پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:55 - 1400/05/07

آخرین جزئیات پرداخت نوبت دوم وام ۱۰ میلیونی بازنشستگان کشوری

مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری واجدین شرایط و مشمول دریافت وام ضروری بازنشستگان کشوری، زمان پرداخت وام‌ها، حذف عده‌ای از متقاضیان، زمان پرداخت نوبت دوم وام ضروری ۱۰ میلیون تومانی بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول و علل تأخیر در پرداخت‌ها را تشریح کرد.

اول اردیبهشت ماه سال جاری بود که ثبت نام اینترنتی مرحله دوم وام ضروری ۱۰ میلیون تومانی بازنشستگان و وظیفه بگیران کشوری از طریق درگاه خدمات الکترونیک به مدت یک ماه آغاز شد و محمود مرتضایی فرد، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری، اعلام کرد: مبلغ تسهیلات در مرحله دوم نیز مانند مرحله نخست ۱۰ میلیون تومان خواهد بود، بازپرداخت این تسهیلات ۳۶ ماهه و حدود ۳۰۰ هزار تومان با نرخ کارمزد سالانه ۴ درصد است که پس از پایان مهلت ثبت نام و انجام فرآیندهای معمول، فقط به حساب افراد مشمول در بانک صادرات که در سیستم احکام درج شده و از این حساب حقوق بازنشستگی وظیفه دریافت می‌کنند، واریز خواهد شد.

وی افزود: افرادی که امکان ثبت نام آنها برای دریافت این تسهیلات وجود ندارد، متقاضیانی که از تاریخ صدور حکم بازنشستگی آنها کمتر از یک سال گذشته باشد، وراث پسری که تا سه سال آینده از لیست وظیفه بگیری حذف می‌شوند و متقاضیانی که حکم ترمیم سال جاری برای آنان صادر نشده باشد، مجاز به ثبت نام نخواهند بود.

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری، گفت: تنها یکی از وراث وظیفه بگیر با رضایت سایر وراث وظیفه بگیر می‌تواند از این تسهیلات استفاده کند که در این صورت متقاضی باید نسبت به تکمیل «فرم تعهد وراث» توسط سایر وراث و ارائه آن به مدیریت‌های استانی صندوق در مهلت یک ماهه تعیین شده اقدام کند.

مرتضایی فرد با تاکید بر اینکه «برای وراث صغیر و محجور نیز اصل حکم سرپرستی صادره توسط دادگستری جمهوری اسلامی ایران در هنگام دریافت وام باید ارائه شود» گفت: برای «بازنشسته» متقاضی که علاوه بر حقوق بازنشستگی خود به همراه سایر وراث از حقوق وظیفه استفاده می‌کند و به منظور امکان بهره‌مندی یک نفر از وراث وظیفه بگیر از تسهیلات وام ضروری، توصیه می‌کنیم تا «بازنشسته» متقاضی، از «دفتر کل بازنشستگی» خود اقدام به ثبت نام کند.

وی اعلام کرده بود متقاضیان باید حتماً در زمان ثبت نام شماره دفتر کل بازنشستگی، شماره ملی، شماره حساب بانک صادرات و شماره تلفن همراه خود را در سامانه ثبت کنند؛ البته ثبت نام در سامانه، حقی را برای پرداخت وام برای متقاضیان ایجاد نخواهد کرد.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: پس از اتمام مهلت ثبت نام، سوابق متقاضیان از جمله مجموع وام‌های دریافتی، بهره‌مندی از سایر تسهیلات، میزان حقوق و چند مورد دیگر مورد بررسی و اولویت بندی قرار گرفته و بر اساس میزان اعتبار تخصیصی توسط بانک عامل، «واجدین شرایط» تعیین و اسامی بر اساس نوبت بندی در سامانه اعلام می‌شود.

۱۲۹ هزار نفر مشمول دریافت وام ضروری شدند

اوایل خردادماه امسال بود که واجدین شرایط دریافت دومین مرحله وام ضروری ۱۰ میلیون تومانی صندوق بازنشستگی کشوری مشخص شدند و مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری، در این خصوص، اظهار کرد: در دومین مرحله ثبت نام اینترنتی دریافت وام ضروری ۱۰ میلیون تومانی، حدود ۳۲۵ هزار نفر درخواست خود را ثبت کردند که پس از بررسی‌های لازم و اولویت بندی‌های انجام شده، ۱۲۹ هزار و ۷۵۰ نفر واجد شرایط دریافت این تسهیلات شدند که اسامی آنها در درگاه خدمات الکترونیک صندوق به نشانی sabasrm.ir اعلام شده است.

محمود مرتضایی فرد، افزود: عزیزان بازنشسته و وظیفه بگیران تحت پوشش صندوق که در اردیبهشت ماه اقدام به ثبت نام اینترنتی کرده بودند از هم اکنون می‌توانند از طریق درگاه خدمات الکترونیک صندوق و با وارد کردن مشخصات لازم شامل شماره دفتر کل، شماره ملی و شماره بانک صادرات از نتیجه درخواست خود باخبر شوند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری، تاکید کرد: در این مرحله نیز مانند مرحله نخست، واجدین شرایط در شش نوبت بر اساس اولویت‌ها دسته بندی شدند که هر در هر نوبت مبلغ وام به حساب حدود ۲۲ هزار نفر از واجدین شرایط که بر اساس اولویت‌ها تعیین شده‌اند، در بانک صادرات واریز خواهد شد.

وی اعلام کرده بود که «زمان پرداخت هر نوبت قطعی نیست و بستگی به بانک عامل دارد» به طور معمول پایان هر ماه نسبت به پرداخت تسهیلات نوبت مربوطه اقدام خواهد شد، زمان پرداخت نخستین نوبت وام ضروری در این مرحله در صورت تأمین منابع لازم از سوی بانک احتمالاً پایان خرداد ماه یا اوایل تیرماه ۱۴۰۰ است و مابقی نوبت‌ها در ماه‌های پس از آن پرداخت می‌شود.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری در مورد متقاضیانی که از میان دریافت کنندگان وام ضروری در این مرحله حذف شده‌اند، گفته بود همانطور که برای مرحله نخست نیز اعلام شد، ورثه پسر که در سه سال آینده از لیست وظیفه بگیری حذف می‌شوند، وظیفه بگیران تک ورثه‌ای که سن آنان بیش از ۸۰ سال باشد، بازنشستگان و وظیفه بگیرانی که حکم ترمیم سال جاری برای آنان صادر نشده باشد و رکوردهایی که فرم رضایت نامه وراث آنها در سامانه تأیید نشده باشد، چهار دسته‌ای هستند که در ابتدا از لیست واجدان شرایط حذف شده‌اند.

مرتضایی فرد، تاکید کرد: پس از حذف این چهار گروه، تمامی متقاضیان باقی مانده بر اساس عواملی چون مجموع مانده وام‌های ضروری دریافتی (به ترتیب از کمترین به بیشترین مجموع وام دریافتی) و حقوق دریافتی (بر اساس آخرین حکم صادره و به ترتیب از کمترین به بالاترین حقوق دریافتی) به صورت سراسری اولویت بندی شدند.

واریز دومین مرحله وام بازنشستگان لشگری و کشوری در پایان تیر

یک ماه قبل مدیر مالی صندوق بازنشستگی کشوری و لشگری اعلام کرد که نوبت اول وام بازنشستگان واریز شده است، همچنین اعلام شده بود که مراحل بعدی در پایان هر ماه واریز می‌شود.

طبق زمان‌بندی اعلام شده از سوی صندوق بازنشستگی، باید دومین مرحله وام بازنشستگان لشگری و کشوری در پایان تیر واریز می‌شد، پیگیری‌های هفته گذشته از این صندوق نیز حاکی از این بود که وام تا روز پنجم مرداد واریز شود، اما این واریزی انجام نشده است.

آخرین پیگیری‌ها حاکی از این است که واریز وام با تأخیر انجام می‌شود، صندوق بازنشستگی کشوری و لشگری علت تأخیر را تعطیلات اخیر اعلام کرده است. در واقع صندوق بازنشستگی کشوری مدعی است که تعطیلات شش روزه اخیر موجب شده که در واریز وام به حساب بازنشستگان تأخیر ایجاد شود، چرا که برای واریز وام‌ها باید بین بخش مالی صندوق با دیگر بخش‌ها از جمله بانک عامل هماهنگی ایجاد شود که به علت تعطیلی‌ها این کار انجام نشده است.

این در حالی است که علی خدامی مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت نوبت دوم وام ضروری ۱۰ میلیون تومانی بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول خبر داد و گفته بود با هماهنگی بانک عامل، دومین نوبت وام ضروری ۱۰ میلیون تومانی بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق تا عصر دیروز (چهارشنبه ششم مردادماه) به حساب ۲۴ هزار نفر از مشمولان واریز خواهد شد، واریزی باید نهایت تا دیروز انجام می‌شد که با احتساب تعطیلات شش روزه قاعدتاً باید تا یک هفته آینده انجام شود.

منبع: ایمنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین