پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:14 - 1399/01/27

انتقاد جامعه پزشکی آمریکا از تصمیم بحث‌برانگیز ترامپ

کارگر آنلاین: تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری برای کاهش بودجه سازمان جهانی بهداشت به بهانه نحوه مدیریت شیوع ویروس کرونا انتقاد جامعه پزشکی آمریکا را برانگیخت.



تارنمای آمریکایی پولیتیکو گزارش داد، تصمیم ترامپ برای کاهش بودجه سازمان جهانی بهداشت به دنبال هفته ها تشدید حملات ترامپ علیه این سازمان بین المللی اعلام شد.

این تارنما نوشت: این حملات در حالی انجام شده که او به دنبال جلوگیری از تحقیقات درباره روند کُند واکنش دولتش به شیوع این ویروس بوده است.

آمریکا بیش از هر کشور دیگری به سازمان جهانی بهداشت کمک می کند و سالانه ۴۰۰ میلیون دلار در اختیار این سازمان قرار می دهد از این رو، قطع این کمک  به این سازمان که با توجه به تلاش ها برای ساخت واکسن و کمک به انتقال کیت های آزمایشی به کشورها و توصیه به دولت های جهان، بودجه سالانه اش ۴.۵ میلیارد دلار است، اهمیت دارد.

تصمیم ترامپ برای توقف این کمک با واکنش سریع جامعه پزشکی آمریکا مواجه شد.آنها می گویند این اقدام به تلاش های جهانی برای مبارزه با بیماری ای که تاکنون حدود ۲ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده و هنوز معالجه یا واکسنی برای آن کشف نشده است، آسیب می رساند.

«پاتریس هریس» رئیس انجمن پزشکی آمریکا از دولت ترامپ خواسته در تصمیم خود تجدیدنظر کند. وی گفت: مبارزه با یک بیماری همه گیر به همکاری بین المللی و اتکا به داده ها و علم نیاز دارد.

ترامپ سازمان جهانی بهداشت را به سوء مدیریت شدید در مخفی کاری در زمینه ویروس کرونا متهم کرده است و در ماه های اولیه شیوع این ویروس مخالفت این سازمان با ممنوعیت سفر آمریکا علیه چین را «مشکل آفرین» توصیف کرد. سازمان جهانی بهداشت در آن مقطع زمانی  این ممنوعیت سفرها را غیرموثر خواند.

«رابرت رِدفیلد» مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا در یک مصاحبه رادیویی در واکنش به تصمیم ترامپ گفت: برخی ارزیابی های چین در آن مقطع قطعا درست نبود اما در یک دوره کوتاه مدت این ویروس را شناسایی و اطلاعات مربوط به آن را تقریبا فوری به اشتراک گذاشت  و این موضوع به ما اجازه داد آزمایش های تشخیصی را انجام دهیم.

اقدام ترامپ علیه سازمان جهانی بهداشت با پیش نویس طرحی که دولت خود او در سال ۲۰۱۷میلادی تدوین کرد مغایرت دارد. این طرح از «گسترش همکاری های بین المللی در آمادگی و واکنش به بیماری های همه گیر» حمایت می کند و به ویژه خواستار «تداوم حمایت» از سازمان جهانی بهداشت است.

ترامپ حتی قبل از اعلام همه گیری بیماری کووید-۱۹ خواستار قطع کمک به این سازمان شده بود؛ رویکردی که با انتقاد او از دیگر نهادهای بین المللی که مدعیست از کمک آمریکا سوء استفاده می کنند، همسو است. در بودجه سال مالی ۲۰۲۱ آمریکا که اواسط فوریه منتشر شد از کنگره خواسته شده بود که بودجه این سازمان را تا بیش از نصف کاهش دهد.

«آمش ادالجا» کارشناس بیماری های عفونی و محقق ارشد مرکز امنیت سلامت دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا گفته است هر چند ممکن است به اصلاحات در سازمان بهداشت جهانی نیاز باشد اما اکنون وقت مناسبی برای طرح چنین درخواستی نیست.

او گفت: وسط یک بیماری همه گیری نمی توان چنین اقداماتی را انجام داد.

دکتر «ویلیام شافنر» کارشناس بیماری های عفونی مرکز پزشکی دانشگاه وندرولیت آمریکا نیز در ارتباط با استدلال ترامپ درباره مخالفت اولیه سازمان جهانی بهداشت با تصمیم آمریکا برای بستن مرزهایش گفت: ویروس به گذرنامه نیاز ندارد. در چند ماه به همه قاره های جهان سفر کرده است. این ویروس به ما نشان داد که به عنوان جامعه جهانی به همکاری با هم نیاز داریم.
منبع: ایرنا

 

کارگر آنلاین را در روبیکا دنبال لکنید

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین