پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:00 - 1399/01/12

چند سوال از مدیرعامل جوان ایران خودرو/تفاوت مدیریت مقیمی با یکه زارع

اشتباهات مدیر عامل جوان ایران خودرو+جزییات

علی رغم اینکه بعد از دستگیری هاشم یکه زارع و برخی مدیران، تعدادی از افراد و سیاسیون برکنار و از ایران خودرو خارج شدند ولی هنوز افرادی باقی مانده اند که در خصوص ادامه حضور آنان نیاز به روشنگری است.
به گزارش کارگر آنلاین، سابقه «سلامت کاری» و«روحیه مبارزه با فساد» فرشاد مقیمی انتظارات از ایران خودرو را نسبت به دوران مدیریت هاشم یکه زارع افزایش داده است. در دوران مدیریت قبلی، در سرفصل های مختلف، ابهاماتی مطرح بود که برخی از آنان بی پاسخ باقی ماند. یکی از آن دست ابهامات، ورود سیاسیون و آقازاده ها در ایران خودرو در سطوح مختلف بود. متاسفانه در زمان هاشم یکه زارع و در مقابله چشمان نهادهای نظارتی برخی از افراد در ایران خودرو استخدام، منصوب و یا ارتقا یافتند که چندان با منطق شرکت داری و تخصص گرایی سازگار نبود.
 
 
 
علی رغم اینکه بعد از دستگیری هاشم یکه زارع و برخی مدیران، تعدادی از افراد و سیاسیون برکنار و از ایران خودرو خارج شدند ولی هنوز افرادی باقی مانده اند که در خصوص ادامه حضور آنان نیاز به روشنگری است. از این رو افکار عمومی از مدیر جوان، سالم و مدعی مبارزه با فساد ایران خودرو این انتظار را دارند که در خصوص ابهامات پیرامون این افراد واکنش نشان دهد. به طور مثال:
 
1- چرا هنوز کیوان خسروی، سخنگو شورای امنیت ملی، که یکی از شاخص ترین چهره های باقی مانده از زمان هاشم یکه زارع است رئیس هیئت مدیره ایساکو می باشد؟
 
2- حضور مهدی حجازی، به عنوان عضو هیئت مدیره امداد خودرو به دلیل تخصص و شایستگی وی بوده و یا علت دیگری دارد؟  
 
3- آیا میرصالح سیدزاده اقدم(وی تا همین چند ماه پیش از مدیران وزات صمت در بخش امور مجلس و حقوقی بود) که در زمان هاشم یکه زارع در لیزینگ ایران خودرو و ایساکو حضور داشت ولی بعدا از ایساکو خارج و به عنوان مشاور عالی مدیرعامل ایران خودرو به فعالیت خود ادامه داد، در زمان مقیمی همچنان از وی به عنوان مشاور عالی استفاده می شود یا نه؟ اگر پاسخ مثبت است علت استمرار چنین انتخابی چیست؟
 
4- آیا ولی ملکی، عضو کمیسیون صنعت مجلس که در زمان هاشم یکه زارع در شرکت تولید موتورهای دیزل ایران خودرو حضور داشت، در دوران مدیریت جدید از این شرکت رفته و یا همچنان حضور دارد؟
 
5- چرا(طبق آخرین اسناد روزنامه رسمی) بهزاد اعتمادی، معاون ایدرو که در زمان هاشم یکه زارع در شرکت تام ایران خودرو مشغول به فعالیت بود، همچنان در این شرکت حضور دارد؟
 
6- آیا سعید لیلاز که از چهره ای سیاسی کارگزاران است به عنوان مشاور مدیرعامل فعالیت دارد؟ اگر پاسخ مثبت است علت چنین انتخابی چیست؟
 
7- چرا نوروزاده که در زمان هاشم یکه زارع عضو هیئت مدیره ایران خودرو خراسان شد در حالی که مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی بود،  همچنان در ایران خودر خراسان باقی مانده است؟ علت توانمندی وی است و یا موضوع دیگری در میان است؟
 
8- نحوه انتصاب مهدی برازجانی، فرزند پسر یگان حفاظت ریاست جمهوری در شرکت ایساکو به عنوان مدیر برنامه ریزی و پشتیبانی فروش که در زمان هاشم یکه زارع صورت گرفت از دیگر ابهامات وسوالات است. آیا همچنان وی در این سمت حضور دارد؟ اگر پاسخ مثبت است، علت استمرار این موضوع چیست؟ 
 
9- نحوه انتصاب ساری، فرزند معاون سابق بازرسی ایران خودرو که در زمان هاشم یکه زارع در ایساکو در بخش خرید خارجی مسئولیت بر عهده گرفت، چه بوده است؟ آیا توانمندی و تخصص ایشان علت چنین انتخابی بوده و یا علت دیگری دارد؟ اگر وی همچنان در این سمت مشغول به فعالیت است، در دوران مدیریت جدید ایران خودرو چگونه با وی برخورد شده است؟
 
10- چرا(طبق آخرین اسناد روزنامه رسمی)مهدی عبدالله زاده که در زمان هاشم یکه زارع هم رئیس امور مجلس ایران خودرو بود و هم عضو هئیت مدیره شرکت حمایت گستر ایران خودرو، همچنان در این دو سمت حضور دارد؟ علت این استمرار صلاحیت و تخصص است و یا حمایت برخی افراد از ایشان؟
 
اینها تنها مواردی است که رسانه ها با توجه به بضاعت شان در دسترسی به اطلاعات و میزان شفافیت شرکت های خودروسازی به آنان پی برده اند که در خصوص همین موارد اندک نیز ابهامات برطرف نشده است.
 
از طرف دیگر در سرفصل انتصابات، علاوه بر موارد مذکور که از زمان هاشم یکه زارع تاکنون مطرح بوده، در مدت زمان کوتاه 6 ماهه مدیرعامل جدید ایران خودرو نیز انتصابات و تغییرات رخ داده که محل سوال است و توقع آن است فرشاد مقیمی در خصوص آن روشنگری نماید. به طور مثال:
 
1- چرا آقای مهدی مونسان به عنوان مدیرعامل جدید ایساکو در روزهای پایانی سال انتخاب شد؟ آیا علت چنین انتخابی، تخصص وی در حوزه خدمات پس از فروش بود یا موضوع دیگری مطرح است؟
 
2- آقایان مصطفی خان کرمی و عباس ایل بیگی که توسط نهادهای نظارتی مورد بازخواست قرار گرفته اند و هنوز نتیجه بررسی ها هنوز نهایی نشده، در کدام بخش از ایران خودرو و با چه عنوان سمتی مجددا به کارگیری شده اند؟ حقوق دریافتی این افراد همچون زمان قبل از دستگیری است و یا تغییر کرده است؟
 
3- علت برکناری آقای سیدرضا حسینی، مدیرعامل سابق ایساکو چه بود؟ فساد، عدم تخصص، ناکارآمدی و یا سلیقه مدیریتی؟
 
4- آقای اشکان فربد طبق کدام ضرورت و تخصصی همزمان در تعاونی خاص ایران خودرو، ایسیکو و محورسازان ایران خودرو می باشد(طبق آخرین اسناد روزنامه رسمی)؛ تخصص، تجربه، اعتماد، سلامت و یا رایزنی؟
 
5- چرا خانم فهیمه زارع عضو هیئت مدیره ایتراک شد؟ وی براساس کدام منطق و تخصصی منصوب گردید؟ آیا زارع از ساپکو به آنجا رفته و یا همزمان در دو شرکت مشغول به فعالیت است؟
 
6- آیا کسی در ایران خودرو نمی تواند به جای مظفر اعوانی، مدیرعامل تام ایران خودرو شود؟ این در حالی است که وی همزمان در دو شرکت دیگر مشغول به فعالیت است.
 
7- آیا"حامد طیبی"،"سهیل معمارباشی" و"حامد میرسعیدی" که در یک یا دو مسئولیت در ایران خودرو مشغول به فعالیت هستند، مشاوران آقای باقری(مدیریت حوزه مدیرعامل) هستند؟ اساسا آیا مدیریت حوزه مدیرعامل نیاز به مشاور دارد؟ و اگر این افراد مشاور وی هستند، براساس کدام صلاحیت و تخصص شان از ایشان در کسوت مشاور استفاده شده است؟
 
 
سوالات مذکور نیز مبتنی بر رصد تحولات ایران خودرو در ذهن افکار عمومی ایجاد شده است. افکار عمومی به دلیل سلامت کاری، روحیه مبارزه با فساد، تخصص گرایی، ضدلابی گری و ضدرانت مدیرعامل جوان ایران خودرو، منتظر هستند تا فرق دوران مدیریت جدید و قدیم را ببینند و لذا این سوالات و شفاف سازی آنان به خوبی می تواند بخشی از عیار مدیرعامل جدید را مشخص کند. ناگفته نماند این ابهامات و سوالات به هیچ وجه نافی زحمات و اقدامات مثبت و قابل دفاع فرشاد مقیمی در مدت 6 ماه گذشته نیست. چرا وی طی این مدت نشان داده تفاوت های چشمگیری با مدیرقبلی دارد و تغییرات ارزنده ای را در ایران خودرو صورت داده است.
 
سوال از مدیران ایران خودرو یک حق عمومی واجب است چرا که ایران خودرو اولا یک سرمایه ملی است و ثانیا به دلیل آنکه بخشی از سهام آن متعلق به دولت و دولت نیز یعنی مردم، لذا مردم و افکار عمومی این حق را دارند تا نسبت به اتفاقات آن حساس باشند. قطعا اصلاح رویه های غلط در ایران خودرو به دلیل جایگاه خاص این شرکت، می تواند الگویی برای دیگر شرکت های خودروسازی و صنعت خودرو باشد. منبع/سایت خط بازار
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین