پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:37 - 1398/08/18

بدون کاهش هزینه‌ زندگی افزایش دستمزد کارگران بی فایده است؛

مصاحبه نگران کننده کارشناس مطرح حوزه کار برای کارگران

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس حوزه کار کارشناس حوزه کار معتقد است تا زمانی که قدرت خرید کارگران افزایش پیدا نکند و هزینه‌های بهداشت و درمان، مسکن و اجاره‌بهای آنها کاهش نیابد، افزایش دستمزد کمکی به معیشت کارگران نخواهد کرد.
به گزارش کارگر آنلاین ، حمید حاج اسماعیلی  با بیان اینکه دستمزد در ایران کفاف یک زندگی متوسط کارگری را نمی‌دهد، گفت: با وجود آنکه در سالهای گذشته نرخ دستمزد حتی بیشتر از نرخ تورم افزایش یافته ولی قادر نبودیم در طول سال بعد با آن دستمزد نیازهای ضروری زندگی کارگران را برآورده کنیم و از این جهت دستمزد در کشور ما همواره به عنوان یک مشکل جدی باقی مانده است.
 
فعال شدن جلسات دستمزد شورای عالی کار در طول سال 
 
وی ادامه داد: جلسه تعیین رقم دستمزد در اواخر اسفند نهایی می‌شود ولی دبیرخانه شورای عالی کار باید در طول سال فعال باشد و بررسی دستمزد و مباحث کارشناسی و فنی مربوط به آن در طول سال ادامه یابد.
 
 
حاج اسماعیلی افزود: دعوت از نمایندگان کارگری و کارفرمایی و نخبگان و کارشناسان به شورای عالی کار موثر است و می‌توانیم دستمزد کارگران را بر اساس گزارش هزینه‌ها، قیمت‌ها، نرخ تورم و پیگیری‌های میدانی از وضعیت معیشت کارگران در نقاط مختلف بررسی و رصد کنیم.
 
 
این کارشناس حوزه کار معتقد است اگر فعالیت شورای عالی کار در طول سال ادامه داشته باشد پیش‌بینی‌های لازم در خصوص شرایط اقتصادی کشور و نوسانات احتمالی به شکل منطقی صورت می‌گیرد و منجر به تعیین دستمزد واقعی و منطقی در کشور می‌شود.
 
بدون رسانه‌ها موضوع دستمزد به جریان نمی‌افتد!
 
وی ادامه داد: متاسفانه بیشتر مباحثی که در خصوص دستمزد کارگران مطرح می‌شود از سوی رسانه‌ها است و بحثهای رسانه‌ای باعث می‌شود مذاکرات  مزدی به جریان بیفتد؛ در حالی که مسئولان و مدیران هم باید در ازای مسئولیت و مدیریتی که در سازمانهای مربوطه دارند به بحث دستمزد کارگران و شرایط زندگی آنها و شرایط کارفرمایان ورود کنند و نقطه نظرات خود را به شورای عالی کار ارائه دهند تا با دید کارشناسی‌تری به مقوله دستمزد بپردازیم.
 
حاج اسماعیلی تصریح کرد: نرخ تورم در طول سال به دلیل بی ثباتی اقتصاد مدام در حال تغییر است و ما با اطلاع از این مساله، دستمزد را بر اساس نرخ تورم هر ساله برای سال آینده که هنوز نیامده تصویب می‌کنیم؛ بدون آنکه پیش‌بینی دقیقی از تورم سال بعد داشته باشیم.
 
 
افزایش نقدی مزد کفاف معیشت کارگران را نمی‌دهد
 
 
این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه افزایش نقدی حداقل دستمزد کفاف معیشت کارگران را نمی‌دهد، گفت: باید بتوانیم راهکارهای دیگری را برای حمایت از کارگران مدنظر قرار دهیم که از جمله آنها پرداخت کمکهای بلاعوض و وام های ودیعه مسکن، اختصاص زمین ارزان قیمت و سبد کالای ماهانه است.
 
به گفته وی تا زمانی که قدرت خرید کارگران افزایش پیدا نکرده و هزینه‌های سبد معیشت آنها اعم از بهداشت و درمان، مسکن و اجاره‌بها کاهش نیافته و نیازهای ضروری خانوارهای کارگری برطرف نشود، هر قدر دستمزد را افزایش دهیم کمکی به معیشت آنها نخواهد کرد.
 
در روزهای اخیر اولین جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار با هدف بررسی رقم سبد معیشت خانوارهای کارگری با حضور نمایندگان گروه کارفرمایی و کارگری برگزار شد. جلسه بعدی کمیته دستمزد به منظور ارائه گزارش وضعیت معیشت کارگران و نزدیک شدن دیدگاههای دو طرف اواخر آبان ماه برگزار می‌شود.
 
منبع: ایسنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین