پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:51 - 1400/02/28

بررسی سخت‌گیرانه و اطمینان از وضعیت کیفی قطعات ساخت داخل موجب شد: تامین انتظار مشتریان از شاهین با پابرجایی کیفیت بالای اولیه

در کشور ما شاخصی برای افزایش کیفیت خودروها وجود دارد که همان گزارش ماهیانه و سالیانه سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران است. این شاخص و گزارش‌های مرتبط با آن بر اساس استانداردهای بین‌المللی رایج تعریف شده‌اند که در خطوط تولید خ...

 در کشور ما شاخصی برای افزایش کیفیت خودروها وجود دارد که همان گزارش ماهیانه و سالیانه سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران است. این شاخص و گزارش‌های مرتبط با آن بر اساس استانداردهای بین‌المللی رایج تعریف شده‌اند که در خطوط تولید خودروها مورد تست و ارزیابی قرار می‌گیرند. در این ارزیابی‌ها نکات منفی خودروها مشخص می‌شومد و بر این اساس ستاره‌های کیفی به خودروها تعلق می‌گیرد و رسانه‌ها نیز در این خصوص اقدام به تهیه و تنظیم خبر، گزارش و تحلیل می‌کنند. اما انتقادی که همواره در این زمینه از سوی مردم وارد می‌شود، این است که کیفیت را باید در خود خودرو حس کرد و این یعنی علاوه بر افزایش کیفیت اولیه که در خطوط تولید جهت دریافت ستاره کیفی انجام می‌شود، شرکت‌های خودروسازی باید به‌منظور کسب اعتماد و اطمینان خاطر مشتریان اقدام به انجام یک‌سری کارهای خاص کنند تا کیفیت اولیه با دوام و استحکام همراه شده و کیفیت ثانویه نیز تامین شود. ازجمله این اقدامات می‌توان به عملکرد سایپا در طراحی، ساخت و تولید خودرو شاهین اشاره کرد که برای اولین بار در میان خودروهای داخلی انجام شده است. برای این خودرو 3 سال گارانتی یا 60هزار پیمایش در نظر گرفته شده که نشان‌دهنده دوام کیفیت عرضه‌شده در آن است.

بررسی سخت‌گیرانه و اطمینان از کیفیت قطعات ساخت داخل

اطمینان خاطر به لحاظ کیفی در خودرو شاهین، زمانی ایجاد شد که سایپا داخلی‌سازی قطعات را در دستور کار خود قرار داد و پس از بررسی سخت‌گیرانه و کسب اطمینان از کیفیت قطعاتی که در داخل تولید شده، اقدام به استفاده از آن‌ها در تولید این خودرو کرد. علاوه بر این، وجود تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های ایجادشده باعث شد که سایپا نتواند از توان و پتانسیل شرکت‌های خارجی استفاده کند، اما با این‌حال این گروه خودروسازی توانست این محصول را با کیفیتی تولید کند که باعث ایجاد حس مثبت کیفی در مشتری باشد.

انتشار نتایج تست‌های ایمنی شاهین در داخل و خارج کشور

سایپا همچنین با انتشار گزارش، تصاویر و نتایج تست‌ها و آزمون‌هایی که خودرو در ضمن پروسه تولید خود در داخل و خارج از کشور گذرانده و برای اولین بار در کشور برای خودروهای داخلی منتشر شد، توانست این حس امنیت و آرامش خاطر را به تمام مشتریان القا کند که این خودرو می‌تواند همپای محصولات معتبر از شرکت‌های به نام دنیا جوابگوی نیاز آن‌ها در بخش ایمنی خودرو باشد.

انتشار ویدئوی آزمون عملکرد ایربگ برای نخستین‌بار

مهرماه سال گذشته بود که گروه خودروسازی سایپا از پایان موفقیت‌آمیز توسعه سیستم ایربگ شاهین سایپا براساس استاندارد روز اروپا (ECE) و استاندارد ملی ایران خبر داد و برای نخستین‌بار در ایران، ویدئو آزمایش کیفی و ایمنی یک محصول ساخت داخل را منتشر کرد. در این ویدئو که از انجام موفقیت‌آمیز آزمایش توسعه و عملکرد کیسه‌های هوا (ایربگ) خودرو شاهین حکایت دارد، لحظه برخورد خودرو به مانع و عملکرد کیسه‌های هوا برای حفظ سلامتی سرنشین به نمایش درآمده است. در بحث عملکرد کیسه‌های هوا، دو تست اهمیت زیادی دارد؛ اولین تست مربوط به عملکرد مدار و ماژول‌های کیسه هوا است و به‌صورت آزمایشی تنها در بخش یونیت‌ها انجام می‌شود. این تست معیار اصلی صحه‌گذاری و اعطای مجوزهای مختلف «ای‌مارک» و ECE است. اما یکی از اصلی‌ترین تست‌های اجباری از سال ۲۰۱۸، تست نهایی کیسه‌های هوا در شرایط بازشو بر روی خودرو و تصادف است. در این روش کیسه‌های هوای SRS و SRP مورد بررسی دقیق‌تری قرار می‌گیرند و میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تاثیرگذاری در استانداردهای مختلف بررسی می‌شود. با توجه به این‌که تست کیسه هوای شاهین برای اخذ مجوزهای ECE و EEC برگزار شده، سرعت این تست ۵۶ کیلومتر بر ساعت و در شرایط تست کیسه هوای SRS و برخورد ۱۰۰ درصد بوده و عملکرد کیسه هوای جلو در شرایط تست تصادف از روبه‌رو مورد سنجش قرار گرفته است.

تامین یکی از بخش‌های اصلی مجوز فروش در اتحادیه اروپا

به فاصله یک ماه و نیم از انتشار ویدیوی تست تصادف از روبه‌روی «سایپا شاهین» که برای صحه‌گذاری عملکرد کیسه‌های هوا انجام شد، گروه خودروسازی سایپا ویدئو تست‌ تصادف دیگری از این خودرو را نیز منتشر کرد. این ویدئو نشان می‌داد؛ در یکی از آخرین بررسی‌های انجام‌شده بر روی سازه شاهین در یکی از مراکز ایمنی سنجی اروپایی، محصول جدید سایپا توانسته از تست R95 استاندارد ECE سربلند و موفق بیرون بیاید. در این تست تصادف، خودرو مورد نظر ثابت است و جسمی متحرک به جرم 950 کیلوگرم با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت با زاویه 90 درجه به بخش کناری خودرو برخورد می‌کند و سپس سلامت راننده مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر این اساس و با در نظر گرفتن برخی پارامترها بر روی خودرو و همچنین بررسی سازه پس از تصادف، اعتبارنامه مذکور به خودرو اعطا می‌شود. تست R95 استاندارد ECEو تأییدیه آن یکی از شش جزء اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپاست. در این تست هم سایپا شاهین در نسخه پایه به یکی از مراکز ایمنی سنجی اروپایی رفته و توانسته است این استاندارد را به دست آورد. حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم‌شکست نقاط جوش و اتصال ستون‌ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A وC ، مهار صحیح نیروی وارد در نقطه R، امکان باز شدن درها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه‌گیر داخل درها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی و... باعث شده شاهین حتی بدون داشتن کیسه‌های هوای کناری و پرده‌ای، استاندارد ارتقایافته را به دست آورد و به این ترتیب، در جایگاه ایمن‌ترین خودروی ملی قرار بگیرد. بدین‌ترتیب، سایپا شاهین تأییدیه نهایی استاندارد ECE را به دست آورده و تا امروز دو تست ایمنی آن به‌صورت رسمی منتشر شده است.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین