پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ10114:41 - 1398/04/17

بدهی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی بیانگر بی‌توجهی دولت به تامین اجتماعی است

دلایل بی توجهی دولت به بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران گفت: هرجا که دولت کم می‌آورد یا به مشکل می‌خورد، از منابع تامین اجتماعی هزینه می‌کند و کسی هم معترض نمی‌شود.

به گزارش کارگر آنلاین ، میرمنصور موسوی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران) با انتقاد از اظهارات رییس جمهور مبنی بر اینکه شرکت‌های شستا باید به بخش خصوصی واگذار شود و اگر خریدار پیدا نشد، رایگان واگذار شود، گفت: این قبیل اظهارنظرها بیانگر آن است که برخی سخنان مبنای حقوقی ندارد و مورد انتقاد حقوقدانان هستند.

وی گفت: سازمان تامین اجتماعی متعلق به دولت نیست که بتوان به راحتی حکم داد که اموال سازمان باید واگذار شود و بدتر اینکه از واگذاری رایگان سخن بگویند.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران با طرح این پرسش که کدام عقل سلیمی اموال خود را به رایگان می‌بخشد، گفت: دولت در سال‌های گذشته منافع کارگران و بازنشستگان را درنظر نداشته و شرایط زندگی و معیشت کارگران و بازنشستگان به اندازه‌ای خراب شده که حاضر هستیم، همه چیز به سال ۹۲ بازگردد. یعنی حقوق ما افزایش نیابد به شرط آنکه قیمت کالاها و خدمات به همان سال ۹۲ بازگردد.

وی با انتقاد از اظهاراتی که سازمان تامین اجتماعی را از بنگاه‌داری منع می‌کند، گفت: این چه تفکر اشتباهی است؟ مگر می‌شود سازمان تامین اجتماعی امروز حق بیمه بگیرد و آن را در حسابی نگهدارد و ۳۰ سال بعد چندین برابر آن را به همان فرد به عنوان حقوق بازنشستگی بپردازد؟ مگر غیر از این است که سازمان‌های بیمه‌گر دست به سرمایه‌گذاری می‌زنند تا با حق بیمه‌های امروز برای سالهای آینده ارزش افزوده ایجاد کنند؟

موسوی با تاکید بر اینکه اگر دولت برای سازمان تامین اجتماعی نگران است، بدهی خود را به تامین اجتماعی بپردازد، گفت: هفت سال پیش طلب سازمان از دولت ۶۳ هزار میلیارد تومان بود و امروز بدهی دولت به تامین اجتماعی از مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته که این رقم وحشتناک بیانگر بی‌توجهی دولت به تامین اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه چشم امید بازنشستگان به سازمان تامین اجتماعی است، گفت: اکنون بیش از سه میلیون بازنشسته هزینه زندگی خودشان را در قالب حقوق از سازمان به صورت ماهیانه دریافت می‌کنند و اگر با تاخیر رو به رو شوند، زندگی آنها به هم می‌ریزد. این در حالی است که سازمان برای پرداخت حقوق بازنشستگان ناچار به استقراض شده و وام‌های سنگین با بهره ۳۵ درصد از بانک رفاه کارگران دریافت می‌کند.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران افزود: از یکسو در قالب ۲۶ قانون، دولت پرداخت حق بیمه کارفرما را برعهده گرفته که تاکنون یک ریال بابت این تعهد پرداخت نکرده است. از سوی دیگر سازمان را از بنگاه‌داری منع می‌کنند و دستور می‌دهند که اموال سازمان را به رایگان به مردم ببخشند. با این نوع مدیریت، کمر سازمان تامین اجتماعی را می‌شکنند.

وی مدیریت ناکارآمد دولتی را باعث ورشکستگی تامین اجتماعی دانست و گفت: صندوق بازنشستگی فولاد نتیجه مدیریت غلط و تفکر دولتی بر حق بیمه‌های دریافتی بود. نتیجه آن شد که همان‌هایی که در گذشته حق بیمه پرداختند چون مدیران صندوق‌هایشان به فکر سرمایه‌گذاری و ایجاد ارزش افزوده نبودند، امروز که به مرز بازنشستگی رسیده‌اند جلوی مجلس، وزارت کار، دولت و دستگاه‌های دیگر تجمع می‌کنند تا شاید یک ماه حقوق بگیرند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین