پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:01 - 1398/11/07

۱۶ میلیون نفر دیگر یارانه معیشتی می‌گیرند

کارگر آنلاین: در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تصویب شده که در سال آینده به همه کسانی که یارانه می‌گیرند یارانه معیشتی پرداخت شود، اگر این مصوبه در صحن مجلس نیز تصویب شود، حدود ۱۶ میلیون نفر از کسانی که تا به حال یارانه معیشتی نگرفته‌اند از سال آینده آن را دریافت خواهند کرد.
به گزارش کارگر آنلاین، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ روز گذشته مصوب کرده است که یارانه معیشت بنزین در سال آینده به همه یارانه‌بگیران به طور مساوی تعلق بگیرد.
 
 
تعداد یارانه بگیران چقدر است؟
 
طبق قانون بودجه سال ۹۷ فقط ۳۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت نقدی در نظر گرفته شد که نشان می‌داد دولت می‌توانست به حدود ۵۴ میلیون نفر یارانه نقدی پرداخت کند، اما براساس گزارش ایسنا در آذر ماه سال گذشته دولت به ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی پرداخت کرده است.
 
از آنجایی که در سال گذشته از جمعیت یارانه‌بگیران حذف نشد، بنابراین دولت سال جاری را نیز همانند سال گذشته با پرداخت یارانه به ۷۸ میلیون نفر آغاز کرد.
 
اما در شهریور ماه امسال محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: کمتر از ۱۷۰ هزار خانوار از لیست یارانه بگیران را حذف کردیم و در مجموع ۶۵۰ الی ۷۰۰ هزار نفر از لیست یارانه‌بگیران حذف شدند.
 
در مهر ماه امسال نیز حدود ۴۰۰ هزار نفر از گرفتن یارانه حذف شد و تعداد کسانی که یارانه‌شان حذف شده به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسید.
 
بنابراین دولت در حال حاضر حدود ۷۶ میلیون نفر یارانه‌بگیر نقدی دارد، این در حالی است که تعداد کسانی که یارانه معیشتی را دریافت می‌کنند طبق اعلام محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه معادل ۶۰ میلیون نفر است.
 
نوبخت در خصوص افراد مشمول دریافت یارانه در گفتگو ویژه خبری گفت: طبق محاسبات ما به بیش از ۶۰ میلیون نفر و در قالب ۱۸ تا ۱۹ میلیون خانوار این کمک معیشتی پرداخت می‌شود.
 
بنابراین اختلاف بین جمعیت هدفی که یارانه نقدی می‌گیرند و تعداد کسانی که یارانه معیشتی به حساب آنان واریز می‌شود حدود ۱۶ میلیون نفر است.
 
دنیای اقتصاد در این خصوص گزارش داده که در سال ۹۹، ماهانه حدود ۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان به عنوان یارانه نقدی دریافت خواهند کرد. این مبلغ حاصل جمع حدود ۳۰ هزار تومان سهم یارانه معیشتی برای هر فرد به علاوه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان سهم یارانه نقدی هر فرد است.
 
محمدرضا رضایی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ همچنین خبرداده که بر اساس این مصوبه مقرر شد یارانه معیشت بنزین به افراد تحت پوشش کمیته و بهزیستی ۲۰ درصد بیشتر اختصاص یابد.(فارس)
 
همچنین دولت در سال ۹۹، به شش میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، علاوه بر ۳۰ هزار تومان سهم یارانه معیشتی، ۴۱ هزار تومان دیگر نیز پرداخت خواهد کرد که می‌توان گفت به سقف سرانه یارانه هر فرد تحت پوشش نهادهای حمایتی، حدود ۷۱ هزار تومان اضافه خواهد شد.
 
اگر این مصوبه کمیسوین تلفیق بودجه در صحن علنی مجلس رای بیاورد حدود ۱۶ میلیون نفر به لیست کسانی که یارانه معیشتی می‌گیرند اضافه خواهد شد.
 
محاسبات انجام شده بر مبنای این اظهارات نشان می‌دهد که دولت در سال ۹۹، به شش میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، علاوه بر ۳۰ هزار تومان سهم یارانه معیشتی، ۴۱ هزار تومان دیگر نیز پرداخت خواهد کرد که می‌توان گفت به سقف سرانه یارانه هر فرد تحت پوشش نهادهای حمایتی، حدود ۷۱ هزار تومان اضافه خواهد شد.
 
همسان کردن تعداد یارانه بگیران نقدی و معیشتی در حالی در کمیسیون مطرح شده . ممکن است فشار بیشتری به بودجه وارد کند که طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس دولت در سال ۹۹ بدون در نظر گرفتن ۸۰ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق و حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان استقراض از صندوق توسعه ملی با حداقل ۸۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه خواهد بود.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین