پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:47 - 1399/11/20

آمارهای محرمانه مانع اصلی شفافیت اطلاعات / «خط تیره‌های» اقتصاد ایران

در جدیدترین گزارش بانک مرکزی آمار نماگرهای اقتصادی را منتشر کرده اما همچنان از ارائه برخی از داده‌ها امتناع کرده‌ است. در واقع فضای شفافیت اطلاعات در کشور در وضعیت خوبی قرار ندارد و به مرور آمارهای مختلفی از دسترس مردم و کارشناسان خارج می‌شود.

به گزارش کارگر آنلاین، بانک مرکزی گزارشی از نماگرهای اقتصادی سه ماهه سوم منتشر کرده که طبق روال چند سال اخیر در ارائه اطلاعات در خصوص چند شاخص اقتصادی امتناع کرده است.

در این گزارش در مقابل شاخص‌های مهمی همچون تولید و صادرات نفت، وضعیت مالی دولت، درصد تغییرات شاخص بهای کالاهای مصرفی و خدمات مصرف‌کننده و درصد تغییرات شاخص بهای تولیدکننده خط تیره آمده است.

پیش از این نیز علی ربیعی درباره فروش نفت اعلام کرده که آمار فروش نفت را اعلام نمی‌کنند چون انتشار اطلاعات این چنینی در شرایط جنگ اقتصادی صحیح نیست.

زنگنه، وزیر نفت نیز گفت: «با اینکه مردم محرم هستند اما من همیشه گفتم در مورد صادرات نفت هیچ عددی را اعلام نمی‌کنم چون علاوه بر مردم، صدایم به گوش دشمنان هم می‌رسد.»

در واقع علت عدم انتشار برخی از آمارها از جمله نفت را جلوگیری از سو استفاده دشمن و بسته نشدن مسیرهای فروش نفت در شرایط تحریمی اعلام می‌کنند، اما در خصوص برخی از اطلاعات این بهانه‌ها نمی‌تواند قانع‌کننده باشد.

بانک مرکزی بیش از دو سال است که آمارهای تورم را منتشر نمی‌کند، در ابتدا علت را اختلاف بین مرکز آمار و بانک مرکزی عنوان شده و قرار بود بعد از بررسی‌های تخصصی و کارشناسی دوجانبه آمارها مجددا منتشر شود.

در کنار بانک مرکزی نهادهای دیگری مثل مرکز آمار ایران، گمرک، وزارت صمت، سازمان بورس، وزارت نفت، بانک‌ها و سازمان سرمایه‌گذاری برخی از آمارها را منتشر نمی‌کنند.

منبع: تجارت نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین