرمایان مازندران از جدی نگرفتن بخش خصوصی در دولت فعلی در جلسات استانی گلایه کرد و افزود: در دوره استانداری سید علی‎اکبر طاهایی فعالان بخش خصوصی پای ثابت اظهار نظرهای جلسات استانداری بودند ولی در حال حاضر نه‌تنها تریبون در اختیار ما قرار نمی‎گیرد، حتی اگر فرصت کوتاه برای بیان اظهار نظر داشته باشیم، مسئولان صحبت‌های ما را هوایی تلقی می‎کنند.

سید حمزه درواری با کنایه به جمع حاضر پس از بیان مشکلات، گفت: آیا من روی هوا صحبت کردم؟!

وی خواستار پذیرش نقد تشکل‌های بخش خصوصی و مطبوعات توسط مسئولان استانی شد و بیان کرد: این دو  نهاد زمینه ایجاد توازن در مسائل استانی را فراهم می‎کنند.

اجرای کمدی از دیگر برنامه‌های روز کارگر در استان مازندران بود که هم‌زمان با اجرای تئاتر، استاندار مازندران نیز در جلسه حضور یافت، ربیع فلاح پس از طی شدن دو ساعت از جلسه خودش را به مراسم روز کارگر رساند.

با اتمام کمدی استاندار مازندران به‌عنوان سخنران تریبون را در دست گرفت و مسائلی را در حوزه اشتغال کار و نیز اقداماتی که در استان برای رفع موانع تولید انجام شد را مطرح و لابه‌لای صحبت‌هایش به مثبت بودن روند ایجاد شغل در استان نیز اشاره کرد.

 

 

* انعقاد تفاهمنامه همکاری در حوزه آموزش

پس از اتمام سخنرانی استاندار تفاهم‌نامه همکاری آموزشی کارگران ساختمانی مازندران بین اداره‎کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره‌کل تأمین اجتماعی، رئیس نظام مهندسی ساختمان، انجمن صنفی کارگران ساختمانی و انجمن انبوه‌سازان مازندران منعقد شد.

با انعقاد تفاهم‌نامه، طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده برنامه تجلیل از فعالان کارگری استان نیز پیش‌بینی شده بود، در حین برگزاری مراسم تجلیل از کارگران صحبت‌های تعدادی از جمع حاضر که خودشان را کارگران بازنشسته چیت‌سازی بهشهر معرفی می‌کردند، به گوش می‌رسید.

* گلایه نمایندگان کارخانه چیت‌سازی بهشهر

این چند نفر خواستار صحبت حضوری با استاندار بودند که برگزارکنندگان مراسم تلاش کردند که به اذعان خودشان برای جلوگیری از بی‌نظمی درخواست به‌صورت مکتوب مطرح تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

این چند نفر که خودشان را نماینده 350 نفر از کارگران بازنشسته چیت‌سازی بهشهر معرفی کردند، گفتند: بارها و بارها مشکلات خودمان را به مسئولان شهری منتقل کردیم ولی پاسخی دریافت نکردیم.

کارگران بازنشسته چیت‌سازی بهشهر اضافه کردند: به اذعان متولیان این واحد تولیدی ورشکسته زمینش در اختیار کارگران بازنشسته قرار گرفت ولی سند آن توقیف است و هیچ فردی در شهرستان پاسخگوی ما نیست، بیش از 15 سال است که از کارخانه چیت‌سازی بهشهر طلبکار هستیم و تاکنون نسبت به پرداخت بدهی ما اقدام نشد.

مسئول نظم‌بخشی به سالن برگزاری مراسم روز کارگر کاغذی تهیه کرد و به آنها اعلام کرد که درخواست خویش را به‌صورت مکتوب اعلام کنند تا در اسرع وقت به موضوع رسیدگی شود.

پس از تکمیل درخواست برای رسیدگی به مشکلات کارگران چیت‌سازی بهشهر، نامه در اختیار همراهان استاندار مازندران قرار گرفت و مقرر شد که نامه تکمیلی نیز به دفتر استانداری ارسال شود.

نمایندگان کارگران بازنشسته کارخانه چیت‌سازی بهشهر که تنها به ارائه درخواست رسیدگی قناعت نکردند، قبل از حضور استاندار دم در ورودی سالن برگزاری خواستار رسیدگی جدی نسبت به مشکلات خود بودند.

* تلاشی که ناکام ماند/ پادرمیانی خانه کارگر مازندران

به‌دلیل ازدحامی که زمان خروج استاندار از درب ورودی به وجود آمد، امکان صحبت رو در رو با استاندار برای این افراد مهیا نشد، این کارگر به اتفاق چندین نفر دیگر با قرار گرفتن جلوی ماشین استاندار و با صدای بلند مشکلاتش را مطرح کرد.

استاندار و همراهان حتی چند لحظه‌ای برای شنیدن صحبت‌های این کارگر توقف نکردند.

توقف نکردن استاندار برای شنیدن صحبت‌های هرچند کوتاه این کارگران، انتقاداتی را به همراه داشت و نصرالله دریابیگی هم تلاش کرد که این کارگر بازنشسته را آرام کند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین