پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ43111:50 - 1399/01/09

تعدیل و اخراج کارگران در راه است+جزییات

عضو شورای عالی کار با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا تبعات و مشکلات عدیده ای را از نظر شغلی و تامین مخارج زندگی برای کارگران ایجاد خواهد کرد، گفت: پیش بینی می‌شود با توجه به وضعیت کسب و کار و تولید بسیاری از کارگران تعدیل یا از کار بیکار شوند و در سال آینده با شرایط دشواری روبرو باشند.
به گزارش کارگر آنلاین،مهرزاد مویدی با بیان اینکه مشکلاتی که در دوره پس از کرونا برای کارگران به وجود خواهد آمد نگرانی‌هایی را برای فعالان کارگری ایجاد کرده است، افزود: پیش‌بینی ما این است که در سال 99 مشکلاتی که پس از بیماری کرونا به وجود می آید سبب شود که کارگران با تعدیل نیرو در کارخانه ها و محیط های کاری مواجه شوند.
 
وی با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی ایجاد شده بر اثر بیماری کرونا باعث شده که هیچ کار و فعالیتی انجام نشود، ادامه داد: طبق بر آوردی که انجام شده متاسفانه شیوع این ویروس سبب شده اقتصاد فلج شود.
 
مویدی تصریح کرد: بی‌شک شرایط به وجود آمده سبب شده که اقتصاد در چرخه خود حرکت نکند و طبیعی است زمانی که چرخه اقتصاد راکد شود کالایی هم به فروش نمی رسد که تمام این مشکلات باعث خواهد شد ، کارگران در وضعیت نامناسبی قرار بگیرند.
 
مویدی با اشاره به اینکه مشکلات موجود، کارگران و کارفرماها را تا سه الی چهار ماه بعد از بهبود وضعیت کرونا با مشکلاتی مواجه می‌کند، ادامه داد: بیماری کرونا یک موضوع جهانی است بنابر این روی ریل افتادن فعالیت‌های کارخانه ها و واحدهای تولیدی سه الی چهار ماه زمان می برد.
 
عضو شورای عالی کار در ادامه با اشاره به اینکه در دوران پسا کرونا فعالیت افراد و تولید کنندگان با یک تاخیر زمانی انجام می‌شود، افزود: بی‌شک اقداماتی مانند آزاد شدن فروش اجناس و کالاها در زمان پسا کرونا به مراتب مانند حال انجام نمی‌شود که این مهم سبب خواهد شد شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که مشکلات اقتصادی افزایش یابد.
 
مویدی در ادامه با اشاره به اینکه بی‌شک زمانی که فعالیتی انجام نشود و کاری نباشد اقتصاد متضرر شود، بیان کرد: اگرچه کارفرما و کارگر دو رکن اقتصاد را تشکیل می‌دهند بنابر این وضعیت نامطلوب اقتصادی در مرحله نخست بیش از همه بر روی کارگر و کارفرما تاثیر می گذارد.
 
شیوع کرونا بیشترین آسیب را به کارگران وارد کرد
 
وی با بیان اینکه بی شک کارگران و کارفرماها در زمان‌هایی که تولید انجام نمی‌شود هیچ سود و منفعتی نمی‌برند، افزود: شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کارخانه بیشترین ضرر را به قشر کارگر وارد کرد.
 
مویدی ادامه داد: شیوع بیماری کرونا سبب شد که کارخانه ها و واحدهای تولیدی کارگران را به صورت اجبار به مرخصی بفرستند و کارفرماها مدت زمان مرخصی کارگران را کم کنند.
 
در حال حاضر با بیمه بیکاری کارگران موافقت نمی شود
 
عضو شورای عالی کار در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر با موضوع بیمه بیکاری کارگران موافقت نمی‌شود، ادامه داد: عملیاتی شدن این بخش باعث می شود تا کارگران بتوانند دو الی سه ماه از این بیمه استفاده کنند.
 
مسئولان اهمیتی به زندگی کارگران نمی دهند
 
وی با بیان اینکه گل و بلبل نشان دادن وضعیت کارگران در شرایط فعلی چندان مطلوب و راضی کننده نیست، خاطر نشان کرد: اگرچه در حال حاضر در گوشه و کنار مطرح می‌شود که مسئولان شرایط را برای کارگران و کارفرماها آماده کرده اند اما در واقعیت اینگونه نیست و تنها آرام بودن این دو قشر مد نظر مسئولان است.
 
از همین رو مویدی اعتقاد دارد که در حال حاضر چگونه زندگی کردن و گذراندن امور کارگران چندات مد نظر مسئولان قرار ندارد.
 
عضو شورای عالی کار با بیان اینکه در حال حاضر بیماری کرونا باعث شده که تمام افراد و کارگران در خانه بمانند، ادامه داد: در این شرایط هیچ کس از زندگی کارگران با خبر نیست که این قشر چگونه و چطور امورات‌شان را می گذرانند.
 
وی در ادامه به مشکلاتی که بیماری کرونا برای جامعه کارگری ایجاد کرده است اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کارگران به دلیل مشکلاتی که ویروس چینی برای کارفرمایان ایجاد کرده است ناچارند که از مرخصی سالیانه استفاده کنند که این امر باعث می شود پس از بازگشت به کار مرخصی های‌شان بسوزد و از بین برود.
 
مویدی در ادامه با بیان اینکه نبود تولید باعث شده که کارفرماها حقوقی کارگران را با سه الی چهار ماه تاخیر بپردازند افزود: کارخانه و واحدهای تولیدی که در ماه‌های گذشته به دلایل متعددی سه الی چهارماه حقوق کارگران را نپرداخته اند مشکلات موجود باعث می شود که مدت زمان پرداخت به هفت الی هشت ماه افزایش پیدا کند.
 
عضو شورای عالی کار با اشاره به اینکه در حال حاضر مسئولان به هیچ وجه مشکلات کارگران و کارفرماها را حل نکرده اند افزود: مسئولان همواره فکر و ذهن‌شان را بر روی آرام بودن قشر کارگران معطوف کرده اند نه حل مشکلات!
 
مویدی خاطرنشان کرد: زمانی که مسئولان اقدام به تعطیلی کارخانه‌ها و رستوران‌ها می‌کنند باید تدابیر حمایتی را نیز مد نظر قرار دهند تا مشکلات کارگران خانه نشین حل شود تا بابت این تعطیلی تصمیماتی مانند پرداخت بیمه بیکاری به این قشر اتخاذ کنند.
 
 
کارگران هنوز از بیمه بیکاری استفاده نکرده اند
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کارگران به هیچ وجه از بیمه بیکاری استفاده نکرده اند، افزود: پرداخت بیمه بیکاری یک موضوع ملی است و تصمیمات آن باید در سطح کلان اتخاذ شود.
 
عضو شورای عالی کار در ادامه با اشاره به اینکه تصمیمات و تلاش مسئولین بیشتر در رابطه با عدم مراجعه افراد به ادارات و ارگان ها بوده است افزود: اما هنوز یک تصمیم و اقدامی در حوزه اقتصاد رخ نداده است بطوریکه مشکلات کارگران همچنان پا برجاست و روز به روز بیشتر هم می شود.
 
وی با اشاره به اینکه استفاده از بیمه بیکاری حق کارگران است افزود: در حال حاضر تعطیلات حاصل از بیماری کرونا باعث شده که عده ای از کارگران در موضوعاتی مانند سخت و زیان آور مشاغل متضرر شوند.
 
دولتی ها و کارفرماها در موضوع تعیین دستمزد از بیماری کرونا سو استفاده می کنند
 
وی با اشاره به اینکه میزان دستمزد کارگران در سال 99 با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی نباید کمتر از سه میلیون و هشتصد هزار الی چهار میلیون تومان باشد افزود: اگرچه کارفرماها بر افزایش 15 الی 18 درصدی حقوق کارگران اصرار دارند اما نباید فراموش کرد که این مهم گره ای را از وضعیت کارگران باز نمی کند.
 
مویدی با اشاره به اینکه شرایط فعلی سبب شده که دولتی ها و کارفرماها در موضوع تعیین دستمزد از بیماری کرونا سو استفاده کنند ادامه داد: در حال حاضر شیوع کرونا سبب شده که افراد مشکلات اقتصادی را بر گردن کارگران بیندازند در صورتیکه کارگران باید در ابتدای سال و بعد از موضوع ویروس چینی حقوق کارگران باید پرداخت شود.
 
عضو شورای عالی کار در ادامه با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا به هیچ وجه نباید مانع از افزایش دستمزد و حقوق کارگران شود بیان کرد: میزان حقوقی که مد نظر کارفرماها است نه منطقی است و نه توجیه قانونی دارد.
 
وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد دولت مشکلات مالی را به ضرر کارگران تمام کند، ادامه داد: کارفرماها هم هر ساله در موضوع دستمزد موانعی را ایجاد می‌کنند و این در حالی است که امروز حقوق کمتر از سه میلیون تومان دردی از کارگران را دوا نمی کند.
 
گفت و گو: محمدرضا طاهری از ایلنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین