پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:44 - 1398/05/20

۹ میلیون کارگر ایرانی دارای بیمه اجباری هستند/خداحافظی با قراردادهای سفید امضای کارگران؛

خبر خوش برای کارگران توسط وزارت کار اعلام شد

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با راه‌اندازی سامانه جامع قراردادهای کار شاهد حذف یا کاهش قراردادهای سفید امضا خواهیم بود، گفت: همه مردم، کارگران و کارفرمایان باید در این سامانه ثبت‌نام کنند و احراز هویت شوند.
به گزارش کارگر آنلاین ، شاکرمی اظهار کرد: سامانه جامع روابط کار مشتمل بر ۳۲ زیرسامانه است که از جمله آنها ثبت و پیگیری قراردادهای کار، ثبت دادخواست‌ها، ‌ بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور و بیمه بیکاری است و در حال حاضر این سامانه در تهران و اردبیل به اجرا درآمده و ۱۲ استان دیگر هم اعلام آمادگی کرده‌اند.
 
وی درباره تاخیر در راه‌اندازی سامانه با توجه به اینکه از سال گذشته به اجرا درآمده بود، گفت: مشکل ما در فراهم کردن تجهیزات و زیرساخت‌هایش بود. همین حالا در ادارات تهران تنها ۶۰۰ کامپیوتر باید به روز شوند که در حال بروزرسانی و آماده کردن زیرساختها هستیم. سرورهای سامانه یک ماه است خریداری شده و در حال نصب و استقرار در وزارت کار است به همین دلیل با تاخیر همراه بود.
 
حذف و کاهش انعقاد قراردادهای سفید امضا 
 
معاون روابط کار وزارت کار سامانه جامع روابط کار را اقدام بزرگ وزارت کار در راستای تحقق دولت الکترونیک عنوان کرد و گفت: همه مردم و کارگران و کارفرمایان یکبار باید وارد سامانه شده و احراز هویت شوند.سامانه به لحاظ امنیتی قوی است و تلاش کردیم امنیت اطلاعات مردم حفظ شود به همین دلیل اجازه ندادیم خارج از وزارت کار سرورهایش نصب شود. 
 
شاکرمی درعین حال راه اندازی سامانه روابط کار را پایان قراردادهای سفید امضا دانست و گفت: با ثبت قراردادهای کار تکلیف قراردادهای سفید امضا روشن خواهد شد و انتظار ما این است که با اجرای این طرح، کارفرمایانی که اقدام به بستن قرارداد سفید امضا می‌کنند شناسایی شده و به دنبال ثبت قرارداد از سوی کارگران، دیگر قرارداد سفید مصداقی نخواهد داشت به نحوی که قراردادهای سفید از بین رفته یا کاهش پیدا خواهند کرد.
 
۹ میلیون کارگر ایرانی دارای بیمه اجباری هستند
 
وی از بیمه اجباری ۹ میلیون کارگر ایرانی خبر داد و گفت: در حال حاضر به غیر از کارگران اختیاری و آزاد، ۹ میلیون کارگر ایرانی دارای بیمه اجباری هستند و کارفرما دارند.ما معتقدیم راه‌اندازی این سامانه ضمن تداوم سیاست شفاف‌سازی وزارت کار، موجب تحقق دولت الکترونیک و ارائه خدمات به شکل غیر حضوری می‌شود و در سلامت و سهولت و سرعت خدمت رسانی به مردم موثر خواهد بود.
 
معاون روابط کار وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ابراز امیدواری کرد: با مراجعه مردم به دفاتر پیشخوان و ثبت ‌نام در این سامانه جلوی انعقاد قراردادهای موقت و سفید امضا و فاقد بیمه و مزایای قانون کار گرفته شود.
 
به گفته شاکرمی افراد با ثبت‌نام در سامانه و دریافت کد ورود دیگر نیازی به مراجعه حضوری ندارند و از خانه و با تلفن همراه می‌توانند وضعیت قراردادهای خود را مشاهده کنند و در صورت شکایت از کارفرمایی بدون مراجعه به ادارات کار به راحتی وارد سامانه شده و شکایت خود را ارائه دهند.
 
به گزارش کارگر آنلاین، سامانه جامع روابط کار با هدف شفاف‌سازی و ساماندهی اطلاعات در حوزه روابط کار راه اندازی شده و از ۳۲ زیرمجموعه تشکیل شده است که زیر سامانه جامع ثبت دادخواست‌ها،‌ آموزش ایمنی نیروهای کار، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار، بیمه بیکاری، حمایت از مشاغل، شناسایی واحدهای مشکل‌دار، شوراهای سازش و بیمه کارگران ساختمانی از جمله آنها به شمار می‌رود.این سامانه ابتدا در چند استان کشور از جمله تهران،‌البرز و اردبیل به اجرا درآمده و پس از آن در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین