پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00019:34 - 1399/02/14

بورس مستقل املاک و مسکن راه اندازی می‌شود

‌وزیر اقتصاد از راه‌اندازی بورس املاک و مسکن برای دستیابی به درآمد ۶۱ هزار میلیاردتومانی از محل املاک دولتی خبر داد و گفت: ۲۰ درصد از دارایی ۷هزارهزار میلیاردتومانی دولت قابل واگذاری است.
به گزارش کارگر آنلاین، فرهاد دژپسند امروز، یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه در نشست فعالان بخش خصوصی با وزیر اقتصاد درباره تحریم‌ها گفت: ما در دولت یازدهم تورم یک رقمی را تجربه کردیم که نشان می‌دهد که این حالت بار دیگر دست یافتنی است.
 
وی افزود: رشد اقتصادی ما با انکه باید موفق شود فاصله زیادی دارد اما موانعی چون تحریم‌های ظالمانه یک طرفه که روز به روز عمق و گسترش می‌یابد بر سر راه رسیدن به رشد واقعی وجود دارد هر چند که ما در حال پیدا کردن راه‌های دور زدن تحریم‌ها هستیم ولی به هر حال یک عنصر مزاحم محسوب می‌شود.
 
دژپسند گفت: کرونا نیز مزید علت شده و بر بازار نفت اثر منفی گذاشت مجموعه این شرایط سبب شده تا نتوانیم به رشد اقتصادی دست یابیم اما عزم خود را برای افزایش سرمایه گذاری جزم کرده‌ایم و بخش گردشگری ظرفیت بالایی برای جذب سرمایه دارد.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی حجم نقدینگی را ۲,۴۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: این در حالی است که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی نگران وجوه نقد برای سرمایه در گردش خود هستند بنابراین برای برون رفت از این عدم تقارن باید از اقیانوس نقدینگی کشور به بنگاه‌ها پل بزنیم.
 
دژپسند با بیان اینکه به طور سنتی اقتصاد ایران متکی به نظام بانکی است، یادآور شد: سال گذشته نظام بانکی ۹۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات داد که ۷۰ درصد آن جایگزینی تسهیلات سابق بود و تنها ۳۰ درصد آن تسهیلات جدید و پول تازه به بنگاه‌ها تزریق شد.
 
به گفته وزیر اقتصاد سال گذشته بازار سرمایه ۲۷۵ هزار میلیارد تومان تأمین مالی انجام داد که همه آن برای سرمایه گذاری نبود بخشی از آن به سرمایه در گردش بنگاه‌ها و بخشی دیگر نیز به تأمین مالی اوراق دولتی معطوف شد که همه این موارد در رقم مذکور وجود داشت.
 
دژپسند با بیان اینکه برای آنکه رشد و جهش داشته باشیم باید راهکارهای تأمین مالی را متنوع و به آن عمل کنیم افزود: نهر بازار سرمایه ظرفیتی دارد که هیچ گاه تحت فشار نیست. به عنوان مثال چهارشنبه گذشته یک شرکت عرضه اولیه شد که دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر سهام آن را خریدند.
 
دژپسند با تاکید بر اینکه هم فعالان اقتصادی و هم سهامداران خرد باید مشاوران امین داشته باشند خاطرنشان کرد: بسیاری از سهامداران خرد توانایی تحلیل‌های صورت‌های مالی را ندارند که باید از مشاوران بهره بگیرند.
 
وزیر اقتصاد ادامه داد: بازار سرمایه کریدوری است که قابلیت خود افزایی بازار را دارد، به خصوص که ما بازار پول و سرمایه را رقیب هم نمی‌دانیم بلکه مکمل هم هستند.
 
دژپسند با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم رشد معقول داشته باشیم باید حداقل هزار هزار میلیارد تومان سرمایه بخش دولتی، عمومی و خصوصی داشته باشیم، گفت: باید این حجم نقدینگی را از دریای خروشان منابع مردمی کسب کنیم.
 
وی افزود: امسال با اذن رهبری ظرفیت جدیدی با استفاده از سهام عدالت به ارزش ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه تزریق می‌شود همچنین ETF ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای دولتی را عرضه خواهیم کرد.
 
دژپسند افزود: امکان افزایش عرضه اولیه‌ها وجود دارد ولی باید آنها را سازمان بدهیم و از حواشی بپرهیزیم و مرتب به سپرده‌گذار خرد یادآور شویم که ریسک را نمی‌شود حذف کرد ولی می‌توان آن را مدیریت کرد.
 
وزیر اقتصاد با بیان اینکه یک بنگاه اقتصادی به من گفت سال گذشته ۴۰۰ درصد سود کرده‌ام و این حرف را به وزیر اقتصادی می‌گوید که مالیات اخذ می‌کند، یادآور شد: البته برخی سودهای صادرکنندگان به دلیل افزایش نرخ ارز است و چون درآمدهای صادراتی از مالیات معاف هستند به راحتی سود خود را اعلام می‌کنند هر چند باید در کنار سود از محل افزایش نرخ ارز از محل نوسازی و مدرن سازی فناوری‌ها و توسعه بازارهای بین‌المللی محقق شود.
 
در حاشیه این مراسم وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز اولین واسطه مالی با ارزش ۱۷ هزار میلیارد تومان و ارز واقعی ۲۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان عرضه اولیه می‌شود، در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا تنوع سهام‌ها برای خرید مردم علیرغم استقبال آنها کم است، گفت: در حال برگزاری جلساتی هستیم تا از بخش خصوصی دعوت کنیم که شرکت‌هایی که قابلیت عرضه دارند را وارد بورس کنند اخیراً یک شرکت خصوصی به من گفت ۸ هزار میلیارد تومان تنها با ۲۰ درصد ظرفیت تولید درآمد داشتم که اگر به بورس عرضه شود ظرفیت بیشتری از خطوط تولید من وارد مدار می‌شود. بنابراین این ظرفیت‌ها وجود دارد.
 
عرضه ستاد اجرایی فرمان امام و صندوق‌های بازنشستگی در بورس
 
وی ادامه داد: ما در دولت برنامه وسیعی برای عمق بخشی به بازار سرمایه داریم که شامل عرضه نهادهای عمومی مانند ستاد اجرایی فرمان امام و صندوق‌های بازنشستگی به بازار سرمایه است امروز اولین عرضه اولیه ETF انجام شد و تا پایان نیمه اول سال دو صندوق سرمایه گذاری دیگر عرضه می‌شوند.
 
به گفته دژپسند، نیمه دوم سال نیز صندوق‌های سرمایه گذاری بیشتری در بازار سرمایه عرضه خواهند شد.
 
وی تاکید کرد: در عرضه اولیه امروز به هر فرد حداکثر دو میلیون تومان سهام با تخفیف تعلق می‌گیرد مردم برای خرید آن شتاب نکند چرا که تا ۳۱ اردیبهشت وقت دارند.
 
وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر مبنی بر حجم دارایی‌های دولت گفت: ۷ هزار هزار میلیارد تومان برآورد اولیه ماست که ۲۰ درصد آن معادل ۱,۴۰۰ هزار میلیارد تومان آن قابلیت واگذاری دارد که با تجدید ارزیابی به عدد بزرگ‌تری خواهیم رسید.
 
وی خاطرنشان کرد: برای واگذاری بخشی از املاک دولت امسال بورس مستقل املاک و مسکن راه اندازی می‌شود که باید ۶۱ هزار میلیارد ریال از محل عرضه املاک دولتی کسب کنیم.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین