پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:08 - 1400/02/15

رازگشایی از سقوط مرگبار کارمند سفارت سوئیس

در این گزارش آمده: 

* زن 51ساله سوئیسی که به‌عنوان دبیر اول سفارت سوئیس در ایران و معاون مسئول حافظ منافع آمریکا در جمهوری اسلامی مشغول به‌کار بود، از طبقه هفدهم برجی در کامرانیه سقوط کرد و جانش را از دست داد. کشف دست نوشته‌ای در خانه او فرضیه خودکشی وی را قوت بخشیده است.

 * ساعت 9:30دیروز سه‌شنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه گزارش مرگ اسرار‌آمیز زنی 51ساله به قاضی محمد وهابی بازپرس جنایی تهران اعلام شد و او به همراه کارآگاهان جنایی و تیم تشخیص هویت در محل حادثه که برجی حوالی کامرانیه بود، حضور یافتند. متوفی از اتباع کشور سوئیس بود و جسدش در فضای سبز برج کشف شده بود. در ادامه تحقیقات مشخص شد که او کارمند سفارت سوئیس در ایران بوده و در طبقه هفدهم برج سکونت داشت. آنطور که مشخص بود متوفی از طبقه هفدهم برج به پایین سقوط کرده و پیکر بی‌جانش در محوطه فضای سبز برج افتاده بود.

* نخستین کسی که صبح سه‌شنبه با جسد وی مواجه شده بود کارگر خدماتی برج بود. تیم جنایی در ابتدا به سراغ این کارگر رفتند و به تحقیق از وی پرداختند. او گفت: صبح سه‌شنبه در حال نظافت و تمیز کردن حیاط و محوطه برج بودم که ناگهان در باغچه زنی را دیدم که بی‌حرکت در فضای سبز افتاده بود. جلوتر که رفتم متوجه شدم او جان باخته است و وحشت‌زده به مسئول لابی و کارکنان دیگر برج موضوع را خبر دادم و آنها هم با پلیس و اورژانس تماس گرفتند.

* قربانی لباس خانه به تن داشت و روی سرش کلاه بود. تیم جنایی در شاخه بعدی به تحقیق از کارکنان برج و ساکنان پرداخت. به‌گفته کارکنان برج، زن سوئیسی ساکن طبقه هفدهم برج بود که ظاهرا از تراس آنجا به پایین سقوط کرده بود. وی دبیر اول سفارت سوئیس در ایران بود و در برج آبشار کامرانیه ساکن بود. علاوه بر این معاون مسئول حافظ منافع آمریکا در جمهوری اسلامی ایران نیز بود. تیم جنایی برای کشف ابعاد بیشتر از این حادثه به تحقیق از ساکنان برج پرداختند. یکی از آنها که در خانه‌اش دوربین مداربسته داشت سرنخی در اختیار کارآگاهان جنایی و بازپرس قرار داد. وی گفت: من زنی که فوت شده را به‌خوبی نمی‌شناختم، چون در یک طبقه زندگی نمی‌کردیم.

* وی ادامه داد: شب قبل یعنی دوشنبه شب به‌دلیل اینکه خسته بودم خیلی زود خوابم برد. حدود 24دقیقه از نیمه‌شب گذشته بود که با شنیدن صدای مهیبی از خواب پریدم. صدایی شبیه به انفجار. تا چند دقیقه مات و مبهوت بودم اما چون دیگر صدایی شنیده نشد تصور کردم که اتفاق خاصی نیفتاده است. دوباره خوابیدم و صبح متوجه شدم که جسد زنی را که ساکن طبقه هفده بود در فضای سبز برج کشف کرده‌اند.

ماموران به سراغ دوربین مداربسته‌ای که در خانه همسایه نصب شده بود‌ رفتند و در بررسی فیلم‌های ثبت شده مشخص شد که او 24دقیقه بامداد از خواب پریده بود و حتی صدای عجیبی که گفته بود نیز در فیلم ضبط شده بود. این یعنی زن سوئیسی در آن زمان به پایین سقوط کرده بود. از سوی دیگر پزشکی قانونی که در محل حادثه حضور داشت اعلام کرد که بیش از 8ساعت از زمان مرگ وی می‌گذرد. همچنین معاینه جسد نشان می‌داد که هیچ‌گونه آثار جراحت که نشان بدهد وی قبل از مرگش با فردی درگیر بوده، روی بدن وی وجود نداشت.

* تیم جنایی در گام بعدی قدم در خانه متوفی گذاشت و به بررسی آنجا پرداخت. آپارتمان وی در طبقه هفدهم برج بود که داخل آنجا همه‌‌چیز مرتب به‌نظر می‌رسید. هیچ‌گونه آثاری از به‌هم‌ریختگی وجود نداشت. کارآگاهان به سراغ بالکن رفتند؛ جایی که زن از آنجا به پایین سقوط کرده بود. قد نرده بالکن حدود یک‌متر و 10سانت بود. هیچ‌گونه آثار خون و به‌هم ریختگی در بالکن و روی نرده نیز وجود نداشت. حتی آثاری درخصوص اینکه نشان بدهد قربانی قبل از مرگ با فردی درگیر بوده به چشم نمی‌خورد.

* در ادامه تحقیقات مشخص شد که کارمند سفارت سوئیس در ایران، از همسرش جدا شده و به تنهایی زندگی می‌کرده است. او دو فرزند داشته که یکی از آنها فوت شده و فرزند دیگرش که پسری 21ساله بود در سوئیس زندگی می‌کند. از سوی دیگر مشخص شد که زنی 20ساله مستخدم خانه متوفی بوده که هر روز از ساعت 8صبح تا 4بعد‌ازظهر در خانه وی کار می‌کرده است.

مأموران به سراغ این زن رفتند و او در تحقیقات گفت: من مدت‌هاست که در خانه خانم برونر(قربانی) کار می‌کنم. رمز در ورودی خانه وی را دارم و معمولا هر روزساعت 8صبح با واردکردن رمز وارد آپارتمان او می‌شدم و کارهایش را انجام می‌دادم. گاهی پیش می‌آمد که خانم، سر کار باشد یا گاهی در اتاقش خواب باشد. معمولا هر روز صبح سر کارم حاضر می‌شدم و کارهای مربوط به خانه را چه خانم در خانه حضور داشت چه حضور نداشت انجام می‌دادم. امروز هم طبق معمول همیشه 8صبح پا در خانه خانم گذاشتم. فکر کردم او به سرکارش رفته است اما یک ساعت بعد متوجه شدم کارگر خدماتی برج، جسد وی را در فضای سبز پیدا کرده و به‌شدت شوکه شدم. وی ادامه داد: خانم گاهی حالت‌های افسردگی داشت اما این اواخر حالش خوب بود.

* تیم جنایی در ادامه یک دست نوشته روی میز در سالن پذیرایی کشف کرد. کنار آن موبایل قربانی و یک خودکار نیز پیدا شد. دست‌نوشته با زبان انگلیسی نوشته شده بود با این مضمون که «جسدم را پس از مرگ به سوئیس منتقل کرده و به پسرم اطلاع بدهید. بعد از آن جسدم را بسوزانید و سپس خاکستر آن را کنار فرزندم که فوت شده دفن کنید. علاوه بر این هرچه پول، دارایی و سرمایه‌دارم را به پسر دیگرم بدهید. »

* درخصوص سقوط و مرگ چیزی نوشته نشده بود و دست‌نوشته بدون تاریخ و بدون امضا بود. در ادامه مأموران وقتی دست‌نوشته‌های دیگر از این زن را در خانه کشف کردند و با آخرین نوشته تطبیق دادند مشخص شد که دستخط متعلق به قربانی است. با این حال دست‌نوشته با دستور بازپرس جنایی برای خط‌شناسی در اختیار کارشناسان خط تیم تشخیص هویت پلیس آگاهی تهران قرار گرفت که بررسی‌های بیشتر در این خصوص صورت بگیرد.

* وقتی تحقیقات تیم جنایی در محل حادثه انجام و تکمیل شد، جسد متوفی با دستور قاضی جنایی به پزشکی قانونی انتقال یافت. اگرچه وضعیت جسد، نبود آثار خراش و درگیری، نبود آثار به‌هم‌ریختگی در خانه و کشف دست‌نوشته احتمال خودکشی را قوت می‌بخشید با وجود این تیمی از کارآگاهان جنایی، مأمور شدند تا با انجام تحقیقات بیشتر ابعاد تازه‌تری از این ماجرا آشکار کنند.

در مرحله بعد مأموران به تحقیق از کارمندان سفارت سوئیس در ایران و افرادی که با قربانی در ارتباط بودند پرداختند. کارمندان سفارت و افرادی که قربانی را می‌شناختند از مرگ او شوکه شده بودند. آنها می‌گفتند که زن سوئیسی، بسیار شاد، سرزنده و پرانرژی بوده است. آنها همچنین می‌گفتند که قربانی امید به زندگی داشته و باور اینکه او خودکشی کرده باشد سخت و باعث تعجب است. به‌گفته اطرافیان این زن، وی زنی سرحال بود که واقعا عاشق ایران بود.

* روابط عمومی وزارت امور خارجه کشورمان هم اعلام کرد: این موضوع از طریق مراجع ذیصلاح در دست بررسی بوده و نتیجه تحقیقات اعلام خواهد شد.

منبع: همشهری
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین