پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00006:58 - 1398/12/01

تشکیل جلسه شورای عالی کار برای یک تصمیم مهم/

سبدمعیشتی پنج میلیون تومانی کارگران تصویب می‌شود؟

کارگر آنلاین:گرچه هنوز هیچ کدام از طرفین حاضر به افشای ارقام پیشنهادی خود برای سبد معیشتی امسال نشده‌اند ولی کنار هم گذاشتن برخی ارقام نشان می‌دهد پیشنهاد گروه کارگری تصویب سندی در محدوده پنج میلیون تومانی است.
به گزارش کارگر آنلاین،امروز کمیته دستمزد شورای عالی کار جلسه‌ای برای تصویب نرخ سبد هزینه‌های حداقلی معیشت برگزار کرده است. این جلسه که قرار بوده از ساعت ۴ عصر امروز آغاز شود بناست تا به کارگران و مزدبگیران اعلام کند سبد معیشتی که سال گذشته سه میلیون و ۶۷۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود بعد از یک سال به چه رقمی رسیده است. با توجه به اینکه در دو سه سال گذشته شورای عالی مزد با توجه به رقم مصوب سبد افزایش مزد را در دستور قرار می‌دهد، می‌توان گفت مصوب امروز گام بزرگی به سوی تعیین مزد سال آینده خواهد بود.
 
سبد معیشت چیست؟ چرا در سالهای گذشته مطرح شده است؟
 
سبد حداقل های معیشتی به مجموعه اقلام و خدماتی گفته می‌شود که یک خانوار با ابعاد ۳.۳ نفری برای یک ماه زندگی به آن نیاز دارند. در ماده ۴۱ قانون کار تاکید شده که تعیین حداقل مزد سالانه باید با توجه به ارقام اعلام شده نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار به گونه‌ای تعیین شود که بتواند حداقل‌های هزینه‌ای یک خانواده را تامین کند.
 
براساس آمارهایی که سال گذشته منتشر شد پیشنهاد تیم کارگری برای سبد سال گذشته با مقداری تعدیل با رقم سه میلیون و ۶۷۰ هزار تومان به تصویب رسید.
 
 
 
این رقم به این معناست که یک خانواده ۳.۳ نفره برای یک ماه زندگی خود در سال ۹۷ نیاز به صرف سه میلیون و ۶۷۰ هزار تومان داشتند. پرواضح است که این رقم، رقم حداقلی است و با یک زندگی استاندارد می‌تواند فاصله داشته باشد.
 
تا سه چهار سال گذشته چندان به این بخش از قانون کار توجه نمی‌شد و افزایش مزد صرفا با توجه به نرخ تورم اعلام شده از سوی مراکز رسمی تعیین می‌شد. با افزایش بیش از پیش فاصله میان حداقل مزد و حداقل معیشت در نهایت از سه سال گذشته شورای عالی کار اقدام به تصویب سالانه حداقل‌های معیشت‌های زندگی کرد.
 
سبد معیشت پنج میلیون تومانی به تصویب می‌رسد؟
 
هنوز هیچ کدام از طرفین اعلام نکردند که رقم پیشنهادی برای سبد معیشتی آنها چه قدر است اما با ارقامی که منتشر شده می‌توان به سبد پیشنهادی نزدیک شد. براساس گفته‌های نمایندگان کارگری حداقل دستمزد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی در ابتدای امسال ۵۰.۸ درصد هزینه‌های معیشتی یک خانواده را تامین می‌کرده و این رقم برای پایان سال یعنی هم اکنون به ۳۲ درصد رسیده است. با توجه به اینکه رقم سبد معیشتی در سال پایان گذشته معادل سه میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بوده می‌توان پیش‌بینی کرد رقم پیشنهادی برای سبد معیشتی باید حدود پنج میلیون تومان باشد.
 
گرچه باید توجه داشت پنج میلیون تومان تنها یک برآورد از ارقام اعلام شده و نهایتا مصوبه کمیته دستمزد شورای عالی کار می‌تواند رقم نهایی برای امسال را تعیین کند.
 
منبع/خبر آنلاین
 
 
 
کارگر آنلاین
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین