پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:03 - 1398/12/05

کرونا به غیر از ریه کدام یک از اندام ها را تخریب می کند؟

هنوز چیزهای زیادی هست که ما درباره ویروس کرونا نمی دانیم، ویروسی که تا این لحظه بیش از 78 هزار نفر را مبتلا کرده و جان بیش از دو هزار و 400 نفر را هم گرفته است.
به گزارش کارگر آنلاین به نقل از healthline، شیوع ویروس جدید کرونا هنوز هم ادامه دارد و در این میان هنوز بسیاری نمی دانند که این ویروس چه تاثیرات مخربی روی بدن می گذارد.
 
بر خلاف آنچه که تصور می شود ویروس کرونا فقط باعث تخریب ریه‎ها نمی شود. در واقع تاثیرات مخرب این ویروس خیلی بیشتر از اینهاست. ویروس جدید کرونا COVID-19 (کوید 19) نامیده می شود و بر روی سیستم های مختلف بدنی تاثیرگذار است.
 
ریه، هدف اصلی
 
COVID-19 مانند سایر بیماری های منبع کرونوی مانند سارس، مرس و سرماخوردگی یک بیماری تنفسی است، بنابراین معمولاً ریه ها در درجه اول تحت تأثیر قرار می گیرند.
 
علائم اولیه این بیماری تب، سرفه و تنگی نفس هستند. این علائم بین دو تا 14 روز خودشان را نشان می دهند.
 
شدت کوید 19 و یا همان کرونای جدید طیف وسیعی دارد. از علائم ملایم و بدون علامت آغاز می شود و به موارد شدید و حتی کشنده می رسد.
 
تحقیقات بر روی 17 هزار بیمار در چین نشان میدهد که تقریبا 81 درصد مبتلایان علائم میانه را دارند و بقیه در شرایط بحرانی به سر می‌برند.
 
به نظر می رسد افراد سالخورده و افرادی که شرایط پزشکی مزمن دارند احتمال بالاتری برای ابتلا به بیماری شدید دارند.
 
این تغییرات بدنی نزد افراد مختلف نشان می دهد که ویروس کرونا تاثیرات متفاوتی هم بر روی ریه افراد خواهد گذاشت.
 
برخی از افراد مشکلات تنفسی کمی دارند این در حالی است که بسیاری از افراد مستعد مبتلا شدن به ذات الریه غیرخطرناک هستند. اما عده دیگری هم هستند که به دلیل وارد شدن ویروس کرونا به بدن دچار آسیب های شدید ریوی می شوند.
 
دکتر لورا ایوانز ، عضو انجمن مراقبت های بحرانی گفت: «آنچه ما اغلب در بیمارانی که به شدت مبتلا به کوید19 مبتلا هستند می بینیم، شرایطی است که ما آن را سندرم حاد تنفسی یا ARDS می نامیم.»
 
ویروس کرونا باعث آسیب به ریه ها می شود که این خود منجر به نشت مایعات از رگ های خونی کوچک در ریه ها خواهد شد. مایع در کیسه‎های هوایی ریه ها یا آلوئول ها جمع می شود. این باعث می شود که ریه ها انتقال اکسیژن از هوا به خون را دشوار کنند.
 
در حالی که کمبود اطلاعات درمورد نوع آسیب رخ داده در ریه ها در طول پیشروی ویروس کرونا وجود دارد گزارش های اخیر نشان می دهد که این عارضه مشابه آسیب های ناشی از سارس و مرس است.
 
یک تحقیق دیگر هم نشان داد که 138 بیمار پنج روز بعد از اینکه علائم ابتدایی را نشان دادند دچار مشکلات تنفسی شدند. سندرم مشکل تنفسی حادبه طور متوسط 8 روز پس از علائم ایجاد می شود.
 
درمان سندرم مشکل تنفسی حاد با تزریق اکسیژن اضافی و تهویه مکانیکی با هدف جذب اکسیژن بیشتر به خون است. درمان خاصی برای سندرم وجود ندارد و باید به بهترین شکل ممکن از بیمار مراقبت شود. بدن باید سیستم ایمنی خود را بهبود بخشید و برای شرایط سخت تر آماده شود.»
 
اندام های دیگری که آسیب می بینند
 
ریه ها معمولا هدف اصلی ویروس کرونا هستند اما اندام های دیگری هم تحت تاثیر قرار می گیرند و آسیب می بینند.
 
ایوانز گفت: «در بیمارانی که به شدت بیمار می شوند سایر سیستم های اندام نیز دچار اختلال عملکرد می شوند.»
 
دکتر ایوانز می گوید این اتفاق می تواند با هرگونه عفونت شدید همراه باشد.
 
آسیب به اندام ها همیشه به طور مستقیم ناشی از عفونت نیست اما می‌تواند ناشی از واکنش بدن به عفونت باشد.
 
آسیب به معده و روده ها
 
برخی از مبتلایان به ویروس کرونا علائم گوارشی هم داشته اند؛ همانند تهوع یا. اگرچه این علائم بسیار کمتر از علائم ریوی خود را نشان می دهند.
 
البته ویروس کرونا خیلی راحت وارد ریه می شود تا معده و روده.
 
به هر حال ویروس های ایجاد کننده سارس و مرس در بیوپسی های بافت روده و نمونه مدفوع شناسایی شده اند.
 
دو مطالعه اخیر نیز گزارش داده است که نمونه مدفوع برخی از افراد مبتلا به ویروس کرونا برای ویروس کرونا مثبت است.
 
با این حال ، محققان هنوز نمی دانند که آیا انتقال مدفوع این ویروس ممکن است رخ دهد یا خیر؟
 
حمله به قلب و عروق خونی
 
دکتر ایوانز می گوید ویروس کرونا می تواند بر قلب و رگ های خونی تأثیر بگذارد. این ممکن است به صورت ضربان قلب نامنظم ظاهر شود یا اینکه خون کافی به بافت ها نرسد و یا اصلا اینکه فشار خون پایین بیاید. اما تاکنون هیچ نشانی از منبعی معتبر وجود ندارد که ویروس مستقیماً به قلب آسیب برساند
 
آسیب به کبد و کلیه ها
 
هنگامی که سلولهای کبدی التهاب یا آسیب دیده باشند می توانند بیش از مقادیر طبیعی، آنزیم به جریان خون نشت کنند.
 
آنزیم های کبدی بالا همیشه نشانه مشکل جدی نیستند ، اما این یافته آزمایشگاهی در افراد مبتلا به سارس و ویروس کرونا دیده شده است.
 
تحقیقات دیگر علائم آسیب کبدی را در فرد مبتلا به ویروس کرونا اثبات کرد.
 
برخی از بیماران بستری شده با ویروس کرونا نیز دچار آسیب حاد کلیه شده اند و حتی گاهی اوقات نیاز به پیوند کلیه پیدا کرده اند.
 
در زمان شیوع سارس نیز دانشمندان ویروس ایجاد کننده این بیماری را در لوله های کلیه پیدا کردند.
 
براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ، "شواهد کمی" وجود دارد که نشان می دهد ویروس مستقیماً باعث آسیب کلیه شده است.
 
دکتر جیمز چری استاد تحقیقات کودکان در دانشکده پزشکی دیوید گفن می گوید آسیب کلیه ممکن است به دلیل تغییراتی باشد که در هنگام عفونت کورنوویروس اتفاق می افتد.
 
وی گفت: «هنگامی که دچار ذات الریه هستید ، اکسیژن کمتری در گردش است و این می تواند به کلیه ها آسیب برساند.»
 
نقص سیستم ایمنی
 
با هرگونه عفونت ، سیستم ایمنی بدن با حمله به ویروس یا باکتری های خارجی پاسخ می دهد. این پاسخ ایمنی بدن می تواند عفونت را از بین ببرد ، اما گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد مشکلات و نارسایی هایی در بدن شود.
 
این می تواند به صورت یک واکنش التهابی شدید همراه باشد که گاهی اوقات «طوفان سیتوکین» نامیده می شود. سلولهای ایمنی بدن برای مقابله با عفونت، سیتوکین تولید می کنند اما اگر تعداد زیادی از آنها آزاد شوند می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در بدن شود.
 
دکتر ایوانز گفت: «بسیاری از آسیب ها به بدن ناشی از آن چیزی است که سندرم عفونی نامگذاری می شود که این به دلیل واکنش های ایمنی پیچیده است این عفونت به خودی خود می تواند یک واکنش التهابی شدید در بدن ایجاد کند که بر عملکرد سیستم های مختلف اندام تأثیر می گذارد.»
 
نکته دیگر در مورد سیستم ایمنی بدن این است که تاکنون تقریباً هیچ موردی از ویروس کرونا در کودکان زیر 9 سال مشاهده نشده است. دانشمندان می گویند که کودکان خردسال یا آلوده نمی شوند یا علائم آنها به قدری خفیف است که کسی متوجه آن نمی شود.
 
دکتر چری می گوید این ممکن است به این دلیل باشد که کودکان پاسخ ایمنی سر راست دارند در حالی که افراد مسن گاهی اوقات "پاسخ بیش از حد" نشان می دهند. همین شرایط است که باعث برخی از آسیب ها در هنگام عفونت می شود.
 
مترجم: هیلدا حسینی خواه
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین