پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:02 - 1400/01/20

کارگران تهرانی وارد شوک شدید می شوند+دلیل

به گفته ی دبیرکل اتاق اصناف ایران با قرمز شدن وضعیت تهران روزانه ۳میلیون نفر بیکار می شوند. به عبارتی تجربه سال گذشته تکرار و مشاغل زیادی آسیب و بدون شک کارگرانی اخراج خواهند شد. برنامه دولت در این باره چیست؟

بعد از گذشت تعیلات نوروزی وعدم مدیریت ستاد ملی کرونا در شیوع این بیماری، پیک چهارم کرونا بعد از ۱۴ فروردین ماه آغاز شد.

روز گذشته بود که رئیس جمهور بالاخره به توصیه مقامات بهداشتی کشور گوش سپرد و برای کنترل بیمارمحدودیت ۱۰روزه‌ای را برای کشور ابلاغ کرد و از سوی دیگر بازار تهران که اصناف مختلف را در دل خود دارد به مدت ۱۴ روز تعطیل شد. حدود ۵۰درصد از مشاغل در کشور در حوزه خدمات است.

 بیکاری در این استان بیداد می‌کند!
سال گذشته نیز که کشور در چنین وضعیتی قرار گرفت. مشاغل با پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا، حمایت شدند.

علی ناظمی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی درباره بیکاری و قرنطینه کسب و کارها در کشور گفت: تعطیلی مشاغل با آسیب‌های معیشتی و اقتصادی زیادی همراه است اما بیشترین آسیب‌ها در زمان قرنطینه به کسب و کارهای خدماتی وارد می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: در سطح استان تهران نیز مانند سایر استان‌ها بخشی از ارزش افزوده تولید شده ناشی از بخش خدمات است. بخش خدمات تحت تاثیر بیماری قرار گرفته و تعطیلی دوباره باعث آسیب جدی به بخش مشاغل خدماتی می‌شود؛ زیرا بخش تقاضای خدمات با مشکل مواجه می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که بخشی از مشاغل عملا با مشکل جدی رو به رو شوند. بخشی از مشاغل خدماتی در راس این مشاغل قرار گرفته اند.

ناظمی توضیح داد: در تهران برخی مشاغل خدماتی پیش از کرونا می‌توانستند خدمات زیادی ارائه کنند اما در ماه‌های نخست شیوع بیماری با مشکل نقدینگی، فروش و ارائه خدمات مواجه شدند. وی گفت: تهران با قرنطینه و تعطیلی نسبت به سایر استان‌ها ضرر بیشتری می‌کند زیرا آسیب مشاغل متناسب با حجم خدمات از کل ارزش افزوده در استان تهران نسبت به سایر استان‌ها تفاوت دارد و تحت تاثیر قرار گرفتن اقتصاد در تهران نسبت به سایر استان‌ها بیشتر بوده است.

بدون شک قرنطینه و تعطیلی مشاغل راهکاری مناسب در کنترل و شیوع بیماری است اما بدون شک، آثاری هم بر بازار کار و برای برخی تعطیلی موقت و برای برخی تعطیلی دائم را به دنبال دارد.

پیش بینی بیکاری بعد از وضعیت قرمز
محمدباقر مجتبایی، دبیر کل اتاق اصناف ایران ۱۴ فروردین ماه سال جاری پیش بینی کرده بود که اگر وضعیت قرمز شود روزانه سه میلیون نفر بیکار می‌شوند.

دبیر کل اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه در شرایط قرمز کرونایی فقط مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت هستند، اظهار کرد: بنابراین بیش از یک میلیون واحد صنفی در وضعیت قرمز کرونایی تعطیل می‌شوند که با توجه به متوسط اشتغال صنوف می‌توان گفت در شرایط قرمز کرونایی سه میلیون نفر به تعداد روزهایی که قرمز هستند در کشور بیکار خواهند شد.

محمدباقر مجتبایی با بیان اینکه سامانه ماسک نسبت به افزایش روند بستری در سراسر کشور ابراز نگرانی و پیش بینی کرده به زودی شهرهای بیشتری از جمله تهران، کرج و اصفهان قرمز شود، تصریح کرد: در صورت تداوم این وضعیت، نه تنها محدودیت تردد، بلکه تعطیلی مشاغل هم اجرا خواهد شد.

دبیرکل اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه در شرایط قرمز کرونایی فقط مشاغل گروه یک موجب فعالیت هستند، اظهار کرد: مشاغل گروه یک شامل سوپرمارکت‌ها، میوه فروشی‌ها، سبزی فروشی‌ها، میادین میوه و تره‌بار، مراکز عرضه محصولات لبنی و پروتئینی، نانوایی و مراکز درمانی، دامپزشکی و تعمیرگاه‌های انواع خودرو، لوازم خانگی، الکتریکی و کامپیوتر و سایر خدمات فنی و فروش قطعات مربوطه است. بنابراین بیش از یک میلیون واحد صنفی در وضعیت قرمز کرونایی تعطیل می‌شوند که با توجه به متوسط اشتغال صنوف می‌توان گفت در شرایط قرمز کرونایی سه میلیون نفر به تعداد روزهایی که قرمز هستند در کشور بیکار خواهند شد. وجود محدودیت در منابع دولت و تحریم‌ها باعث می‌شود خسارات وارد شده به اقتصاد و مردم اساسی باشد.

دبیر اتاق اصناف ایران گفت: در حال حاضر سه میلیون واحد صنفی در کشور فعال هستند که با شش میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شاغل در آن‌ها، مجموعا ۹ میلیون نفر در کل اصناف اعم از کارفرمایان و شاغلان در اصناف فعالیت دارند که با بعد ۳.۸ نفر خانوار می‌توان گفت ۳۵ میلیون نفر معادل ۴۲ درصد جمعیت خانواده صنفی هستند. بنابراین تعطیلی‌ها در ابعاد مختلف به کشور خسارت وارد می‌کند. از طرف دیگر حدود ۶۰۰ هزار واحد صنفی، تولیدی هستند که از کارگران فصلی استفاده می‌کنند و وقتی شبکه توزیع در فروش ناتوان شود، تولید هم کاهش پیدا می‌کند و مجبور به تعدیل نیروی انسانی خواهند شد.

به گزارش تسنیم، نتیجه بی‌تدبیری دولت و تکرار وضعیت شیوع ویروس کرونا باعث شد یکبار دیگر مشاغل و اصناف مورد آسیب قرار گیرد.

سال گذشته حدود عیسی منصوری، معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت کار بعد از تاثیر آثار کرونا بر اشتغال گفت: ۶میلیون نفر در کشور از کرونا آسیب دیده‌اند و حدود یک و نیم میلیون نفر در مشاغل به علت کرونا ریزش کرده‌اند و کار خود را از دست دادند، ولی به مرور زمان در حال بازگشت به کار و جویا شدن شغل دیگری هستند.

به گفته‌ی بابایی، مدیر کل بیمه بیکاری وزارت کار در بحث کرونا بیش از ۷۳۰ هزار نفر شغل خود را از دست دادند و برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کردند.

پرداخت بخشی از افرادی که برای بیمه بیکاری اقدام کرده بودند تا اواخر سال ۹۹ ادامه یافت. اکنون با توجه به اینکه شرایط مشابه سال گذشته تکرار و بار دیگر مشاغل مورد آسیب قرارگرفتند. آیا دولت برنامه‌ای برای حمایت از مشاغل آسیب دیده و کارگران بیکار شده از کرونا دارد؟

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین