پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:39 - 1399/11/08

توانبخشی بیماران سکته مغزی در منزل با چند تکنیک ساده

عارف سعیدی متخصص فیزیوتراپی و مدرس دانشگاه تهران اظهار کرد: فردی که دچار سکته مغزی شده و یک طرف بدن بی حرکت یا به حالت ضعیف قرار گرفته است؛ نیاز به فیزیوتراپی و توانبخشی مستمر دارد. با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضعف بدنی این افراد، استرس زیادی را تجربه می‌کنند؛ بنابراین توصیه‌ و تمرین هایی به این افراد ارائه می‌کنیم تا بتوانند سیستم بدنی خود را در منزل با کمک اعضای خانواده به حالت قبل برگردانند.

به گزارش کارگر آنلاین، او افزود: توصیه اول ما به خانواده این افراد است که سعی کنند هر ۴ یا ۵ ساعت یکبار با کمک به آن‌ها قدم زدن آهسته در منزل را شروع کنند. چراکه قدم زدن کمک بسیاری به عضلات این افراد می‌کند. در واقع با قدم زدن، عضلات آن‌ها تحریک می‌شود تا بتوانند به حالت عادی برگردند.

سعیدی بیان کرد: در مرحله بعد توصیه می‌شود دست‌های افرادی که دچار سکته مغزی شده اند با کمک یکی از اعضای خانواده به حالت چهاردست و پا قرار بگیرد، اما فرد کمک دهنده مراقب آرنج بیمار باشد که به صورت ناگهانی خم نشود. در واقع سعی کنید وزن اندازی بر روی دست‌ها باشد؛ چرا که باعث تحریک اعصاب مفاصل و عضلات خواهد شد تا بتوانند به حالت عادی خود برگردند.

او تاکید کرد: دست‌های افرادی که به سکته مغزی دچار شده اند، دیرتر از پا‌های این افراد به حالت قبلی برمی‌گردند؛ بنابراین اگر تاخیری در برگشت دست‌ها به حالت قبل مشاهده کردید، نگران نباشید؛ چرا که ممکن است حدود ۸ ماه یا حتی بیشتر زمان ببرد.

سعیدی تصریح کرد: در صورتی که این افراد لَختی زیادی در عضلات خود دارند و توانایی انجام این حرکات را ندارند، سعی کنید هر وعده در تمام مفاصل مثل مچ دست‌ها و زانو، ران، آرنج و شانه حرکات و نرمش‌هایی را انجام دهید تا این افراد دچار خشکی مفاصل و کوتاهی عضلانی نشوند.

این متخصص فیزیوتراپی یادآوری کرد: اگر بیماران سکته مغزی از برنامه درمانی مناسبی برخوردار شوند که تمرین‌های توانبخشی در آن اولویت داشته باشد، می‌توانند مهارت‌های درکی و حرکتی ضروری را دوباره یاد بگیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین