پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:39 - 1400/05/07

خودروهای مونتاژی در ایران چقدر گران تر شدند؟

این روزها خرید و فروش خودروها چینی در بازار رونق زیادی گرفته است. خودروهایی که به گفته واردکنندگان به صورت CKD وارد می‌شوند و در ایران مونتاژ می‌شوند. خودروهایی که بعد از ممنوعیت واردات، دیگر در بازار حضور پیدا نکردند، اما از سال گذشته تاکنون تعدادی از آن‌ها به بازار ایران راه پیدا کردند.

در حال حاضر، بیشتر خودروهای مارک چینی در کشورهای خاورمیانه مورد استقبال مصرف کنندگان قرار می‌گیرند. بر اساس گزارش اخیر شبکه تجارت عربی، عربستان سعودی، ایران، الجزایر و سایر کشورها به بازارهای اصلی فروش خودروهای مارک چینی در خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل شده اند.

۸۰۰ میلیون تومان برای یک خودروی چینی!

این روزها شاهد عرضه انواع خودروهای چینی و لیست قیمت جدید محصولات آنها هستیم، جالب است که در این لیست قیمت یک دستگاه خودروی شاسی‌بلند چینی پرفروش، به بیش از ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است. مبلغی که در گذشته می توانستیم برای یک خودروی اروپایی پرداخت کنیم!

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو  معتقد است خودروهای چینی که در بازار کشور به فروش می‌رسد، در بازار چین خواهان زیادی ندارد و باید به فکر واردات خودروهای اروپایی باشیم.

دادفر با اشاره به رونق خرید و فروش خودروهای چینی در بازار گفت: خودروهای چینی که به تازگی در بازار به فروش می‌رسند به صورت قطعات منفصله CKD وارد شده و داخل کشور تولید می‌شوند و به هیچ عنوان خودرویی به صورت بدنه کامل CBU وارد کشور نمی‌شود.

وی ادامه داد: ۲۰ درصد خودروهایی که در داخل کشور به فروش می‌رود ساخت داخل است و تمام قطعات آن‌ها از چین وارد می‌شود. به دلیل شفاف بودن فضای واردات خودرو، هیچ گونه واردات انحصاری و قاچاقی انجام نمی‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه از حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ خودرویی که از سال ۹۷ در گمرکات کشور وجود داشته حدود ۱۰هزار خودرو ترخیص شده‌اند، گفت: اکنون ۲ هزار و ۸۷۳ خودرو در گمرکات جمهوری اسلامی مانده، اما خبری از ترخیص آن‌ها نیست، زیرا این خودروها ثبت سفارش نشده‌اند، به همین دلیل به هیچ عنوان اجازه ترخیص آن‌ها داده نمی‌شود.

بخش بزرگی از بازار خودروی کشور در اختیار محصولات چینی!

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به نوسانات بازار خودرو در سال آینده، گفت: آنچه مشخص و مبرهن است بخش بزرگی از بازار خودروی کشور در اختیار محصولات خودروسازان داخلی و چینی است. از این میزان درصد آمار خاصی در دسترس نیست.

گزارش - خودروهای چینی بازار ایران واقعاً ارزش خرید دارند؟/ قیمت واقعی خودرو چینی در بازار چین چند؟

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد:، ولی داده‌ها نشان می‌دهند مثلا در سال ۱۳۹۶ در حالی که میزان تولید خودروسازان داخلی یک میلیون و ۵۳۴ هزار دستگاه بوده، در همین مدت مشابه و در طول حدود ۳۶۵ روز حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده که با یک ضرب و تقسیم ساده در می‌یابیم این ضریب حتی در پروسه‌ای از زمان به کمتر از ۱ درصد رسیده و سهم خودروهای وارداتی ناچیز بوده است.

فرزانه گفت: حال که بیش از ۳ سال است بصورت کامل، واردات خودرو متوقف شده است پس می‌توان دریافت که سهم خودروهای داخلی با افزایش دوباره‌ای روبه رو شده است. از طرفی افزایش قیمت نامتعادل خودروهای وارداتی سبب شده تا در طی ۳ سال اخیر بخش قابل توجهی از مصرف کنندگان نگاهشان به سمت خودروهای داخلی و چینی و گروهی دیگر خودروهای وارداتی کارکرده و قدیمی برود.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اگرچه در طی ۶ ماه اخیر بازار خودرو در هر دو بخش (داخلی و وارداتی) با رکود قابل توجهی مواجه بوده، اما در کنار تثبیت نسبی قیمت ارز و آرامش مقطعی در بازار خودرو، مصرف کنندکان در مقیاس کوچکی بدنبال خرید خودروی مورد نظر خود هستند.

او افزود: البته کارشناسان بازار و بررسی وب سایت‌های خرید و فروش خودرو نشانگر آن بوده که این روزها فروشنده بیش از خریدار در بازار وجود دارد. این تفکر در بین مصرف کنندگان می‌تواند دلایل عمده‌ای داشته باشد از جمله امیدواری به کاهش قیمت و جلوگیری از افت بیش از پیش ارزش کالاهای سرمایه ایشان (یعنی خودرو) است.

گزارش - خودروهای چینی بازار ایران واقعاً ارزش خرید دارند؟/ قیمت واقعی خودرو چینی در بازار چین چند؟

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد:، اما یافتن پاسخ این پرسش که در آینده قیمت خودروها، به ویژه داخلی‌ها به کدام سمت حرکت خواهد کرد متضمن بررسی فاکتورهای متنوعی است و قطعا پاشنه آشیل آن می‌تواند کاهش نرخ ارز باشد، زیرا داده‌ها نشانگر آن است که بخش مهمی از مواد اولیه تولید قطعات مورد نیاز خودروهای داخلی، وارداتی بوده و در کنار افزایش قیمت فلزات در چند ماه اخیر سهم بزرگی در این زمینه داشته اند.

فرزانه افزود: این یعنی ارزبری تهیه مواد اولیه تولید قطعه فاکتوری کلیدی است. پس چنانچه در آینده شاهد کاهش پلکانی قیمت ارز و سپس ایجاد موازنه بین چرخه تاثیر گذار بازار و کارخانه باشیم می‌تواند انتظار تجربه مجدد روند نزولی قیمت‌ها را داشت.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: البته در خصوص خودروهای وارداتی فاکتورهای دیگری هم مطرح هستند که قطعا در مطالب آینده به آن خواهیم پرداخت. اما با توجه به دغدغه و احتمام بیشتر بازار و مصرف کننده به خودروهای داخلی این سازمان‌ها و ارگان‌ها و وزارت خانه هایی، چون صمت و مجلس شورای سلامی در کنار شورای رقابت و خودروسازان خواهند بود که می‌توانند کمک بزرگی به آرامش رساندن بازار خودرو و حضور مجدد و پرشورتر مصرف کننده در این میدان باشند.

فرزانه گفت: آنچه که در کنار کاهش قیمت در رونق خرید و فروش تاثیر بزرگی خواهد داشت، افزایش کیفیت محصولات، ایجاد تنوع بیشتر در سبد محصولی، تحویل به روزتر و از جمله خدمات پس از فروش مناسب‌تر و تکریم هرچه بیشتر مشتری است.

در این پست قصد داریم قیمت جهانی و داخلی برخی خودروهای چینی که در بازار ایران توسط خودروسازان خصوصی به فروش می‌رسد را باهم بررسی کنیم.

از کاهش قیمت به علت داخلی سازی و همچنین کاهش قیمت بخاطر واردات CKD توسط خودروسازان خصوصی نیز صرفنظر می‌کنیم. در محاسبات قیمت هر دلار را ۲۵ هزار تومان در نظر گرفته شد.

چری تیگو 7:

مدیران چری قیمت پایه‌ای آن را برای سال ۲۰۱۹ حدود 85 هزار یوآن (معادل تقریبی 13 هزار دلار - 379 میلیون و 240 هزار تومان) پیش‌بینی کرده‌اند که در ایران 550 میلیون تومان به فروش می رود.

گزارش - خودروهای چینی بازار ایران واقعاً ارزش خرید دارند؟/ قیمت واقعی خودرو چینی در بازار چین چند؟


فروش جک J۷ مدل ۲۰۲۰ از اواخر بهار ۹۹ در بازار چین آغاز شد؛ قیمت مدل دنده‌ای آن ۸۵ تا ۱۰۰ هزار یوآن (۱۲ تا ۱۴ هزار) و قیمت مدل اتوماتش نیز حدود ۱۰۰ تا ۱۱۵ هزار یوآن (معادل تقریبی ۱۴ تا ۱۶ هزار دلار) است. با توجه به قیمت جک J۷ در چین، کرمان موتور آنرا با قیمتی در حدود ۸۰۰ الی ۹۰۰ میلیون تومان در ایران فروخت.

گزارش - خودروهای چینی بازار ایران واقعاً ارزش خرید دارند؟/ قیمت واقعی خودرو چینی در بازار چین چند؟

 

مدیران هاوال قیمت پایه‌ای آن را برای سال ۲۰۱۹ حدود ۱۵۰ هزار یوآن (معادل تقریبی ۲۱ هزار دلار) پیش‌بینی کرده‌اند که در ایران 665 میلیون تومان به فروش می رود

گزارش - خودروهای چینی بازار ایران واقعاً ارزش خرید دارند؟/ قیمت واقعی خودرو چینی در بازار چین چند؟

فردا ۵۱۱، خودروسازی فردا
 قیمت جهانی: ۹.۶۶۰ دلار معادل ۲۴۲ میلیون تومان
 قیمت مصوب شرکت: ۴۲۹ میلیون تومان

جک K ۷، کرمان موتور
 قیمت جهانی: ۱۸.۶۹۰ دلار معادل ۴۶۷ میلیون تومان
قیمت مصوب شرکت: ۹۵۰ میلیون تومان

جک S ۵ New، کرمان موتور
 قیمت جهانی: ۱۵.۵۲۰ دلار معادل ۳۸۸ میلیون تومان
قیمت مصوب شرکت: بیش از ۷۲۰ میلیون تومان

گزارش - خودروهای چینی بازار ایران واقعاً ارزش خرید دارند؟/ قیمت واقعی خودرو چینی در بازار چین چند؟

تیگو ۵ توربو، مدیران خودرو
قیمت جهانی: ۱۹.۳۱۰ دلار معادل ۴۸۲ میلیون تومان
قیمت مصوب شرکت: ۷۹۰ میلیون تومان

دیگنیتی، بهمن موتور
قیمت جهانی: ۱۷.۱۳۰ دلار معادل ۴۲۸ میلیون تومان
قیمت مصوب شرکت: ۷۵۰ میلیون تومان

فیدلیتی، بهمن موتور
قیمت جهانی: ۱۶.۸۳۰ دلار معادل ۴۲۱ میلیون تومان
 قیمت مصوب شرکت: ۶۵۵ میلیون تومان

حال به نظر بهتر می‌توان دریافت چرا ترافیک ورود خودروهای چینی به کشور بسیار زیاد شده است. ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو، گفت: ورود خودرو به کشور ممنوع است، در نتیجه برخی از شرکت های خودروساز خود اقدام به مونتاژ خودرو می کنند و اینگونه عوارض ورود هم نمی دهند. کشور ما صنعت خودروسازی ندارد و بهتر است بگوییم ما صنعت مونتاژکاری داریم.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه در دو سه دهه اخیر صد درصد خودروسازان مونتاژ کار بوده اند، گفت: متاسفانه در صنعت خودروی کشور شاهد افزایش کیفیت خودروها نیستیم و در مقابل شاهد این هستیم که قیمت تمام شده در آنها بسیار بالاست. 

در دنیا این تجربه ثابت شده که هیچ کشوری نمی‌تواند درهای خود را به سمت اقتصاد جهانی ببندد، اما بازگشایی درهای تجارت باید با هدف ایجاد رقابت و افزایش توان داخلی باشد تا کالای ایرانی با کیفیت، اولین انتخاب هموطنان باشد.

 

منبع: همشهری آنلاین
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین