پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00022:37 - 1398/11/29

واکنش همتی به شایعه دلار ۲۰۰۰۰ تومانی؛

دلار بیست هزار تومان شد؟ آیا به لیست سیاه FATF وارد شدیم ؟

کارگر آنلاین:رئیس کل بانک مرکزی درباره ادعای سوداگران بازار ارز برای رسیدن نرخ ارز به مرز ۲۰ هزار تومان گفت: آنها می‌تواند همچین آرزویی را داشته باشند؛ آرزو بر جوانان عیب نیست.
به گزارش کارگر آنلاین، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه رشد نقدینگی تا بهمن امسال حدود ۲۸ درصد بوده است، اظهار کرد: رشد نقدینگی به دلیل افزایش خالص ذخایر ارزی بانک مرکزی بوده، چراکه این بانک چندین میلیارد دلار ارز خریده و به خاطر خرید آن به منظور افزایش ذخایر این بانک، رشد نقدینگی از میانگین ۵۰ سال گذشته بالاتر بوده است.
 
به گفته وی، رکورد میانگین نقدینگی به هیچ عنوان شکسته نشده و ماکسیمم رکورد تلقی می‌شود، این در شرایطی است که رشد ۲۸ درصدی نقدینگی رکورد به حساب نمی‌آید و در طول سال‌های قبل از این رقم‌ها رشد نقدینگی بیشتر بوده است.
 
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر نقدینگی را کنترل کرده ایم و البته هدف بانک مرکزی در سال آینده کنترل انحصارات است، این در شرایطی است که هیچ یک از پیش بینی‌های بانک مرکزی برای سال آینده تورم بالای ۲۰ درصدی را نشان نمی‌دهد، بنابراین انتظاراتی که برای تورم بالا بر رشد نقدینگی مطرح می‌شود، صحت ندارد.
 
پیش‌بینی نرخ تورم در سال ۹۹
همتی عنوان کرد: فاکتورهای موجود حکایت از آن دارد که تورم سال آینده کمتر از ۲۰ درصد است و هیچ کدام از پیش‌بینی‌های ما برای سال آینده، تورم بالای ۲۰ درصد را نشان نمی‌دهد.
 
ایران وارد لیست سیاه FATF می‌شود؟
 
رئیس کل بانک مرکزی درباره احتمال تصویب نشدن اف ای تی اف و قطع همکاری بانک‌های کشورهای دوست با ایران گفت: هر کسی یک نظری دارد اما اینکه چه اتفاقی بیفتد مشخص نیست.
 
وی افزود: یک احتمال وجود دارد که وارد لیست سیاه شود اما یک احتمال دیگر نیز است که در این لیست قرار نگیرد.
 
همتی ادامه داد: هر اتفاقی که رخ دهد باید توجه داشت که مبادلات تجاری و ارزی ما از طریق مسیرهای تحریم ناپذیر انجام می‌شود.
 
وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۵ میلیارد دلار تامین ارز برای واردات کالا در کشور انجام شده که همین روند را ادامه خواهیم داد.
 
رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: به نظر من اتفاق بدی که برخی فکر می‌کنند، رخ نخواهد داد؛ البته فکر نکنم که این تصمیم اشتباه را اتخاذ کرده و ایران را در لیست سیاه قرار دهند.
 
رییس کل بانک مرکزی درباره ادعای سوداگران بازار ارز برای رسیدن افزایش نرخ ارز به مرز ۲۰ هزار تومان نیز گفت: آنها می‌تواند همچین آرزویی را داشته باشند آرزو بر جوانان عیب نیست. منبع/تجارت نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین