پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:11 - 1399/01/17

پایان خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون در ایران

اگر یکسال به عقب برگردیم و نگاهی اجمالی به بازار عموما پرحاشیه خودرو بیندازیم، در می‌یابیم که در مجموع روند کاهشی در طول سال در این بازار جریان داشت و تنها در ماه اردیبهشت جنب و جوشی مشاهده شد، آن‌هم متاثر از قیمت‌سازی‌ها.
کارگر آنلاین: از اظهارات کارشناسان اینگونه برداشت می‌شود که تحرکات بازار خودرو پس از اردیبهشت‌ماه متوقف و پس از آن روند کاهشی پیش گرفته شد.
 
به‌گونه‌ای که با ورود نهادهای نظارتی در اردیبهشت‌ماه بازار روی آرامش را به خود دید و پس از آن شیب افزایش کند قیمت‌ها آغاز شد و این روند در اوایل بهمن به اوج خود رسید. اواخر بهمن‌ماه نیز همزمان شد با کاهش قیمت‌ها. می‌توان گفت در مجموع نمایشگاه‌های خودرو سال خلوتی را پشت‌سر گذاشتند، هرچند خرید و فروش در فضای مجازی رنگ و بوی دیگری داشت. حال، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت در تازه‌ترین اظهارات خود، گفته است: «هنوز بازار خودرو تعطیل بوده و همه نمایشگاه‌ها بسته است و هیچ فعالیت خرید و فروشی انجام نمی‌شود.»
 
کارشناسان صنعت خودرو در ارزیابی خود از شرایط بازار در امسال، آن را به دو بخش تقسیم می‌کنند؛ وضعیت بازار خودرو زیر سایه کرونا و وضعیت بازار خودرو بعد از مهار بیماری. گفته می‌شود مادامی که کرونا بر بازار خودرو به مانند سایر بازارها سایه انداخته، رکود ادامه پیدا خواهد کرد. اما پس از آن یعنی در ماه پایانی بهار، نشانه‌های رونق مشاهده خواهد شد و معاملات کلید می‌خورند. البته در مجموع با درنظرگرفتن شرایط حاد دولت، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که بازار خودرو در سال ۹۹ کم‌رمق خواهد بود. از آنجایی که در تحلیل بازار باید هر دو بخش تعیین‌کننده و اصلی بازار را با هم سنجید، خوب است نگاهی نیز به وضعیت طرف تقاضا بیندازیم. اقشار متوسط و ضعیف جامعه که پیش از این متاثر از التهابات ارزی و اعمال تحریم‌ها با افت شدید قدرت خرید مواجه شده بودند، هم‌اکنون نیز تحت فشار کرونا با مشکلات جدی مواجه شده‌اند. مسئله‌ای که به گفته صاحبنظران شوکی است که به بازار خودرو منتقل خواهد شد. در همین زمینه، فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، معتقد است: «تقریبا عرضه جدید جز در قسمت‌های پایین بازار وجود ندارد؛ ممنوعیت واردات و عدم ارسال قطعات منفصله، درکنار قدرت خرید بسیار پایین مشتریان محصولات داخلی، فضای بازار را به‌شدت سردرگم می‌کند.»
 
بازار خودرو تعطیل است
 
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، گفت: هنوز بازار خودرو تعطیل بوده و همه نمایشگاه‌ها بسته است و هیچ فعالیت خرید و فروشی انجام نمی‌شود. او یادآور شد: در مجموع سال گذشته بازاری برای خودرو به آن صورت وجود نداشت، فقط برچسب نرخ خودروها عوض می‌شد و به‌جز آنهایی که در فضای مجازی خرید و فروش می‌کردند در عمل خرید و فروشی در نمایشگاه‌های خودرو شاهد نبودیم. موتمنی تاکید کرد: این مسئله سبب آسیب‌دیدن کسب و کار فعالان بازار به‌ویژه افرادی که نمایشگاه‌های خودرو را اجاره کرده بودند، شد. موتمنی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی اقتصادی و شیوع کرونا، اگر هم فعالیت‌های اقتصادی آغاز شود به‌نظر نمی‌رسد افراد برای خرید و فروش خودرو مراجعه کنند و پیش‌بینی می‌شود این شرایط تا چند ماه آینده و ریشه‌کن شدن کامل این ویروس ادامه داشته باشد. او ابراز امیدواری کرد با توجه به مسائل یاد شده سازمان امور مالیاتی بخشودگی مالیات سه ماهه یعنی بهمن، اسفندماه ۹۸ و فروردین‌ماه ۹۹ این صنف را در دستور کار قرار دهد، زیرا نمایشگاه‌های خودرو سال گذشته در رکود بوده و با شیوع کرونا این رکود شدیدتر نیز شده است.
 
ارائه بسته حمایتی به صنعت خودرو
 
فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو نیز گفت: احتمالا دولت به سیاق سال‌های گذشته، بسته حمایتی از صنعت خودرو را که شامل وام کم‌بهره خرید خودرو باشد، ارائه می‌کند، ولی شیب تورم و بهای تمام‌شده رو به افزایش، شرایط را پیچیده می‌کند. او تصریح کرد: در همین تعطیلات عید و کرونا، دیدیم نرخ ارز بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است و احتمالا اگر مسائل بین‌المللی حل و فصل نشود که بعید است حرکتی تا نوامبر صورت گیرد تا نرخ نفت ترمیم شود که احتمالا اقدامات بین‌المللی چندان موثر نخواهد بود، فشار بر تامین ارز را در کشور گسترده‌تر می‌کند که خود به معنای تشدید گرانی در کشور است. زاوه عنوان کرد: حتی با نرخ ۳۰ درصد تورمی که خوش‌بینانه است و با حذف پراید و پژو۴۰۵ تا پایان سال، به معنای خداحافظی خودروی زیر ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود. این کارشناس بازار خودرو متذکر شد: اگر شرکت‌ها دوباره با رویه قیمت‌گذاری دستوری حرکت کنند، دوباره ماشین تولید زیان آنها فعال می‌شود و سال را با زیانی جدید باید به پایان می‌رسانند.
 
منبع: ایران‌جیب
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین