پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00007:31 - 1400/02/28

برای واکسن صف نبندید و منتظر پیامک بمانید

با اعلام آغاز واکسیناسیون کرونا برای سنین ۷۵ تا ۷۹ سال، مجددا ازدحام در برخی مراکز بهداشت و تزریق واکسن جهت ثبت نام واکسیناسیون را شاهدیم و در برخی مراکز نیز بی نظمی در فراخوان افراد و نوبت دهی به آنها، شلوغی و البته انتقاد مراجعه کنندگان را به دنبال داشته است. وزارت بهداشت نیز همچنان تاکید دارد برای نوبت دهی تزریق واکسن نیازی به مراجعه حضوری یا ثبت نام اینترنتی نیست و با واجدین شرایط تماس گرفته می شود.

به گفته وزارت بهداشتی‌ها فاز دوم واکسیناسیون کرونا در کشور به به ترتیب شامل سنین ۸۰ سال به بالا، ۷۵ تا ۸۰، ۷۰ تا ۷۵، ۶۵ تا ۷۰ و بیماران زمینه‌ای و صعب‌العلاج، خواهد بود که در این فاز افراد سالمند گروه هدف  ۷.۲ میلیون نفر هستند و به همین میزان هم بیماران زمینه‌ای داریم. بر همین اساس هم گفته شده که فاز دوم واکسیناسیون کرونا تا اواخر خرداد و اوایل تیرماه به طول خواهد انجامید و طی این فرایند، حدود ۱۴ میلیون نفر واکسینه می شوند.

در هر حال فاز دوم واکسیناسیون کرونا در کشور از روز سه شنبه هفتم اردیبهشت ماه با اولویت افراد ۸۰ سال به بالا کلید خورد و به گفته وزارت بهداشتی‌ها این افراد که جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۱۴۵ هزار نفر در کشور را شامل می‌شوند، حالا واکسیناسیون‌شان به مراحل پایانی رسیده است. بر همین اساس هم بود که ۲۵ اردیبهشت ماه وزارت بهداشت رسما اعلام کرد که تزریق واکسن به افراد بالای ۷۵ سال را در قالب فاز دوم سند ملی واکسیناسیون آغاز کرده است. بر این اساس وزارت بهداشت اعلام کرد که  از شنبه واکسیناسیون ۷۵ سال به بالا که جمعیتی بالغ بر ۹۳۰هزار نفر را شامل می شوند، آغاز شده و برای این گروه سنی نیز واکسن به تعداد کافی وجود دارد. ضمن اینکه آن دسته از سالمندان ۸۰ سال به بالایی که هنوز موفق به انجام واکسیناسیون نشده اند، نوبت شان محفوظ است و سهمیه واکسن شان سوخت نمی شود.

در هر حال از ابتدای این هفته با اعلام آغاز واکسیناسیون گروه سنی جدید (۷۵ سال به بالا)، و علیرغم تاکید چندباره وزارت بهداشت مبنی بر خودداری از مراجعه به خانه های بهداشت و مراکز واکسیناسیون جهت ثبت نام، مجددا برخی از بیم جا ماندن از واکسن به مراکز مذکور مراجعه کرده و به دنبال آن صفها و ازدحام جمعیت را در برخی از مراکز شاهد بودیم. البته در برخی مراکز نیز بی نظمی در مدیریت فراخوان افراد و نوبت دهی به آنها، شلوغی و البته نارضایتی و انتقاد مراجعه کنندگان طی روزهای گذشته را به دنبال داشته است.

همچنین برخی با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir که پیش از این برای ثبت نام جاماندگان واکسن در گروه سنی ۸۰ سال به بالا اعلام شده بود، به در بسته خورده و انتقاد داشتند که چرا با وجود اعلام آغاز واکسیناسیون ۷۵ ساله ها اما سامانه مذکور هنوز برای این گروه سنی فعال نیست؛ موضوعی که دکتر جعفر صادق تبریزی - رییس مرکز شبکه وزارت بهداشت در پاسخ به آن تاکید کرد: تا آخر هفته افراد دارای پرونده الکترونیک واکسینه می‌شوند و احتمالا آخر هفته برای جامانده‌ها سامانه بازگشایی خواهد شد.

وی درخصوص زمان بروز رسانی سامانه برای ثبت نام افراد ۷۵ تا ۷۹ سال، تصریح کرد: پس از اینکه پیامک برای کسانی که لیست آنها را داریم ارسال شد و برای واکسن فراخوان شدند و آمدند، آن وقت سامانه برای ثبت نام مابقی کسانی که در لیست نبودند آغاز می‌شود. یعنی فعلا تنها افراد بالای ۸۰ سال می‌توانند ثبت نام کنند و احتمالا از آخر این هفته و با بازگشایی سامانه مربوطه، سنین ۷۵ تا ۷۹ سال هم بتوانند در سامانه ثبت نام کنند.
فرآیند فراخوان افراد در اولویت واکسیناسیون کرونا

پیش از این دکتر علیرضا رییسی- سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره فرآیند فراخوان افراد در اولویت برای دریافت واکسن کرونا در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرده بود که  هیچ نیازی به مراجعه حضوری برای ثبت نام واکسن وجود ندارد، بلکه ما به صورت فاز به فاز برای افراد در اولویت تزریق واکسن پیامک ارسال می‌کنیم و پیامک‌های ما بسیار دقیق ارسال می‌شود. به طوری که به فرد اعلام می‌کند که شما در فاز دو واکسیناسیون قرار گرفتید و به زودی موارد به شما اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی تاکید کرد: اصلا نیاز نیست مردم برای ثبت نام واکسن به خانه بهداشت مراجعه کنند. زیرا خانه های بهداشت در جریان نیستند.  ما دقیقا اعلام می کنیم که این تعداد به فلان مرکز مراجعه کنند. بنابراین مردم منتظر پیامک باشند، آن هم زمانی که ما به انها اعلام می کنیم.

رییسی همچنین گفت: بعد از فراخوان ما، مجددا اعلام می‌کنیم که اگر کسی در بازه سنی اعلام شده، وجود دارد که برایش از سوی وزارت بهداشت پیامک نرفته، می‌تواند به سامانه Salamat.gov.ir  مراجعه کرده و در آن ثبت‌نام کند. بعد از این اقدام، اطلاعاتشان در سامانه ما می‌نشیند و ما بر اساس آن پیامک‌های مورد نیاز را به افراد ارسال می‌کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ۲۵ اردیبهشت ماه نیز مجددا تاکید کرد: زمانی که اعلام می‌کنیم چه گروه سنی به ما مراجعه کنند، اگر به فردی پیامک از سوی وزارت بهداشت ارسال نشد یا با او تماس نگرفتیم، فرد پس از یک هفته با مراجعه به سایت salamat.gov.ir اقدام به ثبت نام کند و شماره تلفن در دسترس و کد ملی فرد متقاضی را اعلام کند تا همکاران من ظرف ۴۸ ساعت با آنها تماس بگیرند. بنابراین هیچگونه نیازی به مراجعه حضوری نیست.

به دنبال مراجعه خودسرانه و ازدحام در مراکز تزریق واکسن و به دنبال آن برخی نارضایتی های مراجعه کنندگان، روز گذشته مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز در اطلاعیه ای ضمن تاکید بر آنکه "این مرکز تنها مرجع ارائه اطلاعات در مورد واکسن کرونا و فرآیند واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ است" مجددا اعلام کرد که "به منظور زمان بندی و نوبت دهی تزریق واکسن کووید ۱۹، نیازی به مراجعه حضوری به مراکز بهداشتی یا ثبت نام اینترنتی نیست. "

وزارت بهداشت در این اطلاعیه تاکید کرد:" تنها در پایان هر مرحله از واکسیناسیون، در صورت عدم دریافت پیامک یا تماس تلفنی، صرفا افراد جامانده گروه‌ های اعلام شده برای نوبت گیری تزریق واکسن می توانند از طریق درگاه اینترنتی salamat.gov.ir نسبت به ثبت نام و درج کد ملی، تاریخ تولد و بروزرسانی شماره تلفن همراه خود اقدام کرده و ظرف روزهای بعد، زمان و محل تزریق واکسن از طریق پیامک به تلفن همراه ایشان ارسال خواهد شد. "

بنابراین در شرایط خیز چهارم کرونا و تلاشهای صورت گرفته جهت مدیریت این موج و دستاوردهای حاصل شده در نزولی شدن موارد ابتلا به بیماری در کشور، لازم است از حضور در هر گونه تجمع بویژه از سوی گروه سنی سالمندان که در معرض خطر بیشتری قرار دارند، پرهیز شود و طبق اعلام وزارت بهداشت، سنین ۷۵ تا ۷۹ سال جهت تزریق واکسن کرونا باید منتظر تماس یا پیامک وزارت بهداشت باشند. در عین حال افرادی هم که پیامکی برای آنها ارسال نشده، نگران نباشند؛ چراکه پس از پایان زمان در نظر گرفته شده، سامانه وزارت بهداشت جهت ثبت نام بازماندگان، بازگشایی شده و افراد می توانند نسبت به ثبت‌نام‌ و واکسیناسیون اقدام کنند.

 

منبع: ایسنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین