پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:50 - 1399/12/16

احتمال آغاز مرحله دوم آزمایش انسانی واکسن «کُوو ایران برکت»

متخصص ناظر تولید واکسن کرونای کُوو ایران برکت: نتیجه مهمی که در مرحله دوم باید بگیریم، این است که تأثیرگذاری واکسن را ارزیابی کنیم که این مرحله کارآزمایی بالینی در مجموع بر روی ۴۰۰ نفر انجام می‌شود.

خانم دکتر مینو محرز درباره آخرین وضعیت کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونای "کووبرکت"، گفت: هم اکنون مرحله اول کارآزمایی بالینی واکسن تمام شده است و احتمال دارد از ۲۰ اسفند مرحله دوم کارآزمایی بالینی را آغاز کنیم.

وی درباره ادغام مرحله دوم و سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای کووبرکت، گفت: ابتدا باید مرحله دوم را آغاز کنیم و بعد از آن در اواسط کار اگر نتایج مناسب بود، درباره ادغام مرحله دو و سه تصمیم‌گیری شود. زیرا نتیجه مهمی که در مرحله دوم باید بگیریم، این است که تأثیرگذاری واکسن را ارزیابی کنیم. بعد از امتحان این موضوع اگر نتایج موفق باشد، می‌توان درباره ادغام مراحل دو و سه کارآزمایی بالینی تصمیم‌گیری کرد که این موضوع احتمالا برای فروردین و اردیبهشت مشخص می‌شود و آن زمان می‌توانیم درخواست دهیم که مراحل دو و سه ادغام شود، اما اکنون نمی‌توان در این زمینه اظهار نظر کرد.

خانم دکتر محرز با بیان اینکه طبق نتایج مرحله اول ایمنی واکسن خوب بوده و عارضه مهمی نداشته است، گفت: مرحله دوم کارآزمایی بالینی بر روی ۱۰۰ نفر سن بالا بین ۵۰ تا ۷۵ سال و ۳۰۰ نفر سن ۱۸ تا ۵۰ سال انجام می‌شود که در مجموع ۴۰۰ نفر است و سعی می‌کنیم کار را سریع‌تر پیش بریم. منتها در هر صورت باید در فاصله دو هفته بعد از تزریق دُز اول واکسن، دُز دوم را تزریق کنیم و بعد هم در هفته سوم و چهارم وضعیت آنتی بادی را چک کنیم که این پروسه برای هر فرد حدود چهار هفته طول می‌کشد.

وی گفت: ان‌شاء الله تا آخر بهار این واکسن را در دسترس خواهیم داشت.

منبع: IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و سیما
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین