پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00018:58 - 1398/09/12

لاغری سریع با عرق زیره و چربی سوزی عالی+روش

زیره (به انگلیسی Caraway) نوعی گیاه است که از نظر تیرۀ گیاهی به هویج، جعفری، کرفس، گشنیز و زیره سبز نزدیک می‌باشد. این گیاه برگ‌های شبیه به پر و گل‌های کوچک صورتی و سفیدرنگ دارد. دانه‌های ریزه طعم و عطر قابل‌توجهی دارند که از وجود ترکیباتی نظیر لیمونن، کارون و انتول نشئت می‌گیرند. دانه‌های ریزه معمولاً در تهیۀ دسر، سالاد، خورش و شیرینی‌جات استفاده می‌شوند. همچنین روغن‌های موجود در زیره برای تهیه بسیاری از محصولات گوناگون مانند دارو، عرقیات گیاهی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.
کارگر آنلاین : عرق زیره در ایران یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های سنتی و طبیعی برای لاغری سریع محسوب می‌شود. این محصول که درواقع از دانه‌های زیره تهیه می‌شود خواص درمانی مختلفی دارد که یکی از آن‌ها کمک به کاهش وزن است. در این مقاله به بررسی فواید عرق زیره برای کاهش وزن و لاغری سریع می‌پردازیم. همچنین به سایر خواص این محصول گیاهی نیز نگاهی می‌اندازیم.
 
زیره (به انگلیسی Caraway) نوعی گیاه است که از نظر تیرۀ گیاهی به هویج، جعفری، کرفس، گشنیز و زیره سبز نزدیک می‌باشد. این گیاه برگ‌های شبیه به پر و گل‌های کوچک صورتی و سفیدرنگ دارد. دانه‌های ریزه طعم و عطر قابل‌توجهی دارند که از وجود ترکیباتی نظیر لیمونن، کارون و انتول نشئت می‌گیرند. دانه‌های ریزه معمولاً در تهیۀ دسر، سالاد، خورش و شیرینی‌جات استفاده می‌شوند. همچنین روغن‌های موجود در زیره برای تهیه بسیاری از محصولات گوناگون مانند دارو، عرقیات گیاهی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 
لاغری سریع با عرق زیره
زیره می‌تواند گزینۀ بسیار خوبی برای سرکوب کردن اشتها، هوس‌های غذایی و کمک به لاغری سریع باشد. با توجه به نتایج مطالعه‌ای که در سال 2013 انجام و در مجلۀ Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine منتشر شد نشان می‌دهد که مصرف زیره به مدت 90 روز باعث کاهش وزن چشمگیر و کاهش درصد چربی می‌شود. این در‌حالی است که افراد شرکت‌کننده در مطالعه در رژیم غذایی و برنامۀ ورزشی خود هیچ تغییری نداده بودند.
 
مطالعه‌ای دیگر در این زمینه نتایج مشابهی داشت. گزارشات این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف 30 میلی‌لیتر عصارۀ زیره تنها بعد از 90 روز به‌طور چشمگیری باعث کاهش اشتها، کاهش مصرف کربوهیدرات و کاهش وزن می‌شود.
 
درواقع مطالعات علمی نشان می‌دهند که مصرف زیره و محصولات تهیه‌شده از آن مانند عرق زیره می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی به کاهش وزن و لاغری سریع کمک کنند. البته همواره توصیه می‌شود که برای مصرف هرگونه گیاه دارویی یا محصولات تهیه‌شده از آن با پزشک خود مشورت کنید.
 
سایر فواید عرق زیره
پیشگیری از بیماری‌ها
دانه‌های زیره سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. این ترکیبات قدرتمند به مبارزه با رادیکال‌های آزاد و پیشگیری از آسیب ناشی از سلول‌ها در بدن کمک می‌کنند. علاوه بر خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد و کاهش استرس اکسیداتیو، تصور می‌شود که آنتی‌اکسیدان‌ها در پیشگیری از بیماری‌های مزمن نظیر سرطان، دیابت و بیماری قلبی نیز موثرند.
 
مطالعۀ حیوانی منتشر‌شده در مجلۀ Journal of Pharmacy and Pharmacology نشان می‌دهد که مصرف دانه‌های زیره به‌طور قابل‌توجهی سطح آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن موش‌ها را افزایش می‌دهد. اگرچه برای درک بهتر اثرات این گیاه بر روی بدن انسان به پژوهش‌های بیشتری نیاز می‌باشد، اما احتمال اینکه زیره برای سلامت مفید بوده و از بیماری‌ها پیشگیری کند بالا است.
 
تقویت دستگاه گوارش
استفاده از دانه‌های زیره قدمت طولانی دارد و در گذشته به‌عنوان نسخۀ درمانی برای مشکلات گوارشی نظیر تجمع باد، نفخ و یبوست مورد استفاده قرار می‌گرفته است. یکی از دلایل مصرف زیره برای مشکلات گوارشی محتوای بالای فیبر آن است. یک قاشق غذاخوری زیره حاوی 2.5 میلی‌گرم فیبر است.
 
فیبر با سرعت بسیار پایینی از داخل دستگاه گوارشی عبور می‌کند و برای حجم دادن به مدفوع و تسکین یبوست مفید می‌باشد. مطالعات نشان داده‌اند که افزایش مصرف فیبر می‌تواند به درمان یبوست، بواسیر، دیورتیکولیت و زخم‌های روده کمک کند. یک مطالعۀ انسانی نشان داده‌ است که روغن زیره گزینه‌ای موثر برای کاهش شدت علائم مشکلات گوارشی بوده و به تسکین سندرم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند.
 
مبارزه با سرطان
علاوه بر کمک به لاغری سریع و کاهش وزن، زیره ممکن است برای مبارزه با سرطان نیز مفید باشد. زیره تراکم بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها را در خود جای داده است که ترکیبات قدرتمندی برای خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد محسوب شده و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهند. تصور می‌شود که زیره به دلیل داشتن محتوای آنتی‌اکسیدانی غنی، خواص ضدسرطانی قابل‌توجهی داشته باشد.
 
به‌طور مثال، یک مطالعۀ حیوانی در هند نشان داده که مصرف عصارۀ زیره برای بهبود وضعیت آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن مفید بوده و از بروز زخم در موش‌های مبتلا به سرطان روده جلوگیری کرده است. یک مطالعۀ حیوانی دیگر نشان داد که مصرف دانه‌های زیره به مسدود کردن رشد سلول‌های تومور جدید در روده کمک می‌کند.
 
لاغری سریع
 
جلوگیری از تشنج
اگرچه پژوهش‌ها در این زمینه محدود هستند، اما برخی مطالعات نشان داده‌اند که دانه‌های زیره خواص ضدتشنج دارند و ممکن است به جلوگیری از تشنج کمک کنند. یک مطالعۀ حیوانی که در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده نشان می‌دهد که استفاده از عصاره‌ها و روغن‌های اسانس گرفته‌شده از دانه‌های زیره به پیشگیری از چندین نوع تشنج در موش‌ها کمک کرده است. بااین‌وجود، برای تایید این اثرات در انسان‌ها به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.
 
تنظیم قند خون
همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، زیره می‌تواند به لاغری سریع و کاهش وزن کمک کند، اما آیا می‌دانستید دانه‌های این گیاه همچنین می‌توانند برای تنظیم قند خون موثر باشند؟ برخی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که افزودن دانه زیره به رژیم غذایی می‌تواند به تنظیم سطوح قند خون کمک کرده و از بدن در برابر علائم دیابت نظیر عطش، خستگی و تغییرات وزنی ناخواسته محافظت کند. یک مطالعۀ حیوانی که در مراکش انجام شده نشان می‌دهد که استفاده از عصاره دانه زیره برای درمان موش‌های دیابتی در کاهش قند خون آن‌ها موثر بوده است.
 
بعلاوه، دانه‌های زیره منبع خوبی از فیبر محسوب می‌شوند. فیبر می‌تواند اثر قابل‌توجهی در کنترل قند خون داشته باشد و کمک کند تا سرعت جذب قند در جریان خون کاهش یافته و قند خون ثابت باقی بماند.
 
ارزش غذایی زیره
دانه‌های زیره بسیار مغذی هستند؛ یعنی کالری کمی داشته اما مقدار خوبی از فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها را در خود جای داده‌اند. این دانه‌ها همچنین حاوی چندین ریزمغذی مهم نظیر آهن، منیزیم، فسفر و روی هستند.
 
یک قاشق غذاخوری (تقریباً 6 گرم) از دانه‌های زیره به‌طور تقریبی حاوی ترکیبات زیر است:
 
6 کالری
2 گرم کربوهیدرات
3 گرم پروتئین
9 گرم چربی
5 گرم فیبر
1 میلی‌گرم آهن (6 درصد نیاز روزانه)
8 میلی‌گرم کلسیم (4 درصد)
8 میلی‌گرم منیزیم (4 درصد)
9 میلی‌گرم فسفر (4 درصد)
1 میلی‌گرم منگنز (4 درصد)
8 میلی‌گرم پتاسیم (3 درصد)
1 میلی‌گرم مس (3 درصد)
علاوه بر این ویتامین‌ها و مواد معدنی، دانه‌های زیره همچنین حاوی مقادیر کمی نیاسین، ویتامین ب6، فولات، ویتامین آ، ویتامین ث، ویتامین ای، کولین، روی و سلنیوم هستند.
 
منبع: draxe.com
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین