پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ11017:58 - 1398/09/22

برکت یعنی کم زیاد/

عوامل بی برکتی مالمان را بشناسیم!

بسیار می‌ پرسند که چرا زندگی و اموالمان بی برکت است؟ عوامل بی برکتی فراوان است همچون تأخیر نماز، بی نمازی، بد نمازی، خیانت، بی تقوایی و... و عامل برکت نیز تقوا، تجارت، عدالت و... است.

کارگر آنلاین : برکت به معنی نمو و زیاد است. خدا یک چیزی را زیاد می‌کند. می‌گویند: فلانی تبریک می‌گوید. تبریک هم به معنی این است که دعا می‌کند خدا به این عروسی برکت بدهد. بارک اللّه: یعنی ان شاءاللّه خدا به کار تو برکت بدهد. برکت به معنای دوام و استمرار هم هست. «برکه» به جایی می‌گویند: که زیر اتاق می‌کندند و منبع آب می‌شد. برکه یعنی جایی که خیر جمع می‌شود، چون آب خیر است، به آن برکه می‌گویند.(برکه، برکت، بارک، مبارک، تبرک) ریشه‌ی همه اینها یکی است.
 


پس به معنای پاکی و قداست هم هست. یعنی به هر چیزی که زیاد بشود، برکت نمی‌گویند. مثلاً اگر یک سگ چند تا بچه داشته باشد، نمی‌گویند: برکت دارد. برکت آن زیادی است که مقدس هم باشد. یعنی هر زیادی را هم برکت نمی‌گویند.
 


عوامل بی برکتی چیست؟
 


بسیار می‌ پرسند که چرا زندگی و اموالمان بی برکت است؟ عوامل بی برکتی فراوان است همچون تأخیر نماز، بی نمازی، بد نمازی،[1] خیانت، بی تقوایی و... و عامل برکت نیز تقوا، تجارت، عدالت و... است.[2] در حدیث ذیل به چهار مورد اشاره شده است:
 


رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) فرمود: «أَرْبَعٌ لَا تَدْخُلُ  بَیْتاً وَاحِدَةٌ مِنْهُنَّ إِلَّا خَرِبَ وَ لَمْ یُعْمَرْ بِالْبَرَکَةِ الْخِیَانَةُ وَ السَّرِقَةُ وَ شُرْبُ الْخَمْرِ وَ الزِّنَاء؛[3] چهار چیز است که اگر یکی از آن ها داخل خانه ای شود خراب می‌ شود و با برکت آباد نمی شود: خیانت کردن (چه نسبت به اموال باشد و یا اسرار و ناموس) سرقت و دزدی ( از مردم باشد و یا بیت المال) شرابخواری و زنا.»
 


در قرآن کریم آمده است: «لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ وَلَکِن کَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُواْ یَکْسِبُونَ»؛[4] اگر اهل روستاها (و شهرها) ایمان آورند و پروا پیشگی کنند ما (درهای) برکات آسمان ها و زمین را بر آن ها باز می‌ کنیم ولی آن ها (آیات الهی را) تکذیب کردند پس ما آنان را در مقابل آنچه انجام داده بودند و کسب کرده بودند مۆاخذه کردیم.» امام علی (علیه السلام) فرمود: «اذا ظهرت الجنایات ارتفعت البرکات؛[5] و وقتی که جنایات ظاهر شوند برکت ها می‌ روند.»
برکت به معنی نمو و زیاد است. خدا یک چیزی را زیاد می‌کند. می‌گویند: فلانی تبریک می‌گوید. تبریک هم به معنی این است که دعا می‌کند خدا به این عروسی برکت بدهد. بارک اللّه: یعنی ان شاءاللّه خدا به کار تو برکت بدهد. برکت به معنای دوام و استمرار هم هست. «برکه» به جایی می‌گویند: که زیر اتاق می‌کندند و منبع آب می‌شد. برکه یعنی جایی که خیر جمع می‌شود، چون آب خیر است، به آن برکه می‌گویند
بزرگ ترین مصائب دنیا کدام است؟

دنیا خانه ای است که با بلاها و گرفتاری ها پیچیده شده است، از این رو انسان، انتظار راحتیِ مطلق و بی مصیبت را نداشته باشد، دنیا پیری دارد، بیماری و مرگ دارد. در بین این مصائب، چندمصیبت است که شکننده و غیرقابل جبران است. امیر مۆمنان علی (علیه السلام) خطبه بلیغی ایراد فرمود و در پایان آن فرمودند: «أَیُّهَا النَّاسُ سَبْعُ مَصَائِبَ عِظَامٌ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْهَا عَالِمٌ زَلَّ وَ عَابِدٌ مَلَّ وَ مُۆْمِنٌ ضَلَّ وَ مُۆْتَمَنٌ غَلَّ  وَ غَنِیٌّ أَقَلَّ وَ عَزِیزٌ ذَلَّ وَ فَقِیرٌ اعْتَلَّ؛[6] مردم بیدار باشید هفت مصیبت بزرگ و عظیم است که از آن ها به خدا پناه می‌بریم:

1. عالمی که بلغزد (و اشتباه کند و یا گمراه شود)

2. عابدی که از عبادت ملول و خسته شود

3. مۆمنی که گمراه شود

4. آدم امینی که خیانت کند

5. ثروتمندی که فقیر (و ورشکست) شود

6. عزیز و با عزتی که ذلیل شود

7. فقیری که بیمار شود»

 

پی نوشت:

[1]. ر. ک: مستدرک الوسائل، میرزا حسین نوری، مۆسسه آل البیت لاحیاء التراث، بیروت، چاپ سوم، 1411 ق، ج‏3، ص‏23.

[2]. ر. ک: بحار الانوار، محمدباقر مجلسی، دار احیاء التراث، بیروت، ج‏103، ص‏5، ح 13.

[3]. همان، ج‏79، ص‏1، ح 4.

[4]. اعراف/ 96.

[5]. غرر الحکم و درر الکلم، عبدالواحد تمیمی آمدی، مکتب الاعلام الاسلامی، قم، 1361 ش، ص‏485، ح 10465.

[6]. مستدرک الوسائل، ج‏5، ص‏268، باب 60.  

فرآوری: محمدی                

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

منبع: ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره 167

سایت درس هایی از قرآن

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین