پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:51 - 1400/03/31

۳۳ درصد جوانان تمایلی به ازدواج ندارند

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه بر اساس نتایج افکار سنجی صورت گرفته بر روی جامعه آماری، ۶۰ درصد جوانان به ضرورت ازدواج تاکید دارند، گفت: ۳۰ درصد جوانان نداشتن شغل را از دلایل تاخیر در ازدواج عنوان کرده‌اند.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه بر اساس نتایج افکار سنجی صورت گرفته بر روی جامعه آماری، ۶۰ درصد جوانان به ضرورت ازدواج تاکید دارند، گفت: ۳۰ درصد جوانان نداشتن شغل را از دلایل تاخیر در ازدواج عنوان کرده‌اند.

اعظم کریمی اظهار کرد: براساس نظرسنجی‌های انجام شده بر روی جوانان در آستانه ازدواج، ۳۳ درصد جوانان حتی با وجود پیدا شدن فرد مناسب و فراهم بودن شرایط اقتصادی تمایلی به ازدواج ندارند.

وی ادامه داد: ۳۴. ۹ درصد از جوانان بالا بودن هزینه‌های ازدواج، ۳۰ درصد جوانان نداشتن شغل، ۲۶. ۳ درصد جوانان نیز ترس از ازدواج ناموفق را از دلایل تاخیر در ازدواج عنوان کرده‌اند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه اگر چه مسکن، اشتغال و معیشت بایدهای لازم برای یک ازدواج و تشکیل خانواده است ولی نباید از ابعاد فرهنگی و اجتماعی ازدواج غافل شد افزود: سرباززدن جوانان از ازدواج و تغییر فرهنگی شتابان برای ازدواج، تغییر ذائقه جوانان، عدم بلوغ به موقع، نداشتن شناخت کافی، سنگ اندازی‌های خانواده‌ها از دیگر چالش‌های پیش روی ازدواج جوانان است.

کریمی که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت، در پاسخ به چرایی اجرا نشدن قانون تسهیل ازدواج مصوب سال ۸۴، افزود: این قانون به دلیل تشکیل نشدن صندوق اندوخته جوانان که در واقع منابع دستگاه‌ها برای اجرای مفاد دیگر این قانون از این صندوق تامین می‌شد، اجرایی نشده است.

وی افزود: با پیگیری نمایندگان مجلس و وزارت ورزش و جوانان پس از۱۵ سال، وزارت اقتصاد متقاعد شد که باید این صندق را تشکیل دهد و در نهایت در ۱۹ اسفند ماه ۹۹ پیش نویس صندوق اندوخته جوانان برای تصویب در دولت آماده شد و با تصویب اساسنامه صندوق عملا پیش بینی منابع اجرایی قانون اتفاق می‌افتد و دستگاه‌ها ملزم به اجرای قانون تسهیل ازدواج می‌شوند.

کریمی بر ضرورت توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی ازدواج تاکید کرد و گفت: یکی از علل کاهش ازدواج، افزایش آمار طلاق است که این افزایش آمار باعث می‌شود جوانان از ترس طلاق برای ازدواج اقدام نکنند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: در سال ۹۸ تعداد ۵۳۳ هزار و ۱۶۵ مورد ازدواج در کشور ثبت شده است که در سال ۹۹ این رقم به ۵۵۶ هزار و ۶۹۹ مورد افزایش یافته که این افزایش ۵ درصدی به دلیل کرونا و حذف مراسم‌ها و کم شدن هزینه‌های ازدواج رقم خورده است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع جوانان موضوعی فرادستگاهی است و موضوع ازدواج به مراتب از آن با اهمیت تر است گفت: حوزه جوانان نیازمند استقلال است تا به همه ابعاد و نیازهای آن پرداخته شود و ما نیز در وزارت ورزش و جوانان همواره خواهان استقلال حوزه جوانان بوده‌ایم.
 

منبع: ایسنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین