پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:45 - 1398/07/02

آشنایی به سه خودروی جانشین پراید که تحریم تولید آن را تحریم کرد

قرار است تولید پراید به عنوان ارزان ترین خودرو ۲۵ سال گذشته بازار خودرو کشور تا پایان سال متوقف شود. از این رو قصد داریم شما را با چند خودرو جایگزین پراید آشنا کنیم.
به گزارش کارگر آنلاین ، صنعت خودرو کشور به جای مباحث اقتصادی بر اساس سیاست دستخوش تغییراتی می شود و دولت سایپا را مجاب کرده است تا تولید پراید را متوقف کند که البته سایپا هم آنچنان از این اقدام ناراضی نیست. پراید به عنوان ارزان ترین خودرو تولید داخل محسوب می شود که سایپا قصد دارد در حال حاضر دو خودرو تیبا سدان و هاچ بک را به عنوان ارزان ترین خودروهای تولید داخل به مشتریان عرضه کند که با توقف تولید پراید، میزان تیراژ تیبا افزایش پیدا خواهد.
 
در واقع توقف تولید پراید می تواند به سود سایپا تمام شود؛ چراکه هسته اولیه تولید تیبا مثل موتور، گیربکس و شاسی از همان پراید است و سایپا آن را با هزینه تولید یکسان و البته با قیمت بیشتر به بازار عرضه خواهد کرد. به طور کلی توقف تولید پراید و خداحافظی با این خودرو برای سایپا سود به همراه دارد. هرچند در کنار اینکه این خودرو ناایمن از رده خارج می شود و می تواند یک اقدام مثبت باشد، اما در این میان مشتریان متضرر خواهند شد؛ چراکه مشتریان در بازه ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان می توانستند خودرو پراید را انتخاب کنند، اما حالا تولید این خودرو که سالانه بیش از ۶۰ درصد کل حجم بازار را شامل می شد تا پایان سال متوقف می شود و آن دسته از کسانی که در این بازه می توانستند خودرو صفر خریداری کنند، باید به دنبال خرید خودروهای کارکرده باشند.
 
گفتنی است اگر در شرایط تحریم قرار نداشتیم، ۴ خودرو داتسون آن دو، رنو کویید و تویوتا اتیوس می توانستند به عنوان جانشین پراید به بازار عرضه شوند. از این رو قصد داریم شما را با این ۳ خودروی جایگزین پراید آشنا کنیم.
 
رنو کویید
 
شرکت رنو فرانسه با هدف تولید انبوه خودرو رنو کویید آن را برای بازار ایران انتخاب کرد که قیمت این خودرو در سال ۹۶ با قیمت ۲۰ میلیون تومان که بعدها به ۳۰ میلیون تومان رسید، می توانست نگاه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند، اما این پروژه اجرایی نشد. این خودرو برخلاف پژو ۲۰۶، رانا و پراید دارای فضای صندلی های عقب بسیار مناسبت بود و حتی افراد قد بلند هم می توانستند در صندلی های عقب به خوبی جای بگیرند. این خودرو از یک موتور ۸۰۰ سی سی با قدرت ۵۳ اسب بخار بهره می برد که برای بدنه سبک و وزن اندک ۷۰۰ کیلوگرمی آن مناسب بود.
 
رنو کوئید
 
رنو کویید برای مانورهای سریع یا جاده های شیب دار، خودروی مناسبی محسوب نمی شد که همین موضوع می توانست آن را به انتخاب اول خریداران تبدیل نکند. این خودرو ۶ هزار دلاری در مقابل موانع جاده نرمی خوبی نشان می دهد و شاسی آن نیز خشک نبود که چنین مواردی می توانست آن را نسبت به رقبا در جایگاه خوبی قرار دهد. این خودرو در بازارهای هند و برزیل طی ۳ سال با استقبال خوبی مواجه شد و از این رو می توانست در ایران نیز به موفقیت برسد. صفحه چندرسانه ای و لمسی خودرو، صفحه کیلومتر دیجیتال قرمز و مشکی در کنار غربلیک فرمان با طراحی جالب جزو ویژگی های جذاب این خودرو محسوب می شوند.
 
صندلی های این خودرو هرچند آنچنان بزرگ و راحت به نظر نمی رسند، اما میزبان ۵ سرنشین در جاده های شهری خواهند بود. فضای بار این خودرو نیز ۳۰۰ لیتر است که این میزان نسبت به رقبا بسیار فوق العاده بوده و مالکان می توانند وسایل مختلفی را در آن جای دهند. البته جعبه داشبورد رنو کویید به میزان زیادی بی کیفیت و شل بوده و پس از چند بار باز و بسته کردن قفل بی کیفیت آن دچار مشکل می شود. نمی توان آینه ها را از داخل تنظیم کرد و به دلیل پایین بودن استحکام آینه ها، شما به ناچار باید همواره آنها را تنظیم کنید. در داخل کابین به راحتی می توان صدای موتور را شنید که برای سرنشینان آزاردهنده خواهد بود. به طور کلی این خودرو از نظر رانندگی در وضعیت مطلوب و نرمی قرار دارد.
 
تویوتا اتیوس
 
تویوتا اتیوس به عنوان یکی از قدیمی ترین محصولات شرکت ژاپنی تویوتا محسوب می شود که برای بازارهای در حال توسعه طراحی شده است و با حداقل امکانات و هزینه پایین به مشتریان عرضه می شود. از این رو این خودرو می تواند جایگزین پراید باشد. این خودرو در هند فروش خوبی را کسب کرده و اندازه آن تا حدودی مشابه پژو ۲۰۶ صندوق دار است و کیفیت ساخت آن نیز در سطح متوسط قرار دارد. تویوتا اتیوس در دو مدل سدان و هاچ بک در هندوستان تولید و به بازار عرضه می شود که برای آن یک موتور ۱۵۰۰ سی سی با قدرت ۶۷ اسب بخار و گشتاور ۱۷۰ نیوتن متر را در نظر گرفته اند.
 
تویوتا اتیوس
 
این خودرو دارای ۴.۲۶ متر طول، ۱.۶۹ متر عرض و ۱.۵۱ متر ارتفاع بوده و فاصله بین دو محور آن نیز ۲.۵۵ متر است. چنین ابعادی باعث می شود این خودرو به رقیب اصلی پژو ۲۰۶ صندوق دار و رنو تندر ۹۰ تبدیل شود. وزن این خودرو ۱۰۲۰ کیلوگرم بوده و حجم صندوق بار آن نیز به ۵۰۰ لیتر می رسد. از سایر مشخصات آن می توان به سنسور پارک، لاستیک های ۱۵ اینچی و دو کیسه هوای سرنشینان جلو اشاره کرد.
 
داتسون گو سدان
 
داتسون گو یا داتسون آن دو یک خودرو ژاپنی است که طول این سدان هم اندازه تندر ۹۰ بوده و از پژو ۴۰۵ کمی کوچک تر است. برای انتخاب نام داتسون آن دو از ترکیب دو کلمه Do به معنای حرکت و On به عنوان یک حرف اضافه در نظر گرفتند که اگر این دو کلمه در کنار هم قرار بگیرند به مفهوم اشتیاق به حرکت خواهند بود. این سدان کوچک ۴ در دارای ساختار دیفرانسیل جلو است که از پلتفرم خودرو روسی لادا کالینا با مهندسی رنو فرانسه نیز برخوردار است. طول داتسون آن گو حدود ۴.۳۳ متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز ۲.۴۷ متر است. همین ابعاد آن را به یک خودرو جادار تبدیل کرده است. اگر این خودرو را با پژو ۴۰۵ مقایسه کنیم باید بگوییم داستون آن دو یک خودرو کم مصرف است، اما هزینه نگهداری آن با پژو ۴۰۵ یکسان خواهد بود.
 
داتسون گو
 
داتسون آن دو را که می توان یک خودرو روسی ژاپنی نیز محسوب کرد، دارای ۵ صندلی بوده که ظرفیت مناسبی را شبیه تندر ۹۰ به مشتریان ارائه می کند. این خودرو به دلیل داشتن بدنه جعبه شکل می تواند برای امور روزمره و مسیرهای داخل شهر بسیار مناسب باشد. این خودرو دارای یک موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر است که می تواند قدرتی معادل ۸۷ اسب بخار را تولید کند. قدرت تولید شده از موتور توسط گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ ها انتقال پیدا می کند. همچنین از سال ۲۰۱۶ مشتریان می توانستند برای آن گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک را نیز سفارش دهند. مدل های ساده و فول این خودرو دارای قیمتی بین ۶.۵ تا ۹ هزار دلار هستند.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین