پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:54 - 1399/02/10

معاون سابق خصوصی سازی: واگذاری به صورت سهام ممتاز انحصار دولت در خودروسازی را حفظ می کند

مهدی عقدایی گفت : در روش کنونی واگذاری ها دولت همچنان به دنبال حفظ مدیریت و کنترل خود در شرکت های خودروسازی است.
به گزارش کارگر آنلاین؛ یکی از برنامه های جدی دولت، واگذاری سهام دولتی برخی از شرکت ها به صورت صندوق های ETF است. در این صندوق ها، سهام ممتاز متعلق به دولت است و لذا در این واگذاری ها همچنان مدیریت و مالکیت دولت باقی می ماند. از این رو این سوال مطرح است که اساسا هدف از واگذاری به چنین روشی، خصوصی سازی بوده و یا کسب درآمد برای دولت با حفظ نفوذ مدیریتی؟
 
در این رابطه مهدی عقدایی، معاون سابق واگذاری سازمان خصوصی سازی معتقد است: اقدام دولت در واگذاری به صورت صندوق های ETF صرفا موجب کسب درآمد برای دولت می شود و جایگاه دولت حفظ می گردد.
 
وی در گفتگو اختصاصی با خط بازار با بیان اینکه خصوصی سازی واقعی، انتقال مالکیت و مدیریت است، گفت: در روش کنونی دولت هم مالکیت و هم مدیریت در اختیار دولت باقی می ماند.
 
عقدایی با اشاره به اینکه این روش مانند واگذاری سرقفلی است، خاطر نشان کرد: در نهادهای عمومی غیردولتی درست است مالکیت در اختیار دولت است ولی مدیریت تقریبا به دست بخش خصوصی صورت می گیرد.
 
وی افزود: به طور مثال سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی است که متعلق به آحاد کارگران است.
 
عضو سابق هیئت عامل سازمان خصوصی سازی گفت: به نظر من واگذاری به روش صندوق های ETF که سهام ممتاز در اختیار دولت است، خلاف اصل 44 قانون اساسی است.
 
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا با واگذاری سهام دولت در شرکت های خودروسازی به صورت صندوق های ETF خصوصی سازی و کارایی لازم در این شرکت های رخ خواهد داد یا نه به خبرنگار خط بازار گفت: من فکر می کنم که اتفاق نخواهد افتاد و به نظر دولت برای آنکه انحصار را از دست ندهد و این شرکت ها به دست بخش خصوصی نیفتد مبادرت به چنین کاری نموده است.
 
معاون سابق سازمان خصوصی سازی گفت: ذهنیت من این است که دولت همچنان به دنبال حفظ مدیریت و کنترل خود در شرکت های خودروسازی است.
 
وی تصریح کرد: خودروسازی یک بنگاه فنی و صنعتی است و لذا اداره آن بایستی به دست بخش خصوصی و آن هم به صورت بلوکی قرار گیرد تا سهامداران اصلی آن بتوانند به خوبی آن را مدیریت کنند. منیع/سایت خط بازار
 
انتهای پیام
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین