پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:40 - 1400/01/28

خاطرات یک پلیس؛ از مصدومیت تلخ سه مأمور تا کشف ۲۵ تن موادمخدر

مصدومیت سه مأمور پلیس در درگیری با اشرار و فروشندگان مواد مخدر که به بیماری و خانه‌نشینی آنها منجر شد در کنار موضوع عدم ساماندهی معتادان متجاهر در ۲ ماه اول سال گذشته از جمله خاطرات تلخ رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت است.

«عدم ساماندهی معتادان متجاهر در ابتدای سال 99 به دلیل شیوع ویروس کرونا و حضور و تردد این افراد در دو ماهه اول سال گذشته در محلات،خیابان‌ها، معابر، پارک‌ها و اماکن ‌مسکونی و نگرانی و استرس و درد و رنجی ‌که مردم در مواجهه با معتادان متجاهر متحمل می‌شدند‌ از جمله خاطرات تلخ و ناخوشایند ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در سال گذشته است.

و اما بدترین خاطره سال گذشته، مجروحیت سه نفر از مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر در صحنه مأموریت بود که به خانه‌‌نشینی و ترک این افراد از محل کار منجر شد؛ سه نفر از همکاران‌ بسیار خوب‌مان بر اثر سختی کار، ضرب و جرح‌هایی که در مقابله با اشرار و مواجهه با فروشندگان مواد مخدر به اعضای بدنشان وارد شد دچار بیماری‌های سنگین و لاعلاج شده که به بازنشستگی زودهنگام و خارج شدن آنها از چرخه کار و فعالیت ختم شد؛ همچنین یک نفر دیگر از همکاران‌مان نیز بر اثر حادثه در سال گذشته به رحمت خدا رفت که مجموعاً می‌توان گفت این موارد تلخ‌ترین‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ بوده است».

این مطالب را «سرهنگ عبدالوهاب حسنوند» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ بیان کرد؛ به همراه شیرین‌ترین خاطرات؛ آمار و عملکرد ماموران پلیس در مواجهه با قاچاقچیان و خرده فروشان مواد مخدر، تعداد معتادان متجاهر جمع آوری شده به همراه ظرفیت های موجود و در نظر گرفته شده ‌برای بازپروری، درمان و نگهداری و توانمندسازی معتادان متجاهر.

 افزایش 18 درصدی کشف انواع مواد مخدر در سال 99

از خاطرات تلخ خود گفتید از شیرینی‌های عملکرد پلیس مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته بگویید؟ 
خدمت به مردم و دستگیری قاچاقچیان عمده و به دام افتادن افرادی که مبادرت به فروش مواد مخدر می‌کردند از جمله شیرینی‌‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر است؛ همچنین افزایش 18 درصدی کشف انواع مواد مخدر در سال 99 نسبت به سال گذشته نشان از همت والای مأموران پلیس در مجموعه مبارزه با مواد مخدر پایتخت دارد که با تلاش و فداکاری توانستند بیش از 25 تن مواد مخدر را کشف و ضبط کرده و به بنیان مالی قاچاقچیان ضربه سنگینی وارد کرده و سرشبکه‌ها و سرباندها را در دام قانون گرفتار کنند.

همچنین توانستیم مرکز نمونه بازپروری، درمان و توانمندسازی سروش را در فاز 2 افتتاح کنیم که این هم موفقیتی دیگر در کارنامه پلیس مبارزه با مواد مخدر است.

حضور۲۰ هزار معتاد متجاهر در تهران / ۱۴۲۰۰ نفر تحت درمان و بازپروری قرار دارند

چه تعداد معتاد متجاهر در تهران حضور دارند؛ چند نفر از این افراد به مراکز بازپروری و درمان منتقل شده اند؟

طبق آمار در مجموع 20 هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارند که 14 هزار و 200 نفر از این افراد ساماندهی شده و در مراکز ماده 16 و مراکز تبصره 2 ماده 15 تحت بازپروری، درمان و توانمندسازی قرار گرفته‌اند.

۱۹ هزار معتاد مرد و یک هزار معتاد متجاهر زن در پایتخت داریم

 از این تعداد چند نفر زن و چند نفر مرد هستند؟
14 هزار مرد معتاد متجاهر و 200 نفر زن معتاد برای بازپروری، درمان و توانمندسازی به مراکز نگهداری منتقل شده‌اند؛ باید گفت تعداد مردان معتاد متجاهر در تهران 19 هزار و زنان معتاد متجاهر یک هزار نفر برآورد شده است.

درمان و توانمندسازی ۴۰۰ معتاد منع پذیرشی در مرکز احسان ورامین

ساماندهی افراد منع پذیرشی از جمله معتادان دارای زخم باز و عفونی چه شد؟
پذیرش معتادان متجاهر دارای زخم باز و عفونی و افراد منع پذیرشی در دستور کار بوده است تا آنجا که در مرکز احسان ورامین 400 نفر از این افراد پذیرش و نگهداری شدند.

ایجاد ۲۲۰۰ ظرفیت جدید برای پذیرش معتادان متجاهر

 ‌از افزایش‌ ظرفیت در سال جدید چه خبر؟ چه تعداد ظرفیت برای نگهداری و درمان معتادان فراهم شده است؟
طبق ماده 16 افزایش ظرفیت برای بازپروری،درمان و توانمندسازی معتادان متجاهر در اولویت کار بوده است تا آنجا که یک‌ مرکز با ظرفیت پذیرش 200 نفر برای زنان معتاد متجاهر توسط سپاه تهران افتتاح شد که در سال جاری اقدام به پذیرش معتادان زن می‌کند.

همچنین ظرفیت 1500 نفری در مرکز شهید زیادیان سپاه و 500 نفری نیز در مجموعه سروش پلیس در نظر گرفته شده اما هنوز پذیرشی صورت نگرفته است چرا که نیاز به حمایت مالی وجود دارد؛ باید گفت ظرفیت 2 هزار نفری دیگری نیز برای جمع‌آوری معتادان متجاهر مرد اختصاص یافته است. 

پرسه معتادان و نگرانی شهروندان

پرسه معتادان متجاهر در سطح شهر،خیابان‌ها و معابر چه مشکلاتی را در برداشته و مهمترین‌ گله‌مندی شهروندان چیست؟
پرسه معتادان متجاهر در خیابان‌ها، معابر، بوستان‌ها و حاشیه اتوبان‌ها باعث نگرانی شهروندان است؛ از یک طرف، این افراد گاها تصادف‌هایی را در عرض اتوبان‌ها ایجاد می کنند و از سوی دیگر بیش از 50 درصد جرائم خرد توسط معتادان متجاهر در سطح شهر انجام می‌شود.

مزاحمت‌های محلی از دیگر گله‌مندی‌ شهروندان است چرا که آسایش مردم را دچار خدشه کرده و شاهد گله و شکوه شهروندان در خصوص حضور و تجمع این افراد در محلات هستیم. 

از سوی دیگر با توجه به آنکه این معتادان به تجاهر رسیده‌اند مواد مخدر را در ملأعام مصرف کرده و بدآموزی برای جوانان و نوجوانان را به دنبال دارند. 

ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر در مواجهه مستقیم با معتادان هستند/ تزریق واکسن کرونا به مأموران ضروری است

 یک سال و اندی از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد؛ مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر در نوک پیکان ‌جمع‌آوری معتادان متجاهر و مواجهه با افرادی هستند که تعدادی از آنها مبتلا به کرونا بوده‌اند؛ آیا برای واکسیناسیون مأموران مبارزه با مواد مخدر تمهیداتی اندیشیده شده است؟

قطعاً این نیازمندی احساس می‌شود چرا که خیلی از مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر در طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر و ساماندهی آنها به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و این نیاز احساس می‌شود که باید تصمیمی جدی در این زمینه گرفته شود چرا که مأموران پلیس مواد مخدر ارتباط مستقیمی با معتادانی دارند که خود ناقل هستند؛ بنابراین بهتر است که هر چه سریعاً برای واکسیناسیون ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر تصمیمی اتخاذ شود.

ابلاغ طرح ساماندهی مناطق آلوده تهران در ماه آینده

ساماندهی مناطق آلوده پایتخت از جمله شوش، دروازه‌غار و هرندی به کجا انجامید؟
ساماندهی شوش، دروازه غار، هرندی و مولوی توأمان در استانداری، شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری و مجلس روزهای نهایی خود را می‌گذراند تا ابلاغ شود. 

این طرح شامل چه مواردی می‌شود؟
ساماندهی و برخورد با خرده‌فروشان، رفع خلاءهای قانونی، بخش اقتصادی، تغییر کاربری محل، ایجاد کار و اشتغال و ... از جمله موارد مدنظر در طرح مذکور است.

قطعاً برای ماه آینده ابلاغ می‌شود؛ این طرح از طرف ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری تدوین شده و در استانداری طرح و به سازمان‌های دخیل در امر ساماندهی ابلاغ شده است و قرار است در اولین جلسه در مورد آن تصمیم‌گیری شود.* فکر می‌کنید این طرح کی ابلاغ شود؟

ستاد ملی مبارزه با کرونا روش جمع‌آوری معتادان متجاهر را تعیین می‌کند

روند جمع‌آوری معتادان در سال 1400 از چه قرار است؛ آیا هنوز تست کرونا و قرنطینه 14 روزه انجام می‌شود؟
در اولین شور در خصوص چگونگی روند جمع‌آوری معتادان متجاهر تصمیم‌گیری می‌شود؛ تصمیم‌گیری با ستاد ملی مبارزه با کرونا و قطعاً وزارت بهداشت و درمان است که در مورد چگونگی روش جمع‌آوری معتادان متجاهر اعلام نظر کنند.

جمع آوری ۲۰۰۰ معتاد متجاهر در سال جدید

 در سال جدید چه تعداد معتاد متجاهر جمع‌آوری شد؛ آیا قرنطینه 14 روزه لحاظ شد؟
بله، در طرح نوروزی هزار نفر معتاد متجاهر جمع‌آوری شده و طبق برنامه هزار نفر معتاد متجاهر دیگر نیز جمع‌آوری شده و به مراکز تبصره 2 ماده 15 منتقل می‌شوند؛ در جمع‌آوری این افراد نیز همان روش تست کرونا و قرنطینه 14 روزه لحاظ می شود.

پرهیز‌ از مصرف داروهای گیاهی تحت عنوان لاغری و پرورش اندام

 هرازگاهی با تبلیغ قرص‌ها‌‌ و داروهایی مبنی بر لاغری، پرورش اندام و ...در فضای حقیقی و مجازی مواجه‌‌ هستیم؛ نظر پلیس در خصوص این داروها چیست؟

پلیس به صورت علمی و بررسی‌های آزمایشگاهی توصیه می‌کند که به هیچ عنوان از داروهایی گیاهی که تحت عنوان قرص‌های لاغری، پرورش اندام و ... تبلیغ می‌شود استفاده نشود چرا که قطعاً ردی از مواد شیمیایی در این نوع داروها وجود دارد که در آزمایشگاه‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر به ثبت رسیده و وجود مواد روان‌گردان در آنها محتمل است بنابراین افراد حتماً با نظر پزشک نسبت به مصرف داروها چه گیاهی و چه شیمیایی اقدام کنند.

ردپای مجرمان در فضای مجازی/ والدین هوشیار باشند

با شیوع ویروس کرونا آموزش‌ها به صورت مجازی شده است؛ با توجه به حضور دانش‌آموزان و دانشجویان در فضای مجازی و تهدیداتی که در این فضا وجود دارد چه توصیه‌ای به خانواده‌ها دارید؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی در حال حاضر عمده دانش‌آموزان و دانشجویان برای تحصیل علم در فضای مجازی حضور دارند و این حضور قطعاً ردپایی برای مجرمین باز کرده است؛ بنابراین خانواده‌ها باید به فرزندان خود بیاموزند که به سایت‌های نامعتبر وارد نشوند چرا که مجرمین درصدد به دام انداختن جوانان و نوجوانان در دام اعتیاد بوده و قصد آلوده کردن فرزندان را به خصوص در حوزه مواد نوظهور دارند؛ بنابراین باید آگاهی فرزندان نسبت به مواد مخدر و آسیب‌ها و بلاهایی را که این مواد بر سر آنها می‌آورد ارتقاء داده ‌ و همواره دوست و همراه فرزندان باشیم.

باید قدرت « نه گفتن» را به فرزندان آموخت
اعتیاد به مواد مخدر یکی از عوامل مهم و بسیار تأثیرگذار در روند ناامنی،کاهش احساس امنیت و فروپاشی بنیان گرم خانواده و تزلزل فرد و ازهم گسیختگی اخلاق مداری در جامعه است. 

متأسفانه به دلیل عدم آگاهی درست خانواده ها از عوارض و پیامدهای مصرف انواع مواد مخدر ، ضربات سهمگینی از این ناحیه متوجه فرزندان شده که همین مسئله لزوم اطلاع رسانی در این رابطه را دو چندان می کند.

خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی نقش پر رنگی در پیشگیری اولیه از اعتیاد بر عهده دارد و کارکردهای خانواده در پیشگیری از بسیاری از ناهنجاری ها، از جمله اعتیاد موثر است و به این دلیل ارتباط مناسب بین والدین و فرزندان ، ایجاد امنیت روان و جو عاطفی سالم در خانواده بسیار مهم و حائز اهمیت است.

توانمند سازی فرزندان و قدرت «نه گفتن » را باید به فرزندان آموخت که مطمئنا با رعایت قید و بندها و توجه والدین به کنترل رفتار فرزندان و رعایت اصول اخلاقی، تربیتی و ترویج اعتقادات دینی در بین فرزندان این موضوع تحقق می یابد.

دوباره تاکید می کنم اعتیاد به مصرف مواد مخدر از جمله مهم ترین و بحث برانگیزترین مباحث عمده در سطوح آسیب شناسی اجتماعی است چرا که این آسیب دامنگیر برخی از خانواده ها شده و کار به جایی رسیده است که خانواده ها فرزندان خود را که دچار این آسیب شده اند از خود طرد می‌کنند.

اگرچه پلیس با اقدامات انجام شده سلبی در مبارزه با موادمخدر بیش از سه هزار و 800 شهید و قریب به 12هزار جانباز تقدیم کرده است اما با توجه به تهدیدات موادمخدر و خطراتی که خانواده ها و فرزندان را تهدید می کند، همه باید احساس مسئولیت کنیم و جامعه را از این خطر نجات دهیم.

 مقابله با مواد مخدر را می توان در سه حوزه دنبال کرد، حوزه فرهنگی، مقابله و حوزه درمان و چنانچه می‌خواهیم به توفیق دراین زمینه دست یابیم باید در این سه حوزه اقدامات همزمان دنبال شود.  

منبع: فارس
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین