پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:40 - 1395/03/09

اخراج ۱۲۰ کارگر دیگر این بار در کاشی جم

تنها خط تولید کارخانه کاشی جم شهرستان بروجرد در ادامه رکود خود با اخراج ۱۲۰ کارگر متوقف شد تا پازل بحران در کارخانجات صنعتی این شهرستان را تکمیل کند.

کارگرآنلاین: صنعت رو به افول بروجرد این روزها در سراشیبی سقوط قرار گرفته و با آغاز دور تازه‌ای از اخراج کارگران واحدهای صنعتی و تولیدی این شهرستان به مرحله‌ای جدید از بحران ناکارآمدی مدیران خود در بخش‌های مختلف رسیده تا بار دیگر دست بر زانو گریه بر صنعتی را که دیگر نیست تجربه کند.

گریه بر صنعتی که دیگر نیست!

این بار اما قطار بحران به صنعت کاشی بروجرد که روزگاری نه‌چندان دور این شهرستان را به‌عنوان برندی مشهور در خاورمیانه در زمینهٔ تولید انواع کاشی تبدیل کرده بود، رسیده است تا نوشداروی پس از مرگ تدریجی آن‌ که از حدود دو سال پیش کلید خورده بود نیز نتواند تأخیر در افول این صنعت را مداوا کند.

این روزها مسئولان استان لرستان و شهرستان بروجرد در گوشه‌ای از گود تنها نشسته و نظاره‌گر تعطیلی یکی پس از دیگری کارخانجات مهم و معتبر شهرستان بروجرد هستند تا هنگام برخورد با آنها تنها آه‌وافسوس و ای‌کاش تحویلتان دهند.

می‌شماریم با هم کارخانجاتی را که از ابتدای امسال و با گذشت تنها دو ماه از سال 95 دست به اخراج کارگران خود و یا به‌تعبیر اداره‌چی‌ها "تعدیل نیرو" زده‌اند؛ نساجی بروجرد با حدود 500 کارگر، سامان کاشی با حدود 200 کارگر، زاگرس خودرو 70 کارگر و اینک کاشی جم برند معتبر تولید انواع کاشی و سرامیک در کشور 120 کارگر خود را با اتمام قرارداد آنها رسماً از کار معلق کرده تا باز هم مسئولان این شهرستان خواب توسعه و اشتغال‌زایی ببینند!

شکست کلید تدبیر در قفل صنعت بروجرد

این دست‌های پشت‌پرده‌ای که برخی مسئولان از آن به‌عنوان عامل بی‌ثباتی در صنایع بروجرد یاد می‌کنند چه فرد یا افرادی هستند که نمی‌خواهند این شهرستان روی آرامش و توسعه به خود ببیند؟ چرا هیچ‌یک از مسئولان استانی پس‌از این‌همه اعتراضات کارگران در سال‌های اخیر نسبت به عدم پرداخت معوقات آنها از سوی مدیران واحدهای خود و یا اخطار تعطیلی قریب‌الوقوع آنها اقدامی واقعی انجام ندادند که این روزها شاهد بسته شدن یکی پس از دیگری درب این کارخانجات باشیم؟

اینها همه سؤالاتی است که اذهان شهروندان بروجردی را به خود مشغول کرده تا به‌ناچار برای فرار از بحران بیکاری به شهرهای بزرگ کشور مهاجرت کرده و شهر فرزانگان و دیار عالمان ‌که اینک تنها یدک‌کش این نام شده است خالی از سکنه واقعی خود باشد و دیگر رمقی برای بازار کسب‌وکار و صنعت آن باقی نمانده باشد. قصد سیاه‌نمایی و یا برجسته ساختن مشکلات را نداریم اما آنچه عیان است میهمانی رکود در صنعت بروجرد است که هرروز شهروندان و کارگران مظلوم این دیار را بازیچه ضیافت خود می‌کند. دست‌مریزاد می‌گوییم به همه مسئولانی که در جلسات خود تنها شعار داده و به‌تعبیر مقام معظم رهبری اقدام و عمل را فراموش می‌کنند و تنها به فکر منافع میز خود و نگهداری از آن هستند.

تسهیلات میلیاردی که خرج عطینا شد!

چندی پیش محمد گودرزی مسئول خانه کارگر بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم نسبت به وضعیت اخراج کارگران در سامان کاشی و کاشی جم این شهرستان هشدار داد و گفت: سامان کاشی بروجرد با تشدید بحران مالی در آن از سال پیش تا امسال 200 کارگر خود را اخراج کرده و این تعداد از نیروهای کار همچنان پشت درهای بسته این کارخانه در انتظار تدبیر مسئولان برای ادامه فعالیت خود هستند اما با برگزاری این‌همه جلسات صوری مسئولان استانی و شهرستانی تنها گرفتن بیمه بیکاری نصیب کارگران اخراج شده از کار شده است.

وی افزود: کارگران سامان کاشی در حال حاضر بیش از شش ماه حقوق معوق و پنج ماه بیمه طلب دارند که تاکنون اقدامی برای وصول آنها از سوی مسئولان مرتبط انجام نشده است.

مسئول خانه کارگر بروجرد با اشاره به وضعیت کاشی جم بروجرد عنوان کرد: کاشی جم درمجموع 300 کارگر داشته و در حال حاضر با اخراج 120 کارگر آن با باقی‌مانده کارگران این واحد که تعدادی محدود هستند قرارداد یک‌ماهه بسته می‌شود تا به‌زودی آنها نیز از کار معلق شوند و این تکرار وضعیت بحران در صنایع کاشی بروجرد در دو سال گذشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت کارخانه‌های بروجرد حاد و بسیار وخیم بوده و هیچ‌کس هم زیر بار مسئولیت رفع مشکلات آنها و ارائه راهکار نمی‌رود، اضافه کرد: مدیران کارخانه سامان کاشی با دریافت تسهیلات میلیاردی قصد دارند این تسهیلات را در جاهای دیگری سرمایه‌گذاری کنند چراکه اغلب معتقدند این کارخانه برای آنها سودی نداشته و روند زیان‌دهی آن آغاز شده بنابراین شروع به خرید زمین در مناطق موردنظر خود کرده و عملاً کارخانه را رها کرده‌اند.

گودرزی با اذعان به اطلاع تمامی مسئولان استانی و شهرستانی از وضعیت موجود در کارخانجات بروجرد تصریح کرد: ادعای کارفرماها بر این است که به‌دلیل نداشتن بازار فروش، تولیدات در انبارها ذخیره شده و قادر به پرداخت بدهی کارگران و حق بیمه آنها نیستند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت کارخانه کاشی جم خاطرنشان کرد: این کارخانه با شروع بحران و تعطیلی دو خط تولید در آن تاکنون تنها با یک خط تولید و 70 کارگر ادامه فعالیت داده اما به‌رغم فروش نسبتاً خوبی که داشته نتوانسته است مطالبات کارگران خود را پرداخت کند.

هیچ! خروجی جلساتی برای رفع مشکل

رئیس خانه کارگر بروجرد با تأکید بر وجود برخی اعمال فشارها از سوی افراد ذی‌نفوذ برای تعطیلی این کارخانه‌ها گفت: وجود فساد اقتصادی در میان مدیران کارخانه‌های این شهرستان امروز به امری بدیهی تبدیل شده که همگان از آن اطلاع دارند اما کسی به جهاد اقتصادی در این شهرستان اهمیتی نمی‌دهد و مدیران این کارخانه‌ها با اخذ تسهیلات میلیاردی به نام کارخانجات این شهرستان اقدام به سرمایه‌گذاری آن در دیگر شهرهای کشور که برای آنها توجیه اقتصادی دارد، می‌کنند و تنها به رونق منافع خود می‌اندیشند و متأسفانه این اقدامات در انظار مسئولان استانی و شهرستانی و با اطلاع آنها انجام می‌شود.

وی با ابراز اینکه قربانیان اصلی تولید و صنعت در خصوصی‌سازی به‌ویژه در استان لرستان و شهرستان بروجرد در حال حاضر کارگران هستند، افزود: برگزاری جلسات متعدد و تنها تناول چای و شیرینی و گپ‌وگفت دوستانه مسئولان چه حاصلی برای کارگرانی که هرروز به ما مراجعه می‌کنند و از عدم دریافت حقوق خود رنج می‌برند، دارد.

گودرزی گفت: چه‌دلیل دارد نساجی دست به تعدیل نیرو در این گستره وسیع بزند و آنها را با پرداخت بیمه بیکاری مدتی سرگرم کند و پس‌از آن هم خبری از دعوت به کار مجدد آنها نباشد؟ مگر نمی‌توانستند بدون تعدیل نیرو اقدام به نوسازی خط تولید خود کنند؟ اینها همه بازی‌های سیاسی است که ضربه آن را تنها کارگران می‌خورند و مدتی بعد هم همه آن را فراموش کرده و مطالبه از مسئولان به تاریخ سپرده می‌شود.

وی متذکر شد: در حال حاضر در واحدهای صنعتی و تولیدی شهرستان بروجرد نه‌تنها شغلی ایجاد نمی‌شود بلکه مشاغل موجود هم یکی پس از دیگری از دست می‌رود و مسئولان سرخوش از ایجاد اشتغال تنها به دادن آمارهای غلوآمیز اکتفا می‌کنند.

نبود نقدینگی و سرمایه در گردش همان مشکل همیشگی

در ادامه پیگیری چرایی اخراج 120 کارگر کاشی جم بروجرد به‌سراغ رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد رفتیم. کامران فرشید در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در این خصوص گفت: به‌رغم پیگیری‌های این اداره به‌منظور دریافت تسهیلات و حل مشکلات حمل‌ونقل، سوخت و رایزنی با ادارات خدمات‌رسانی همچون گاز و برق و اداره امور مالیاتی در روزهای اخیر 120 کارگر کاشی جم بروجرد با اتمام قرارداد کاری آنها از کار تعدیل شده‌اند، بر این اساس ضرورت دارد اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد نسبت به پیگیری دریافت تسهیلات این کارخانه و کارخانه‌های صنعتی بروجرد در کنار این اداره و فرمانداری اقدامات لازم را انجام دهد.

وی نبود نقدینگی و سرمایه در گردش و نیز عدم امکان تولید به‌دلیل قیمت تمام‌شده بالای محصولات تولیدی را علت رکود در صنایع کاشی بروجرد دانست و افزود: علاوه بر این رکود شدید حاکم بر بازار ساخت‌وساز در کشور و قطع صادرات و بالا بودن قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی این شرکت که موجب کاهش ورود وجه نقد به این شرکت شده کارخانه کاشی جم را نسبت به پرداخت هزینه‌های جاری خود از قبیل حقوق و مزایای کارکنان با مشکل جدی مواجه کرده است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد با اشاره به سابقه کاری 13 تا 17 سال کارگران اخراج شده از کارخانه کاشی جم عنوان کرد: کارگران این‌گونه واحدهای صنعتی با توجه به سخت و زیان‌آور بودن نوع کار خود با 20 سال سابقه کار مستمر بازنشسته می‌شوند که در حال حاضر تأمین اجتماعی باید نسبت به تأمین اعتبار پرداخت مقرری بیمه بیکاری این تعداد از کارگران از کار بیکار شده کاشی جم اقدامات لازم و قانونی را هرچه سریع‌تر انجام دهد.

سنگ بزرگ سیستم بانکی بر سر راه کارخانه‌ها

کامران فرشید با نگاهی به آینده واحدهای صنعتی مشکل‌دار بروجرد عنوان کرد: درصورتی که تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار این کارخانه‌ها و سهام‌داران آنها قرار داده شود و مسئولان ادارات خدمات رسان و امور مالیاتی هم با نگاه ویژه و ایجاد اشتغال پایدار و حفظ اشتغال موجود نیز تسهیل‌گر این امور باشند می‌توان در آینده نسبت به توسعه و حفظ اشتغال موجود اقدام کرد در غیر این صورت اگر ادارات خدمات رسان و امور مالیاتی بخواهند به همین شیوه کار کنند با توجه به نداشتن بازار فروش محصولات آینده خوبی برای این کارخانه و صنعت کاشی بروجرد متصور نخواهیم بود.

وی با اشاره به راهکار مقامات استانی برای رفع بحران در این واحدهای صنعتی گفت: راهکار مسئولان استانی تصویب ارائه تسهیلات به آنها بوده است اما با توجه به اینکه سیستم بانکی کشور به‌دلیل احتمال وجود چک‌های برگشتی و یا معوقات بانکی زیر بار اعطای این‌گونه تسهیلات نمی‌رود همچنان مشکلات این کارخانه‌ها حل‌نشده به‌قوت خود باقی خواهد ماند بنابراین سیستم بانکی کشور نیز در کنار دولت باید در رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال پایدار تلاش کند./تسنیم

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین