پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00023:06 - 1398/10/27

دور جدید ثبت‌نام مسکن ملی چه زمانی آغاز می‌شود؟

در حالی که شمارش معکوس برای اغاز دور جدید ثبت نام برای مسکن ملی آغاز شده است، آخرین خبر‌ها حکایت از اعلام نتایج اولین دور ثبت نام تا نیمه بهمن ماه دارد.

به گزارش کارگرآنلاین، طرح مسکن ملی که با هدف خانه‌دار شدن جمعیتی نزدیک به ۴۰۰ هزار خانوار اجرا شده است. هر چند در اولین دور ثبت نام برای مسکن ملی ۲۶۰ هزار نفر متقاضی، نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده‌اند اما خرید و فروش غیرقانونی امتیاز مسکن ملی نشان می‌دهد تقاضا برای این طرح بالاتر از تعداد متقاضیانی است که موفق به ثبت تقاضای خود شده‌اند.

پیش از این معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و حتی شخص وزیر نسبت به خرید و فروش غیر قانونی امتیاز مسکن ملی هشدار داده و تاکید کرده‌اند هنوزپالایش ثبت نام کنندگان صورت نگرفته و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد بین ۳۰ تا ۴۰ درصد ثبت‌نام کنندگان قادر به حضور در این پروژه نخواهند بود چرا که شرایط لازم را دارا نیستند.

بر این اساس اما برخی در فضای مجازی با انتشار آگهی‌هایی با قیمت‌های بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان امتیاز ثبت‌نام مسکن کلی یا به عبارت دیگر کد رهگیری ثبت نام را در معرض فروش گذاشته وبازاری کاذب برای خود در این راستا ایجاد کرده‌اند.

شرایط ثبتنام چیست؟
شروط اصلی ثبت نام در طرح مسکن ملی عبارت است از تاهل، سابقه حداقل ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا و عدم استفاده از امکانات و تسهیلات دولتی در خرید واحدهای مسکونی.در عین حال نداشتن مالکیت خصوصی نیز از شرایط لازم است. این بدان معناست که متقاضی و افراد تحت تکفل او نباید در ۱۴ سال اخیر یعنی از سال ۸۴ به بعد مسکن ملکی داشته باشند. همچنین در صورتی که متقاضی و افراد تحت تکفل او تا کنون از امکانات دولتی و نهادهای عمومی، زمین و تسهیلات وام مسکن و مسکن دریافت کرده باشند، نمی‌توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند. به عبارتی فرم «ج» متقاضی و اعضای خانواده باید سبز باشد.

منظور از شرط تاهل این است که متقاضی باید متاهل یا سرپرست خانواده باشد. البته زنان خودسرپرست در صورت داشتن سن بالای ۳۵ سال هم می‌توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند. همچنین متقاضی نباید منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی داشته باشد که از جمله آن می‌توان به چک برگشتی و تسهیلات معوقه اشاره کرد.

توانایی تامین هزینه ساخت مسکن به غیر از تسهیلات بانک از دیگر شرایط برای ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن است. طوری که متقاضی باید امکان سپرده‌گذاری ۳۰ میلیون تومان در بانک مسکن برای اطمینان از توانایی تأمین هزینه‌های ساخت مسکن را داشته باشد. با این تفسیر دریافت وام طرح اقدام ملی مسکن نیاز به سپرده‌گذاری ۳۰ میلیون تومانی دارد که ۲۵ میلیون تومان آن همراه قسط اول وام بانک بعد از اجرای فنداسیون و پنج میلیون تومان دیگر همراه قسط دوم وام بانک در مرحله اجرای اسکلت به متقاضی بازگردانده می‌شود. در شرایط ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن آمده متقاضی باید توانایی پرداخت اقساط ماهانه تسهیلات به میزان حداقل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه را داشته باشد.


هزینه هر متر مربع مسکن ملی چقدر است؟
هنوز پاسخ صریحی برای این سئوال وجود ندارد که هزینه ساخت هر متر مربع مسکن ملی در هر شهر چقدر است اما مسولان رقم های متفاوتی را در این خصوص اعلام کرده اند. محمود زاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه در این خصوص گفته است: در شهرهای استان تهران در طرح اقدام ملی، میانگین یک مترمربع زمین بین ۳.۵ تا ۴ میلیون است، برای آپارتمان‌های پرتراکم که مساحتی بین ۳۸ تا ۴۳ متر دارند، در شهرهای استان تهران قیمت زمین ۱۲۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود که متقاضیان باید این مبلغ را در اقساط ۱۲ ساله پرداخت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده است: در موضوع ساخت نیز قیمت تمام شده محاسبه و به اطلاع متقاضیان می‌رسد. در عین حال متقاضیان باید آورده‌ای بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان داشته باشند و پرداخت اقساط واحدهای مسکونی توسط متقاضیان بعد از تحویل واحد، آغاز می‌شود.

محمودزاده با تاکید بر اینکه سیاست وزارت راه و شهرسازی تولید مداوم و تدریجی مسکن است، گفت: در صورتی‌که در استانهای ثبت نام شده، مجددا زمین تامین شود، ثبت نام برای این طرح از سر گرفته خواهد شد.

دور جدید ثبت‌نام چه زمانی است؟
آخرین بررسی‌ها نشان می دهد دور جدید ثبت نام پیش از فرارسیدن نوروز سال ۱۳۹۹ اغاز خواهد شد. محمودزاده در تازه‌ترین اظهار نظر خود گفته است ضمن اشاره به ایجاد ظرفیت‌های جدید در دور بعدی نام‌نویسی‌ها، افزود: همکاران من در تلاش و مذاکره با ادارات کل راه‌وشهرسازی تمام استان‌های کشور هستند که بتوانند ظرفیت‌های جدید را تامین کنند، هر زمانی مرحله شناسایی تمام و کسانی که واجد شرایط نیستند از لیست متقاضیان حذف شوند، اعلام می‌کنیم تا کسانی که متقاضی شرکت در این طرح هستند اقدام کنند.

بازار مسکن در انتظار تغییر وضعیت
بسیاری از معامله گران مسکن معتقدند اعلام نتایج ثبت نام و آغاز دور جدید ثبت نام نیز می تواند زمینه را برای تغییر وضعیت بازار مسکن مهیا نماید . بازار مسکن درآذرماه با رشد قیمت‌ها مواجه شد. این بازار از پس سهمیه بندی بنزین با رشدی محسوس مواجه گردید اما پیش بینی ها نشان از آن دارد که آغاز دور جدید ثبت نام و اجرای این طرح بتواند بار دیگر بازار مسکن را با تغییر مواجه نماید . برآوردها نشان از ان دارد که بازار مسکن مسستعد تخلیه حباب است و اغاز این طرح روند کاهش قیمت در بازار مسکن را می تواند بار دیگر سرعت بخشد.

منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین