پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:44 - 1398/12/29

افزایش 25درصدی نرخ بیمه تضییع حقوق مردم است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سهم دیه در خدمات بیمه اندک است و نمی شود با افزایش ۲۵ درصدی دیه، بیمه را هم ۲۵ درصد افزایش قیمت دهند، گفت: اقدام بیمه‌مرکزی رعایت نکردن حقوق عامه مردم است و رئیس محترم قوه قضائیه واکنش نشان دهد.
به گزارش کارگر آنلاین،حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اظهارات دیروز رئیس کل بانک مرکزی پیرامون تعیین نرخ بیمه‌ها بر اساس افزایش نرخ دیه اظهار داشت:  بیمه مرکزی ایران اعلام کرد به دنبال افزایش قیمت دیه ۲۵ درصد قیمت بیمه خودروها را اضافه می‌کند در حالی که طبق تجربه و سابقه مکرر بنده در این زمینه، این اقدام نسنجیده و نپخته است و هیچ تناسبی ندارد.
 
وی افزود: توضیحی که رئیس بیمه مرکزی ایران داد این بود که ۲۲ درصد نرخ بیمه اضافه می شود و ۳ درصد نیز هزینه خدمات بیمه‌ای منظور خواهد شد. واقع قضیه این است که افزایش نرخ دیه هر سال توسط رئیس قوه قضاییه اعلام می‌شود و ممکن است این افزایش ۲۵ درصد یا کمتر و بیشتر باشد ولی معنایش این نیست که همین مقدار و به همین نسبت هزینه بیمه اضافه شود.
 
مصباحی مقدم در تشریح اظهارات خود خاطرنشان کرد: حدود ۱۸ میلیون خودرو در کشور کار می‌کند و بیمه می‌شود و حدود ۹ میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد و در مجموع ۲۷ میلیون بیمه شونده بیمه می‌پردازند. این در حالی است که تصادفاتی که در طول سال اتفاق می‌افتد، بر اساس سوابق حدود ۷ تا ۸ درصد خودروها است و تعداد اندکی از آنها مشمول پرداخت دیه می‌شوند و نباید هزینه‌ای که مربوط به تعداد اندکی از افراد است، توسط همه بیمه‌شوندگان پرداخت شود.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سهم دیه در خدمات بیمه اندک است و نمی شود با افزایش ۲۵ درصدی نرخ دیه، بیمه را هم ۲۵ درصد افزایش قیمت دهند، گفت: این اقدام چیزی شبیه افزایش قیمت بنزین در حمل و نقل خودروها است. برای مثال اگر قیمت بنزین ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد باید رانندگان تاکسی کرایه‌ها را هم ۵۰درصد افزایش قیمت دهند؟ قطعاً اینگونه نیست و قیمت کرایه تاکسی‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.
 
مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه اقدام بیمه‌مرکزی رعایت نکردن حقوق عامه مردم است و شایسته است که رئیس محترم قوه قضائیه واکنش نشان دهد، تصریح کرد: اینجا حقوق عمومی توسط بیمه که انحصاری هم هست تضییع می‌شود و باید جلوی آن گرفته شود.
 
وی با بیان اینکه تجربه قبلی ما می‌گوید که این هزینه‌ها حدود ۷ تا ۸ درصد به هزینه بیمه می‌افزاید، گفت: اگر شورای عالی بیمه در این مورد بررسی مجدد و دقیق تری بکند و بررسی کند که هزینه ها با افزایش دیه چقدر افزایش پیدا می کند، حق دارند؛ اما نه این که بی محابا ۲۵ درصد نرخ بیمه را افزایش دهند. 
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مگر حقوق کارکنان دولت و کارگران در سال آینده 25 درصد افزایش پیدا می‌کند؟ چنین چیزی نیست و بنابراین این افزایش نرخ بیمه گزاف و غیرعادلانه است.
 
مصباحی مقدم با بیان اینکه وزیر محترم اقتصاد باید در این زمینه ورود کند اظهار داشت: دیشب در این زمینه با آقای دژپسند صحبت کردم و ایشان هم این کار را درست نمی دانست ولی گفت شورای عالی بیمه تصمیم می‌گیرد و من نقشی ندارم؛ که البته من از این صحبت‌ها تعجب کردم و تصور می‌کنم حتماً باید وزیر اقتصاد در این مسئله دخالت و ورود کند و نگذارد حقوق عمومی به این وسیله مورد تعرض قرار بگیرد.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
سال 1372 نرخ دیه کامل 800/000 تومان بود.هزینه بیمه 2/000 تومان به عبارتی به ازا هر 400/000 تومان 1/000 تومان چرا شرکت بیمه مرکزی در حق مردم اجحاف می کند؟
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین