پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:33 - 1397/11/28

تحلیل کارشناسان از آینده بازار مسکن/ روند قیمت‌ها به کدام سو خواهد رفت؟

اگر قصد خرید و فروش و ساخت مسکن دارید این تحلیل را از دست ندهید

دو بار جهش قیمت مسکن در طول یک سال و نیم گذشته کاهش قدرت خرید و کسادی بازار مسکن را در پی داشته است و همین تحولات نوعی نگرانی‌ در میان متقاضیان و افق‌ نامشخص از بازار مسکن را ترسیم کرده است.

کارگر آنلاین : جهش قیمت مسکن در دو برهه در سال 96 و 97 باعث شد تا قدرت خرید روز به روز کاهش بیشتری پیدا کند و به نوعی رکود و کسادی را به بازار مسکن تحمیل کند. 

کارشناسان مسکن بر این باور هستند افزایش قیمت مسکن در سال 96 و سپس در اردیبهشت ماه امسال شوک عجیبی به بازار القاء کرد و همین موضوع باعث شد به مرور قدرت خرید کاهش و به نوعی کسادی و رکود در بازار مسکن حاکم شود. 

این روزها متقاضیان مسکن که قدرت خرید هم دارند قصد ندارند تا ثبات قیمت‌ها اقدام به خرید مسکن کنند و منتظر هستند که ببینند آیا در ماه‌های آتی قیمت‌ها کاهش می‌یابد یا خیر؟ 

* رشد قیمت در صورت افزایش نرخ ارز 

حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در خصوص آینده بازار مسکن معتقد است که قیمت مسکن کاهش نخواهد یافت اما افزایش قیمت نیز تنها در صورت رشد نرخ ارز میسر خواهد شد. 

وی افزود: سابقه بازار مسکن در 8 ماه گذشته نشان می‌دهد که روند معاملات مسکن به دلیل رشد قیمت و افت قدرت خرید رو به کاهش گذاشته است به طوری که در دی ماه این افت معاملات با 67 درصد کاهش کاملا محسوس بود. 

عقبایی با اشاره به اینکه رشد قیمت مسکن در دو بار جهش قیمت در برخی نقاط بیش از 100 درصد هم بود اظهار داشت: بعید است تا پایان سال و حتی فروردین و اردیبهشت ماه اتفاق خاصی در بازار مسکن رخ دهد و حتی رشد قیمت را شاهد نخواهیم بود اما به هر حال بازار مسکن در صورت تغییرات نرخ ارز دستخوش تحولات خواهد شد. 

تا پایان سال و حتی فروردین و اردیبهشت ماه اتفاق خاصی در بازار مسکن رخ نمیدهد و حتی رشد قیمت را شاهد نخواهیم بود اما به هر حال بازار مسکن در صورت تغییرات نرخ ارز دستخوش تحولات خواهد شد

 

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک گفت: اگر تغییرات خاصی در نرخ ارز رخ ندهد تا مهرماه سال 98 شاهد ثبات قیمت مسکن خواهیم بود چرا که مسکن بیش از این ظرفیت رشد قیمت ندارد. 

*قیمت مسکن برای سال ۹۸ گران نخواهد شد

عطا آیت‌الهی یک کارشناس بازار مسکن نیز درباره این پرسش که قیمت مسکن در سال ۹۸ چه خواهد شد؟ می گوید چنانچه به تاریخچه صنعت ساخت‌وساز بعد از انقلاب نگاهی بیاندازیم، شاهد خواهیم بود که قیمت مسکن در یک دوره چهار ساله با رکود مواجه می‌شود و در دوره کوتاهی قیمت‌ها روند فزونی به خود می‌گیرند، بعد از این دوره قیمت‌ها در مقطع زمانی کوتاه تثبیت می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط پیش‌آمده و افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی نرخ مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به نظر می‌رسد که قیمت مسکن برای سال ۹۸ گران نخواهد شد. در حقیقت قیمت مسکن برای سال آینده روند تثبیت‌شده‌ای را طی خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر مسکن در شرایط رکودی به سر می‌برد. در بازار فعلی نه خریداری وجود دارد و نه فروشنده‌ای. شرایط پیش‌آمده فاصله قیمت‌ها را به‌شدت افزایش داده و تا زمانی که مردم بخواهند با شرایط فعلی تطبیق پیدا کنند، زمان‌بر خواهد بود.

آیت‌الهی تصریح کرد: باید شرایط اقتصادی کشور را در نظر گرفت. اکنون معاملات در بازار مسکن رونق ندارد و به نظر می‌رسد که بازار مسکن در سال ۹۸ به آرامش دست یابد.

*رشد قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم خواهد بود

مهدی روانشادنیا یک کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص آینده بازار مسکن با اشاره به اینکه رشد قیمت مسکن در سال آینده به آن شکل نخواهد بود گفت: رشد قیمت مسکن در سال آینده متاثر از افزایش سایر کالاها رخ خواهد داد اما به دلیل قدرت خرید پایین متقاضیان این رشد قطعا کمتر از نرخ تورم عمومی اعلام شده از سوی بانک مرکزی خواهد بود.

این کارشناس مسکن ادامه داد: این روزها متوسط قیمت مسکن در مناطق مختلف شهر تهران نشان از این دارد که بیشترین افزایش قیمت در مناطق یک و ۲۱ ثبت شده است و اتفاقا این مناطق نیز بیشترین افت تعداد معاملات را تجربه کرده اند.

روانشادنیا تاکید کرد: این تحلیل نشان می دهد که یک گروه از خریداران مصرف‌کنندگان واقعی هستند که توانشان در واحدهای کوچک متراژ در مناطق ارزان قیمت است و گروه دوم مربوط به متقاضیانی است که در مناطق شمالی تهران در حال خرید مسکن به قصد سوداگری هستند پس منحنی توزیع قیمت‌ها و معاملات مسکن، نرمال نیست.

این کارشناس مسکن در پاسخ به این سؤال که آیا با این کاهش قیمت مسکن در سال آینده نیز می‌توانیم بگوییم که قیمت‌ها کاهشی خواهد بود، گفت: به هر حال رشد قیمت مسکن در سال آینده به آن شکل نخواهد بود و قطعاً این رشد کمتر از نرخ تورم عمومی اعلام شده از سوی بانک مرکزی که همواره بین 10 تا 15 درصد است خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برای کنترل قیمت مسکن بهترین راه این است که دولت با اعطای تسهیلات به سازندگان آنها را در ساخت مسکن تقویت کند اظهار داشت: قطعا اگر برنامه‌هایی مثل دریافت مالیات از این واحدهای ساخته شده برای خالی نماندن اجرا شود هیچ سازنده‌ای بعد از اتمام ساخت مسکن آنها را برای گران‌تر شدن نگه نخواهد داشت.

*بازار مسکن هنوز به ثبات نرسیده است

مصطفی‌قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید بر اینکه قیمت مسکن هنوز به ثبات نرسیده است، اظهار داشت: مسئولان تلاش می‌کنند که قیمت مسکن به ثبات برسد، اما افزایش قیمت مسکن اجتناب‌ناپذیر است چرا که شاخص تورم بانک مرکزی در سال آینده قطعاً افزایش خواهد داشت و اگر بحث‌هایی که در مورد مسائل پیرامونی بنزین صورت می‌گیرد، به وقوع بپیوندد و یا قیمت بنزین افزایش یابد قیمت مسکن نیز دستخوش تحولات خواهد شد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید بر اینکه تحولات قیمت مسکن به دلیل کاهش قدرت خرید خیلی زیاد نخواهد بود، گفت: رشد قیمت مسکن قطعاً پایین‌تر از شاخص تورم عمومی خواهد بود.

قلی خسروی:رشد قیمت مسکن قطعاً پایین‌تر از شاخص تورم عمومی خواهد بود

وی با اشاره به اینکه مشاوران املاک همواره در تلاش برای پایین آوردن قیمت مسکن هستند، گفت: قطعاً وقتی فروشنده و خریدار برای یک معامله مسکن به مشاوران املاک مراجعه می‌کنند، مشاوران املاک برای اینکه این معامله به سرانجام برسد تلاش می‌کنند که قیمت مسکن را به گونه‌ای متعادل کند که این معامله به سرانجام برسد. 

* با افزایش قیمت مصالح ساختمانی، بالا‌رفتن قیمت مسکن امری طبیعی است

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان نیز معتقد است که حتی با فرض وجود حباب قیمتی در بازار مسکن در هر صورت این قیمتی است که ملک با آن عرضه می‌شود، گفت: با توجه به افزایش قیمت تمامی مصالح ساختمانی، بالا‌ رفتن قیمت مسکن هم امری طبیعی است.

وی افزود: با افزایش عرضه خود به خود قیمت‌ها کاهش یافته و بازار به تعادل می‌رسد و این رقابت و افزایش عرضه تنها با تسهیل روند تولید و افزایش آن صورت خواهد گرفت.

وی خاطر نشان کرد: اما به هر حال با توجه به سرگردانی بازار، وضعیت افزایش قیمت مسکن در بخش خرید و اجاره هنوز مشخص نیست.

تحلیل و اظهارات کارشناسان نشان می دهد که کاهش قدرت خرید باعث رکود در بازار مسکن شده و این رکود به سال ۹۸ نیز کشیده خواهد شد.به نظر می رسد تنها عاملی که می تواند بر بازار مسکن در سال آینده تاثیرگذار باشد بازار ارز است چرا که این بخش به تنهایی در رکودی نسبتا شدید فرو رفته است و اکثر متقاضیان مسکن به دلیل رشد قیمت مسکن در یک سال و نیم گذشته قدرت خریدشان کاهش یافته است.

به نظر می رسد ماههای آتی برای بخش مسکن ماه‌های حساس و حیاتی است چرا که اگر قیمت‌ها بخواهد بیش از این افزایش یابد رکود کم‌سابقه‌ای بر بازار مسکن حاکم خواهد شد.

منبع : فارس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین