پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00019:16 - 1398/08/23

مخالفان: بانک رفاه کارگران براساس سیاست های کلی نظام باید واگذار شود / موافقان: سرمایه بانک رفاه از وجوه مازاد تامین اجتماعی تامین می شود

اخبار نگران کننده برای آینده بانک رفاه کارگران از زبان نمایندگان مجلس اعلام شد

موافقان و مخالفان طرح الحاق یک تبصره به ماده ۵ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی دلایل خود را برای بیان موافقت و مخالفت خویش مطرح کردند.
به گزارش کارگر آنلاین ، به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نادر قاضی پور در نشست علنی (سه شنبه 21 آبان) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با طرح الحاق یک تبصره به ماده 5 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی که براساس آن مهلت 5 ساله ای برای واگذ اری سهام بانک رفاه در نظر گرفته شده، گفت: با کلیات طرح مخالف هستم، چرا قصد دارید بانک کارگران را واگذار کنید و این موضوع حق کارگران را پایمال می کند، آیا کارگران حق ندارند بانک خاص خود را داشته باشند؟
 
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرمایه داران و نیروهای مسلح می توانند بانک داشته باشند، اما کارگران و روستاییان نمی توانند، ادامه داد: باکلیات وگذاری مخالفیم، بانک رفاه کارگران در حال حاضر در اختیار بخش خصوصی و کارگران است، دولت اختیار ندارد که بانک کارگران را واگذار نماید.
 
وی با تاکید بر اینکه براساس قانون اساسی، دولت تنها می تواند نظارت کند و حق تصرف اموال ملت را ندارد، عنوان کرد: قصد دارند بانک کارگران را به افراد خاص واگذار کنند، همانند مخابرات، هپکو و ماشین سازی تبریز. رانتخواران پشت در به دنبال خرید بانک رفاه کارگران هستند.
 
در ادامه علیرضا سلیمی نیز در موافقت با طرح مذکور گفت: چرا باید بانک رفاه مستثنی شود، نهادهای عمومی غیردولتی دو دسته هستند، بودجه برخی از آنها را دولت تامین نمی کند، همانند سازمان تامین اجتماعی که بودجه خود را از حق بیمه های پرداختی توسط مردم تامین می نماید. سرمایه بانک رفاه کارگران نیز از مازاد بر هزینه های سازمان تامین اجتماعی تامین می شود.
 
وی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب به اشتباه نام این بانک در فهرست اموال مصادره ای قرار گرفت که به سرعت این موضوع را اصلاح کردند، ادامه داد: برخی از وجوه سازمان به عنوان سرمایه بانک رفاه کارگران در نظر گرفته می شود، مالکیت سرمایه بانک رفاه کارگران مشاء بین النسلی است و نمی توان در مورد آن تصمیم گیری کرد.
 
این نماینده مردم ادامه داد: بانک رفاه کارگران عملیات معمول بانکداری را انجام نمی دهد و به عنوان بانک عامل تامین اجتماعی عمل می کند، این بانک 40 میلیون سرمایه گذار دارد و فلسفه واگذاری در آن معنی ندارد.
 
حسن نوروزی نیز در مخالفت با طرح الحاق یک تبصره به ماده 5 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی بیان کرد: بانک رفاه پنجمین بانک دولتی است و ضمن سازمان تامین اجتماعی فعالیت می کند که یک هزار و 35 شعبه دارد.
 
نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه علی رغم اینکه بانک رفاه کارگران تحت نظر سازمان تامین اجتماعی شکل گرفته است، اما هیات مدیره و رئیس آن را دولت تعیین می کند، ادامه داد: سیاست های ابلاغی رهبری و کلی نظام که در سال 1385 اعلام شده، می گوید به جز چند بانک باید همگی آنها واگذار شود و این بانک در میان آنها قرار دارد.
 
وی با تاکید بر اینکه بانک رفاه کارگران در آستانه ورشکستگی قرار دارد، عنوان کرد: رئیس این بانک یکی از نجومی بگیران است، با اجازه کدام یتیم و مظلوم، حقوق 40 میلیون و 500 هزار تومانی به رئیس آن پرداخت می شود.
 
در ادامه ولی ملکی نیز در موافقت با طرح مذکور گفت: بانک های تجاری غیردولتی می توانند حدود 30 درصد سهام داشته باشند، سازمان تامین اجتماعی نیز یک سازمان عمومی غیردولتی است.
 
نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کارگران می توانند سهام این بانک را دریافت کنند، ادامه داد: برای جلوگیری از بروز یک بحران کارگری و عدم پرداخت حقوق، مزایا و هزینه های درمانی، قصد داریم چنین تصمیمی بگیریم و همانند دیگر بانک های خصوصی، این بانک را نیز واگذار کنیم./
 
پایان پیام
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین