پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:40 - 1397/01/20

روحانی:‌ اگر در برجام نقض عهد کنند یک‌هفته‌ای آثارش را خواهند دید

رئیس‌جمهور گفت:‌ باید با شفافیت عرض کنم که صنعت هسته‌ای امروز ما با توان بیشتر و با دقت بیشتر با محاسبه دقیق‌تر نسبت به دیروز سرعت بیشتری دارد.

به گزارش کارگرانلاین، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای با بیان اینکه روز ملی فناوری هسته‌ای برای حضار محترم، اندیشمندان و دانشمندان جوان هسته‌ای و همه ملت ایران مبارک باد، گفت:‌ قبل از هر چیز باید سپاسگزاری کنم از کسانی که در طول سالیان گذشته در این فناوری در دولت‌های مختلف گام برداشتند. من از سال 1360 کنار مسئولین و محققین این رشته به‌تناسب مسئولیت‌هایی که داشتم در مجلس شورای اسلامی و یا در شورای امنیت ملی، کاملاً آشنا و آگاه هستم که چه گام‌های مهم و استوار و در عین حال سخت در این مسیر برداشته شده است.

وی افزود: درود خود را تقدیم به شهدای هسته‌ای می‌کنیم که در این راه جان خود را نثار کردند و برای خانواده‌های عزیزشان از خداوند تقاضای صبر و اجر وافر داشته باشیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به دستاوردهای هسته‌ای گفت:‌ این دستاوردها خیلی پیام روشنی دارد که گاهی برخی بدون دقت حرف می‌زنند، بعضی فکر می‌کنند در دولت یازدهم و دوازدهم حرکت هسته‌ای ما کند شده است، سانتریفوژها یا نمی‌چرخد و یا بد می‌چرخد. باید با شفافیت عرض کنم که صنعت هسته‌ای ما مروز ما با توان بیشتر و با دقت بیشتر با محاسبه دقیق‌تر نسبت به دیروز سرعت بیشتری دارد. سال گذشته چهل و چند پروژه افتتاح کردیم و امسال 83 پروژه. این نشانگر آن است که در فناوری علمی راه خود را ادامه دادیم و ادامه خواهیم داد.

روحانی گفت:‌ یکی از وظایف دولت و مسئولین این است که فضا را برای محققین علمی فراهم کنند. اقتصاد ما دانش‌بنیان است،  زندگی و کسب و کار هم دانش‌بنیان بوده و به‌تدریج دانش‌بنیان خواهد شد. اینکه بیش از سه هزار شرکت دانش‌بنیان در طول چند سال اخیر مشغول به فعالیت شده‌اند و دارای درآمدهای فراوانی هستند و مراکز علمی، پردیس‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ما با سرعت بسیار تحسین‌برانگیزی در مسیر علم و دانش و توانایی کشور تلاش می‌کنند.

وی گفت:‌ همه ما باید توجه کنیم که یکی از اهداف مهم ما اقتدار ملی است، ما نیاز به قدرت و توان داریم، البته تعبیر بهتر از قدرت اقتدار است، اقتدار به معنای قدرت مشروع و مفید برای کشور و جامعه است. قدرتی که مبنای آن تهدید، زورگویی و تجاوز نیست و قدرتی مشروع برای منافع ملی، ثبات و امنیت منطقه و صلح جهانی است. در این قدرت و اقتدار ملی نیاز به قدرت نرم و سخت داریم که ترکیب صحیح این دو قدرت، قدرت هوشمند را برای ما می‌سازد. دیپلماسی ما و فعالیت اندیشمندان هسته‌ای ما دو روی یک سکه است. در یک سمت ما تلاش می‌کنیم تا به یک فناوری روز که برای انرژی کشور، بهداشت و سلامت کشور، کشاورزی، معادن و صنعت ما و برای مواد غذایی و امنیت غذایی ما لازم و ضروری است تلاش‌های خودمان را به صورت مستمر ادامه دهیم. در این تلاش‌های مستمر قدرت علمی و فناوری برای ما ساخته می‌شود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش قدرت دیپلماسی را نیاز کشور دانست و ادامه داد:‌ در این تلاش‌های مستمر در کنار این قدرت ما نیاز داریم به قدرت دیپلماسی. قدرت دیپلماسی همان هنری است که حق ما را تثبیت می‌کند. حقی که بدخواهان می‌خواهند متزلزل کنند و یا می‌خواهند از ما بگیرند و یا در برخی از مراجع بین‌المللی حق ما را نامشروع جلوه دهند. دیپلماسی حق ما را پایدار می‌کند،  تثبیت می‌کند. نشان می‌دهد ملت ایران تنها ملتی نیست که در دفاع مقدس پیشتاز باشد و از حقش دفاع کند و یا در صحنه اقتصادی بتواند قدم‌هایی را بردارد بلکه منطق و استدلال کافی برای حرف زدن پای میز مذاکره را دارد و می‌تواند با بزرگترین قدرت‌های دنیا از لحاظ فنی،  حقوقی و سیاسی حرف بزند و حق ملت ایران را تثبیت کند و به توافقی برسد که بتواند بار را از دوش مردم کم کند و مسیر پیشرفت را برای مردم فراهم کند.

روحانی با بیان اینکه دیپلماسی به راه ما سرعت می‌دهد و هزینه را کم می‌کند،  اظهار داشت:‌ بدون دیپلماسی هم می‌شود کار کرد، اما با هزینه بسیار بالا و بخاطر موانعی که البته غیرقانونی است اما با مصوباتش قانونی می‌کنند حرکت ما را کند می‌کنند، اما دپیلماسی موانع را بر می‌دارد و به حرکت ما سرعت می‌دهد. ما قدرت دفاعی و نظامی می‌خواهیم، قدرت اقتصادی می‌خواهیم، به قدرت فرهنگی نیاز داریم به قدرت سیاسی در سیاست داخلی و سیاست خارجی نیاز داریم. قدرت سخت و نرم را نیاز داریم. ما یک اقتدار مشروع را در سطح منطقه و جهان نیازمندیم.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: برخی‌ها به یک روی سکه نگاه می‌کنند. اگر سکه را بلند کنند پشت سکه هم معلوم است اما حوصله اینکه سکه را بلند کنند را ندارند فکر می‌کنند پشت این سکه خبری نیست و فقط روی سکه را می‌بینند. ما ملت بزرگی هستیم و در روزهای سخنتی روی پای خود ایستاده‌ایم. ما می‌دانیم بدخواهان از ما خشنود نیستند و نخواهند شد.عده‌ای می‌خواهند ما تسلیم باشد،  تابع باشیم. عده‌ای می‌خواهند ما از منافع خودمان چشم‌پوشی کنیم ما هیچگاه به فکر رضایت و خشنودی بدخواهان و دشمنان و دیگران نیستیم، ما اول رضای خود را می‌خواهیم و بعد هم خشنودی ملت خودمان را. البته برای همه ملت‌های جهان آروزی خوشبختی داریم و اگر کمکی از دستمان بر بیاد به ملت‌های دیگر کمک می‌کنیم، همانطور که در 2 سال گذشته دنیا شاهد بود که ما برای کمک به ملت‌های منطقه در برابر تروریزم ایستادگی کردیم و پشت تروریست‌ها و آنهایی که تروریست‌ها را پرورش داده بودند و به آنها به چشم ابزار نگاه می‌کردند شکستیم البته که از ما ناراضی و ناراحت هستند.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه ملت ایران از هر مشکلی عبور می‌کند،  گفت:‌ بدخواهان هروقت می‌بینند در جامعه ما مشکل کوچکی باشد آن را چند برابر می‌کنند و فکر می‌کنند ما راه حل برای آن مشکل نداریم.ما برای تمام مشکلات دیروز و امروزمان و احتمالا فردایمان برنامه داریم و هر مشکلی و هرچقدر هم بزرگ باشد ملت ما از آن مشکل بزرگ‌تر است البته توان و قدرت خدای قادر ما، بی‌نهایت است و اتکای ما به خدا است و به ملّت یک پارچه و متحد خود اطمینان داریم.

روحانی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته بدخواهان چه می‌گفتند و ما به دنبال چه بودیم. آنها می‌خواستند بگویند ایران در پی اهداف غیر قانونی و نامشروع است. آنها می‌خواستند بگویند ملّت ایران و مسئولان ایرانی آنچه با زبان می‌گویند و آنچه عمل می‌کنند با هم فاصله دارد. آنها می‌خواستند ما را در داخل قطع‌نامه‌های به‌ناحقّی که تصویب کرده بودند سال‌ها زندانی کنند،  اظهار داشت: آنها می‌خواستند با تحریم‌های غلط و غیر انسانی، ملّت ما را در فشار نگه دارند، آنها فکر می‌کردند اگر یک طرف میز، شش قدرت جهانی باشد، ما توان آن را نداریم که منطق خود را به کرسی بنشانیم. آنها فکر می‌کردند می‌توانند تحریم‌ها را برای شکستن این ملّت بزرگ ادامه دهند.

روحانی در ادامه سخنان خود برجام را مورد توجه قرا رداد و افزود: بیش از 120 و 130 دستاورد مهمّ در طول دو سال گذشته بعد از برجام داشته‌ایم. پس برجام حرکت ما را کند نخواهد کرد. ما پس از برجام توانستیم از همکاری کشورهای دیگر هم به خوبی استفاده کنیم. با برخی کشورهای اروپایی همکاری داریم؛  با روسیه،‌ چین همکاری داریم. ما آغازگر نقض تعهد و پیمان نخواهیم بود،‌ آنها تلاش کردند برجام را تخریب کنیم با دست خودمان. نمی‌دانستند، ملت ایران بیدار هستند اگر شما می‌خواهید نقض عهد کنید در برابر نقض عهد باید بهایش را خودتان پرداخت کنید.

وی اضافه کرد:‌ مراکز جدیدی را در فوردو برای تحقیقات، ایزوتوپ‌های پایدار به وجود آوردیم. مسیر «آر اند دی» (R&D) و تحقیقات ما با دقّت و سرعت بیشتر ادامه پیدا می‌کند. ما برای اوّلین بار بعد از برجام، داخل تجارت هسته‌ای قرار گرفتیم، ‌مو اد هسته‌ای را خریداری کردیم و موّاد هسته‌ای را فروختیم؛‌ حدود 400 تن کیک زرد را از خارج خریدیم و وارد کردیم و چند تن موّاد غنی شده را فروختیم. همچنین قدم‌های اولیه را برای ساخت راکتورهای جدید در بوشهر برداشتیم. پس ما در مسیر فناوری خودمان کوتاه نیامده‌ایم و کوتاه نخواهیم آمد. ملّت ما بداند که جوانا غیور این کشور، برای دستاوردهای علمی و فناوری خودشان، یک لحظه هم درنگ نمی‌کنند.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه برای تحقیق و فناوری از کسی اجازه نمی‌گیریم. البته آماده همکاری و تعامل هستیم. مبنای ما هم از اوّل، تعامل سازنده با دنیا بود،  گفت: ما این راه را ادامه می‌دهیم و در عین حال، تعامل سازنده خود با دنیا را ادامه می‌دهیم، ما یک دستاورد جدیدی در افکار عمومی جهان به دست آوردیم که البته از قبل هم آن‌هایی که ملّت ایران را می‌شناختند این را می‌دانستند و آن اینکه به دنیا ثابت کردیم که ما به عهد خود وفادار هستیم.

روحانی در واکنش به تهدیدهای ترامپ درباره خروج از برجام نیز گفت:‌ 15 ماه است که این آقای جدید در امریکا ادعاهای بسیار زیادی دارد و فرا و نشیب فراوانی در کلام و سخن و عملش بروز داده،  15 ماه تلاش می‌کند برجام را بشکند حالا ظاهرا می‌گویند تازه فهمیدیم در برجام کلاه سر ما رفته است. البته این ادعای درست و دقیقی نیست ما کاری که انجام دادیم این بود که گفتیم برد-برد باشد و به نفع جهان باشد و همه صلح می‌برند از این توافق. حالا آنان فکر می‌کنند ضرر کردند و کلاه سرشان رفته بحث دیگری است. اما ساختمان‌های برجام آنقدر محکم بوده که در این 15 ماه انواع فشارها با ریشترهای مختلف مقاوم مانده است و این یکی از دستاوردهای مهمی است که ملت ما و نمایندگان ما در مذاکراتشان با قدرت‌های بزرگ همواره داشته‌اند.

وی ادامه داد:‌ ما پیش‌بینی‌های لازم را کرده‌ایم؛‌ برجام باشد نباشد برجام با اروپا باشد یا هر چیزی، مشکلی را نه برای فناوری هسته‌ای پیش خواهد آورد و نه برای زندگی مردم. مردم ما صبورتر به راهشان ادامه خواهند داد. ما نقض کننده نیستیم بدانند آنها هم نقض کنند پشیمان خواهند شد، آمادگی ما بیشتر از ان چیزی است که فکر می‌کنند و خواهند دید اگر نقض پیمان کنند در عرض کمتر از یک هفته آثار آن را خواهند دید.

رئیس‌جمهور تصریح کرد:‌ اینها دیدند که من سال گذشته دستور دادم راجع به پیشران هسته‌ای که اقدامات و تحقیقات خود را شروع کنند، اولین دستاورد در پیشران هسته‌ای را امروز شاهد بودیم که دیدیم که چگونه اولین قدم را در این زمینه برداشتیم. راه ما مشخص است. ما به فکر تهدید کسی نیستیم، قدرت‌های ما حتی قدرت نظامی برای تجاوز نیست ما روابطمان با همسایگان دوستانه خواهد بود. آنهایی که سخنان ناروا و ناردست می‌زنند خواهند فهمید که این حرف‌ها به سود آنها نیست. ما 40 سال حکومت‌های مختلف در آمریکا دیدیم یکی هم این آخری (ترامپ)است. اینها پشتوانه خوبی برای شما نیستند به چنین قدرت‌هایی تکیه نکنید به قدرت ملت خود و ملت‌های منطقه تکیه کنید.

روحانی اضافه کرد: سلاح و موشک ما دفاعی است و برای دفاع از کشورمان هر نوع سلاحی باشد می‌سازیم تا امنیت خود را بخوبی حفظ کنیم سلاح ما برای تجاوز نیست سلاح ما علیه همسایگانمان نیست.   راه و مسیر ما مسیری است که در چارچوب مصلحت ملی ترسیم شده و همان مسیر را ادامه خواهیم داد. دستاوردهای ما در زمینه هسته‌ای بیشتر خواهد شد و جایگاه ملت ایران بالاتر خواهد رفت.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین