پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ11023:19 - 1398/10/30

رژیم غذایی در جدول ؛ ۴ جدول کامل برنامه رژیم غذایی روزانه برای لاغری

کارگر آنلاین : در این مقاله ۴ رژیم غذایی در جدول ویژه برای لاغری مناسب هر فردی با هر ویژگی آماده کرده ایم که می تواند به کاهش وزن شما کمک شایانی کند. امروزه در زندگی روزمره ما انسان‌ها کاهش وزن یکی از موضوعاتی است که همواره نسبت به آن توجه ویژه‌ای وجود دارد اما شاید هیچ گاه به روش‌های اصولی و درست آن پرداخته نشده است! در واقع در دیدگاه تمامی افراد رژیم غذایی به معنی لاغری و یا در برخی مواقع به معنای چاقی خواهد بود اما موضوع اینجاست که تعریف رژیم غذایی چیز دیگری است! رژیم غذایی در واقع یعنی روند غذای معمولی یک روز که در شرایطی خاص ممکن است تغییر کنید و این کار با اهداف خاصی انجام خواهد شد. به عنوان مثال با پیشنهاد پزشک متخصص تغذیه برای بهبود روند سلامتی بدن ممکن است روند غذایی عادی هر فردی دچار تغییراتی شود که در نتیجه آن فرد کاهش وزن یا افزایش وزن خواهد داشت.

به گزارش کارگر آنلاین، رژیم غذایی خاص یا رژیم درمانی یکی از راه‌هایی است که افراد در کنار ورزش می‌توانند برای تناسب اندام و رسیدن به وزن دلخواه خود استفاده کننده اما بزرگ‌ترین سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان بهترین و موثر‌ترین رژیم را به صورت ثابت در نظر گرفت؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که رژیم‌های غذایی همواره دارای تنوعات خاص خود هستند و باید کاملا منعطف باشند زیرا ثابت بودن بیش از حد رژیم‌های غذایی باعث می‌شود تا فرد نتایج مناسبی را کسب نکند.

 

در ادامه این مطلب قصد داریم چهار نوع رژیم غذایی در جدول برای کاهش وزن را مطرح نماییم که هر کدام می‌تواند در شرایط خاصی مفید واقع شود و نتایج موثری را برای کاهش وزن افراد به همراه داشته باشد. به این موضوع خواهیم پرداخت که هر کدام از برنامه‌ها و رژیم‌های غذایی در جدول ذکر شده مناسب چه افرادی است و در زمان استفاده از آن رعایت چه نکاتی ضروری است!

جدول شماره ۱ رژیم غذایی، برنامه ۳۰ روزه

اولین جدول رژیم غذایی که در ادامه ذکر شده است معمولا این قابلیت را دارد تا با ترکیب پیشنهادات ذکر شده تا یک ماه نیز مورد استفاده قرار گیرد. اما به این نکته توجه کنید که اگر قصد دارید تا این رژیم را در کنار برنامه‌های دیگر استفاده کنید مناسب‌ترین حالت این جدول رژیم لاغری استفاده در ۳ تا ۴ هفته‌ی ابتدایی یک رژیم غذایی برای تناسب اندام است.

رژیم غذایی در جدول شماره 1
تصویر جدول شماره ۱   

معمولا مناسب‌ترین حالت استفاده از این رژیم این است که بتوانید از ترکیب پیشنهادات مختلف آن استفاده کنید تا نتیجه‌ای که حاصل می‌شود روند درست‌تری داشته و همچنین عادت به مواد غذایی باعث نشود تا از رژیم خود زده شوید، زیرا بسیار از افراد به دلیل عدم انعطاف رژیم غذایی دلسرد شد و دیگر رژیم خود را ادامه نخواهند داد و همین موضوع باعث خواهد شد تا نتیجه دلخواه را کسب نکنند.

جدول برنامه رژیم غذایی اول

همان طور که گفته شد تمرکز این رژیم بر روی سادگی آن بوده و سعی می‌شود تا همواره در هفته‌های اول سخت گیری‌های شدیدی وجود نداشته باشد تا فردی که از این رژیم استفاده می‌کند با انرژی بیشتری ادامه راه را طی نماید.

دقت نمایید که اولویت پیشنهادات در این رژیم غذایی در جدول بسیار حائز اهمیت است و سعی کنید آن را به ترتیب رعایت نمایید تا علاوه بر عادی شدن روال رعایت رژیم بتوانید از تمامی موادی که مورد نیاز بدن شما هستند نیز استفاده کنید.

در ادامه جدول متنی رژیم شماره ۱ را مشاهده می کنید (عکس جدول در بالاتر) :

وعده غذایی زمان مناسب پیشنهاد اول پیشنهاد دوم پیشنهاد سوم
نوشیدنی سم زدا ناشتا ۷ تا ۷:۳۰ صبح دتوکس لیمود، توکس زنجبیل، دتوکس زیره، دتوکس سرکه سیب، دتوکس خیار
صبحانه ۸ تا ۹:۳۰ صبح سفیده تخم مرغ بلغور جو دوسر بادام
میان وعده ۱۰:۳۰ تا ۱۱:۳۰ صبح سینه مرغ بدون استخوان سیب زمینی شیرین  آب پز یا پخته شده نصف فنجان گردو
ناهار ۱۲:۳۰ تا ۲:۳۰ ظهر سینه مرغ بدون استخوان نصف فنجان برنج قهوه‌ای دانه بلند ۱ فنجان کلم بروکلی خردشده ، آب پز یا بخارپز
عصرانه ۵ تا ۶:۳۰ عصر ۱ قاشق از آب پنیر ایزوله شده نصف یک موز ۱ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی
شام ۸ تا ۹:۳۰ شب ۱ نان ذرت مکزیکی سفید ۱ فنجان کدو سبز خردشده آب پز ۲ فنجان مخلوطی از سبزیجات با سرکه
نوشیدنی قبل از خواب ۱۰ تا ۱۱:۳۰ شب بهترین نوشیدنی آب گرم است

 

 نکات مهم برنامه و رژیم غذایی در جدول شماره ۱

در این رژیم توجه داشته باشید که به دلیل استفاده از انواع مواد غذایی مغذی بهتر است تا به اندازه کافی از آن مصرف کنید زیرا میزان کالری و پروتئین و حتی چربی این برنامه غذایی کاملا با جزئیات محاسبه شده و مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند باعث شود تا از نتیجه‌های دریافتی خود رضایت کافی را نداشته باشید!

معمولا در این رژیم غذایی پیشنهاد می‌شود که هر روز حتما یک لیوان شیر یا ماست مصرف کنید و بیش از ۷ حبه قند استفاده نکنید! در طول استفاده از این رژیم حتما از سرکه و روغن زیتون ذکر شده استفاده کنید و در صورت استفاده یک ماهه سعی کنید تا یک هفته در میان مصرف آن را تغییر دهید.

هر حبه قند می‌تواند با ۶ عدد توت خشک، ۶ عدد مویز، ۲ عدد پولکی و ۱۲ عدد کشمش برابری کند. این نکته به این دلیل ذکر شده است که یاد آور شویم در حین استفاده از یک برنامه رژیم غذایی در جدول می‌توانید از جایگزین‌های هر ماده غذایی نیز استفاده کند. در نتیجه با توجه به ذائقه خود انتخاب‌های آگاهانه و درستی داشته باشید.

رژیم غذایی بالا برای چه کسانی مناسب است؟

برنامه غذایی بالا که اولین برنامه غذایی ذکر شده است می‌تواند مهم‌ترین گام برای تمامی افرادی باشد که قصد شروع یک مرحله کاهش وزن را دارند، در اولین مرحله علاوه بر تمرکز بر روی کاهش وزن باید بر روی رفتار‌های بدنی و عادت‌های بدنی نیز تمرکز شود تا فرد دچار هیچ مشکلی نشود. در نتیجه دقت نمایید که اگر می‌خواهید یک رژیم را آغاز کنید و هیچ مشکلی از بابت سلامتی ندارید این برنامه می‌تواند به شدت مفید واقع شود.

جدول شماره ۲ رژیم غذایی، برنامه ۳۰ روزه

در دومین برنامه ذکر شده برای داشتن یک رژیم غذایی لاغری تمرکز بیشتر بر روی صبحانه‌ای مقوی و مغذی است زیرا یک صبحانه کامل می‌تواند باعث شود تا با انرژی بیشتری به مسیر خود ادامه دهید. در کنار پیشنهادات ذکر شده در وعده صبحانه شما می‌توانید از یک کف دست نان هم استفاده کنید تا بتوانید صبحانه‌ی کامل‌تری داشته باشید.

جدول رژیم غذایی برای لاغری شماره 2
تصویر جدول شماره ۲

اگر قصد دارید از این برنامه در طولانی مدت استفاده کنید پیشنهاد ما این است که در ۳ یا ۴ ماهه دوم رژیم خود آن را جایگزین مواد غذایی قبلی کنید اما اگر تنها در یک بازه یک ماهه می‌خواهید از آن استفاده کنید حتما دقت داشته باشید که به دلیل انعطاف کم این رژیم می‌توانید از معادل‌ها و جایگزین‌های هر یک از مواد غذایی استفاده کنید زیرا هیچ مشکلی در روند رژیم غذایی در جدول شما ایجاد نخواهد کرد.

جدول برنامه رژیم دوم

تمرکز اصلی رژیم غذایی در جدول شماره ۲ بر روی میان وعده‌ها است که نقش بسیار مهمی در سلامت رژیم دارند و می‌توانند مسیر همواری را برای یک برنامه غذایی و کاهش وزن ایجاد نمایند.

در ادامه جدول متنی رژیم شماره ۲ را مشاهده می کنید (عکس جدول در بالاتر) :

وعده غذایی زمان مناسب پیشنهاد اول پیشنهاد دوم پیشنهاد سوم
نوشیدنی سم زدا ناشتا ۷ تا ۷:۳۰ صبح دتوکس لیمود، توکس زنجبیل، دتوکس زیره، دتوکس سرکه سیب، دتوکس خیار
صبحانه ۸ تا ۹:۳۰ صبح ۲ اونس سینه بوقلمون بدون چربی ۳ سفیده تخم مرغ مقداری بلغور جو دو سر
میان وعده ۱۰:۳۰ تا ۱۱:۳۰ صبح نصف فنجان برنج قهوه‌ای دانه بلند ۴ اونس سینه مرغ بدون استخوان نصف فنجان گردو
ناهار ۱۲:۳۰ تا ۲:۳۰ ظهر ۴ اونس سینه مرغ بدون استخوان ۱ فنجان کلم بروکلی خرد شده بخار پز ۱ فنجان نخود فرنگی آب پز
عصرانه ۵ تا ۶:۳۰ عصر ۴ اونس سینه بوقلمون بدون چربی کره بادام زمینی ۱ اونس آووکادو
شام ۸ تا ۹:۳۰ شب آووکادو ۲ فنجان مخلوطی از سبزیجات با سرکه مخلوط سبزیجات با روغن زیتون
نوشیدنی قبل از خواب ۱۰ تا ۱۱:۳۰ شب بهترین نوشیدنی آب گرم است

 

نکات مهم برنامه و رژیم غذایی دوم

با توجه به اینکه این رژیم شاید برای برخی از سلایق و ذائقه‌ها خوشایند نباشد همان طور که گفته شد می‌توانید از مواد غذایی جایگزین استفاده کنید! به عنوان مثال حتی یک کف دست نان هم جایگزین‌های خاص خودش را دارد. یک کف دست نان در این رژیم با ۵ عدد بیسکوئیت متوسط، ۳ عدد بیسکوئیت مادر، ۳ شیرینی زبان کوچک و ۳ عدد بیسکوئیت ساقه طلایی برابری می‌کند! البته اگر قصد استفاده از بیسکوئیت ساقه طلایی با روکش شکلاتی را دارید از مواد غذایی دیگری در وعده صبحانه پرهیز کنید.

می توانید همراه با صبحانه مقداری چای سبز یا چای سیاه تلخ استفاده کنید و حتی اگر توانایی دارید یک میوه میل کنید زیرا می‌تواند علاوه بر تاثیر بر روی رژیم غذایی لاغری، بر روی بافت‌های داخلی دستگاه گوارش شما نیز تاثیر گذار باشد. در وعده ناهار می‌توانید از معادل‌های غذایی مانند یک عدد کتلت متوسط، یک عدد دلمه یا سه چهارم سیخ متوسط کباب استفاده کنید.

برنامه رژیم غذایی بالا برای چه کسانی مناسب است؟

آن دسته از افرادی که شرایط بدنی نرمالی دارند و دچار بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون نیستند می‌توانند از این برنامه غذایی کمال استفاده را ببرند. معمولا این برنامه به دلیل عادی بودن تمامی شرایط و نکات بسیار مناسب کسانی است که مشکل خاصی از لحاظ چربی و قند خون ندارند و می‌توانند با خیال راحت جایگزین‌هایی نیز برای هر وعده انتخاب نمایند.

جدول شماره ۳ ، برنامه ۳۰ روزه

سومین برنامه غذایی که برای شما متقاضیان لاغری جمع آوری شده است علاوه بر لاغری بر روی کیفیت خواب شما نیز تاثیر گذار خواهد بود زیرا در وعده غذایی شام و پس از شام دقت بسیاری به عمل آمده است تا تمامی مواد غذایی ذکر شده علاوه بر مغذی بودند بر روی آرامش بدنی و روحی شما نیز تاثیر گذار خواهند بود.

جدول سوم رژیم غذایی لاغری
تصویر جدول شماره ۳

این رژیم غذایی می‌تواند در ۳ تا ۴ هفته سوم یک رژیم غذایی بلند مدت استفاده شود، دقیقا زمانی که وزن کاهش یافته نیاز به تثبیت دارد و برای اینکه بتوان این تثبیت را به دست آورد باید از خالص‌ترین مواد غذایی و البته پر انرژی در رژیم غذایی خود استفاده کرد. به عنوان مثال شما در این رژیم غذایی می‌توانید نقش مهم سبزیجات را مشاهده نمایید که تاثیر بسیار مهمی در تثبیت نتایج این رژیم غذایی خواهد داشت.

جدول برنامه رژیم سوم

همان طوری که در جدول هم قابل مشاهده است، خواهید دید که برای هر وعده غذایی و پیشنهاد ذکر شده در آن میزان معینی مقدر شده است! در واقع این میزان همان اندازه‌ای است که با محاسبات بسیار دقیقی اندازه گیری شده است و می‌تواند در نتایج رژیم غذایی شما تاثیر بسیاری داشته باشد پس همواره سعی کنید این پیمانه‌ها را جدی گرفته و حتما رعایت کنید.

ذکر این نکته ضروری است که در برخی موارد استفاده از جایگزین بعضی مواد غذایی در بین رژیم شما امکان پذیر است زیرا هر شخصی ممکن از سلیقه‌های شخصی خود را داشته و میلی به خوردن برخی مواد غذایی نداشته باشد.

 

در نتیجه اگر به خوردن این مواد اصرار کنیم، فرد ممکن است از طی کردن ادامه روند رژیم غذایی در جدول شماره ۳ خود منصرف شود در نتیجه تمامی اهداف نابود خواهد شد پس رژیم منعطف باید علاوه بر پیشنهادات مختلف امکان جایگزینی مواد غذایی را نیز داشته باشد.

در ادامه جدول متنی رژیم شماره ۳ را مشاهده می کنید (عکس جدول در بالاتر) :

وعده غذایی زمان مناسب پیشنهاد اول پیشنهاد دوم پیشنهاد سوم
نوشیدنی سم زدا ناشتا ۷ تا ۷:۳۰ صبح دتوکس لیمود، توکس زنجبیل، دتوکس زیره، دتوکس سرکه سیب، دتوکس خیار
صبحانه ۸ تا ۹:۳۰ صبح یک سوم فنجان بلغور جو دو سر نپخته ۵ عدد سفیده تخم مرغ گردو
میان وعده ۱۰:۳۰ تا ۱۱:۳۰ صبح ۱ فنجان لوبیای سبز خام ۴ اونس سینه مرغ بدون استخوان نصف فنجان بادم
ناهار ۱۲:۳۰ تا ۲:۳۰ ظهر مقداری برنج قهوه‌ای دانه بلند ۴ اونس سینه مرغ بدون استخوان ۲ فنجان مخلوطی از سبزیجات با سرکه
عصرانه ۵ تا ۶:۳۰ عصر ۴ اونس سینه مرغ بدون استخوان ۳ اونس سیب زمینی شیرین ، آب پز یا پخته بدون پوست نصف اونس گردو
شام ۸ تا ۹:۳۰ شب ۴ اونس سینه بوقلمون بدون پوست بادام

 

۲ فنجان مخلوطی از سبزیجات

۱ اونس آووکادو
نوشیدنی قبل از خواب ۱۰ تا ۱۱:۳۰ شب بهترین نوشیدنی آب گرم است

 

نکات مهم این رژیم

همان طوری که می‌بینید در وعده غذایی شام این رژیم دقت بسیاری به عمل آمده در نتیجه شما همواره باید از مواد غذایی استفاده کنید که بتواند آرامش روحی را نیز در اختیار شما قرار دهد. اگر میلی به مصرف این ماده غذایی در وعده شام ندارید می‌توانید غذاهایی مانند عدسی و شیر، نان سخاری، پنیر و هندوانه، انگور و نان، نان و ماست، بورانی اسفناج و یا همان اندازه نان در رژیم غذایی خود جایگزین کنید.

اگر سابقه ناراحتی معده دارید پس سعی کنید در وعده‌های غذایی خود حتما از آب لیمو استفاده کنید. تحت هیچ شرایطی در مخلوط سبزیجات خود از مایونز و سس‌های دیگر در طول دوران رژیم غذایی استفاده نکنید. دقت نمایید که مخلوط سبزیجات نیازی نیست که شامل خوراک‌های آب پز باشد زیرا در وعده شام مصرف نوعی سالاد کافی بوده و می‌توانید از گوجه‌ی گیلاسی، کلم و کاهو به همراه مقدار مورد نیازی سرکه و روغن زیتون در رژیم  خود استفاده کنید.

رژیم غذایی بالا برای چه کسانی مناسب است؟

این رژیم غذایی بیشتر مناسب آن دسته از افراد است که قصد دارند تا وزن زیادی را کم کنند در نتیجه باید به آرامی این روند را طی نمایند تا هیچ آسیبی به بافت‌های داخلی بدشان وارد نشود. در صورتی که چربی خون بالایی ندارید می‌توانید از این برنامه غذایی استفاده کنید!

استفاده از نوشیدنی‌های سم زدا در این مرحله و برای این دسته از افراد دارای اهمیت ویژه‌ای است.

مصرف ترکیبی از خشکبار و سبزیجات

جدول شماره ۴ رژیم غذایی، برنامه ۳۰ روزه

آخرین برنامه غذایی که در یک رژیم غذایی ۳۰ روزه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد به شرح جدول ذیل است اما در این جدول نکته‌ای نهفته است زیرا برخی ممکن است در یک دوره درمانی بلند مدت از این رژیم استفاده کنند پس برای ۳ تا ۴ هفته پایانی رژیم غذایی در جدول شماره ۳ یک ساله شما استفاده از این برنامه غذایی بسیار مناسب است.

جدول شماره چهار
تصویر رژیم غذایی در جدول ۴

این برنامه غذایی باعث خواهد شد تا تمامی نتایج حاصل از رژیم کاملا ثابت باقی مانده و سلامت تمامی اعضای بدن شما نیز حفظ شود! به این صورت که شما هیچ نیازی نخواهید داشت تا از مکمل‌ها استفاده کنید زیرا در تمامی رژیم غذایی ذکر شده در این مطلب شما شاهد برخی از بهترین و ایده آل‌ترین مواد غذایی خواهید بود که می‌تواند سلامتی اعضا و جوارح داخلی را نیز برای شما به همراه داشته باشد.

سعی کنید در گام‌های آخر این رژیم غذایی حتما به مقدار زیادی آب بنوشید و تحت هیچ شرایطی از غذاهای ممنوعه استفاده نکنید! غذا‌های ممنوعه همان دسته از مواد غذایی هستند که در ابتدا مصرف آن‌ها در طول دوران رژیم ممنوع اعلام شد.

جدول برنامه رژیم غذایی چهارم

در این رژیم غذایی شما شاهد استفاده از مواد مغذی برای میان وعده‌ها هستید! میان وعده نقش بسیار مهمی در سلامت یک رژیم استاندارد و برنامه غذایی دارد زیرا شما در میان وعده می‌توانید با مصرف مواد مغذی توان بدنی خود را بالا برده و برای یک وعده به اندازه و مناسب آماده شوید.

همین موضوع کیفیت وعده‌های کامل غذایی شما را افزایش خواهد داد.

در ادامه جدول متنی رژیم شماره ۴ را مشاهده می کنید (عکس جدول در بالاتر) :

وعده غذایی زمان مناسب پیشنهاد اول پیشنهاد دوم پیشنهاد سوم
نوشیدنی سم زدا ناشتا ۷ تا ۷:۳۰ صبح دتوکس لیمود، توکس زنجبیل، دتوکس زیره، دتوکس سرکه سیب، دتوکس خیار
صبحانه ۸ تا ۹:۳۰ صبح یک کف دست نان ۳ عدد بیسکوئیت ساقه طلایی ۲ عدد بیسکوئیت مادر
میان وعده ۱۰:۳۰ تا ۱۱:۳۰ صبح چای سبز دو لیوان آب یک عدد سیب با پوست یک عدد میوه
ناهار ۱۲:۳۰ تا ۲:۳۰ ظهر یک عدد دلمه یا یک عدد کوفته یک قطعه متوسط مرغ یا ماهی گوشت خورشت متوسط یا یک سیخ  کباب برگ
عصرانه ۵ تا ۶:۳۰ عصر خشک بار یک عدد میوه شیرینی زبان کوچک
شام ۸ تا ۹:۳۰ شب پنیر و گردو سالاد الویه نان سوخاری و شیر
نوشیدنی قبل از خواب ۱۰ تا ۱۱:۳۰ شب بهترین نوشیدنی آب گرم است

برنامه غذایی ۳۰ روزه کاهش وزن

نکات رژیم غذایی در جدول ۴

مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد این برنامه غذایی وجود دارد این است که همواره دقت داشته باشید که مصرف آب نقش بسیار مهمی در این برنامه غذایی داشته و می‌تواند کل رژیم غذایی در جدول شماره ۴ شما را تحت تاثیر قرار دهد. دقت داشته باشید که در صورت نیاز می‌توانید برنامه‌ای منعطف با ترکیب وعده‌ها برای خود رقم بزنید.

 

ذکر این موضوع نیز ضروری است که با وجود استفاده از مواد غذایی مغذی در این رژیم تحت هیچ شرایطی اگر یک وعده غذایی کمتر میل کردید با خود به فکر جبران آن در وعده‌های بعدی نباشید زیرا محاسبات مرتبط با کالری و پروتئین قطعا متفاوت خواهد بود.

همان طوری که گفته شد معمولا رژیم هر شخصی می‌تواند متفاوت باشد که کاملا مطابق میل خودش تنظیم شده و علاوه بر استفاده از مواد غذایی لذیذ و دلخواه، توانسته موجب کاهش وزن فرد شود! اما برنامه غذایی فوق بیشتر مناسب افرادی است که در مراحل پایانی رژیم غذایی در حدول قرار دارند و بیشتر به دنبال تثبیت وزن هستند.

هم چنین کسانی که قند خون بالا ندارند و می‌توانند مصرف غذای خود را کاهش دهند از این برنامه می‌توانند استفاده کنند زیرا اختلاف وزن اندکی ایجاد خواهد کرد که صرفا برای تثبیت مناسب است.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین