پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:16 - 1398/01/14

خسارت ۱۶۰۰ میلیاردی سیل به زیرساختها/ آسیب بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی

میزان خسارت سیل به زیر ساخت ها اعلام شد

وزیر راه و شهرسازی گفت: مجموعه خسارات برآورد شده ناشی از سیل در سطح زیرساختها بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان بوده است که این رقم غیر از هزینه ترمیم‌های اساسی و جایگزین است که باید انجام شود و این هزینه‌ها باید برآورد شود.
به گزارش کارگر آنلاین ، محمد اسلامی در جریان سفر به استان مرکزی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه باید خداوند را شاکر باشیم که کریمانه درهای رحمت خود را به روی ما باز کرد و موجب شد که از خشکسالی و کمبود آب در سال جاری نجات پیدا کنیم، ضمن ابراز تأسف و همدردی با کسانی که عزیزان خود را در جریان سیل از دست داده‌اند، گفت: نکته مهم این است که به دلیل اینکه حجم بارش‌ها نسبت به دوره ۵۰ ساله گذشته بالاترین میزان بوده و ثبت رکورد جدید بارش و سیلابی شدن رودخانه‌ها محسوب می‌شود، به طور کلی مهمترین کاری که باید انجام داد، بازنگری در محفوظات مهندسی برای طراحی زیرساختها است، که در دستور کار ما خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه نکته اولیه اجرایی از نظر ما این بود که در این ایام ارتباطات راه‌ها را برقرار کنیم، افزود: در طول حدود ۱۲ هزار کیلومتر از راه‌هایی که با رودخانه‌ها تلاقی داشتند یا از کنار آنها عبور می‌کردند در محورهای روستایی، فرعی، بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها و راه‌های شریانی دچار آسیب‌هایی شدیم که از جنس فرونشست، آب شستگی، ریزش کوه بخصوص در منطقه زاگرس و البرز و رانش‌های زیاد بوده است.
 
اسلامی گفت: مجموعه خسارات برآورد شده ناشی از سیل در سطح زیرساخت‌ها بیش از ۱,۶۰۰ میلیارد تومان بوده است که این رقم غیر از هزینه ترمیم‌های اساسی و جایگزین است که باید انجام شود و این هزینه‌ها باید برآورد شود.
 
وی با بیان اینکه بنیاد مسکن برآوردها در حوزه مسکن را آغاز کرده است، افزود: برآورد ما این است که تعداد خانه‌هایی که در سراسر کشور از سیل آسیب دیده‌اند بیش از ۵۰ هزار واحد باشد که بخشی با تعمیر احیا می‌شود و بخشی تخریب شده و باید احداث شود.
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه در دو جلسه هیأت دولت در ۷ و ۱۰ فروردین ماه دو مصوبه جامع و کامل برای کمک معیشت و جبران خسارات و ارائه تسهیلات در همه استان‌ها داشتیم که به همه نوع آسیب‌ها در حوزه‌های مسکن، زمین‌های کشاورزی و کسب و کارها تعلق می‌گیرد. همچنین مقرر شد که تنخواهی به استان‌هایی که در سیل آسیب دیدند تعلق گرفته و در اختیار استانداران قرار گیرد تا در موارد نیاز فوری هزینه کنند. بنیاد مسکن در استان‌هایی که بیشترین آسیب را دیده بودند پرداخت‌های علی‌الحساب بلاعوض را شروع کرده است و امید است از فاز تثبیت شرایط بعد از سیل عبور کنیم و بازسازی را آغاز کنیم.
 
به گفته وی، در استان مرکزی با مدیریت استاندار و هوشمندی ستاد بحران، پیشگیری و پیش‌بینی‌ها خوب بوده و چند مسیر اصلی که آسیب دیده بود بازگشایی شد و در خصوص مابقی نیز منتظر فرو نشست آب هستند تا تردد را برقرار کنند.
 
اسلامی افزود: خوشبختانه در این استان خسارات کمتری داشتیم و اعتماد مردم به هواشناسی و ستاد بحران نکته مهمی است. هواشناسی پیش‌بینی‌های خوبی انجام داد و اخطاریه‌ها به موقع صادر شد و انتظار این است که مردم به هشدارها بیشتر دقت و توجه کنند تا دچار آسیب نشوند.
 
وی اظهار کرد: این هشدارها کارساز بود و غافلگیری نداشتیم و اگر واقعه شیراز اتفاق نمی‌افتاد در هیچ یک از این سیل‌های مهیب مردم جان خود را از دست نداده‌اند مگر در چند حادثه و گرفتار شدن‌هایی که ناخواسته بوده است.
 
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما وظیفه خود می‌دانیم که قابلیت پیش‌بینی خود را تقویت و قابلیت پیشگیری را کامل کنیم. در این راستا مهم است که در شهرسازی ملاحظاتی داشته باشیم که حفاظ امن برای شهرها وجود داشته باشد و در حریم رودخانه‌ها اجازه ساخت و ساز داده نشود، این مسائل باید مدیریت شود تا شهرهای امنی داشته باشیم.
 
وی در خصوص سفر قبلی خود به استان مرکزی و قول‌هایی که در سفر قبلی داده شد، اظهار کرد: استاندار و نمایندگان استان در مجلس مسائل مربوط به راه‌ها و زیرساخت‌های حمل و نقلی استان را پیگیری می‌کردند و همه دغدغه مشترکی داشتیم، بر این اساس کارگروه تخصصی تشکیل دادیم و موارد مرور شد و ما در هفته دوم اسفند کارهایی را که باید در استان انجام شود به استان ابلاغ کرده‌ایم و امید است هر آنچه ابلاغ شده اجرایی شود.
 
انتهای پیام
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین