پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00002:34 - 1399/02/19

تشدید ترافیک در پمپ‌بنزین‌های تهران

زلزله‌ ۵.۱ ریشتری نیم شب امروز تهران را برای دقایقی لرزاند. این زلزله ا فوتی و ۶ مصدوم داشته و ۷ پس‌لرزه ثبت شده است. پس از زلزله برخی از اهالی تهران در اثر ترس به خیابان‌ها آمدند.
به گزارش کارگر آنلاین ، زلزله‌ای با قدرت ۵.۱ نیم شب امروز (جمعه ۱۹ اردیبهشت) تهران را برای دقایقی لرزاند.
 
براساس گزارش‌ها محل وقوع زلزله در مرز استانهای مازندران و تهران و حوالی دماوند بوده است.
 
طول جغرافیایی زلزله 52.05 و عرض جغرافیایی آن 35.78 بوده است.
 
عمق زمین‌لرزه در 7 کیلومتری زمین بوده است. نزدیک‌ترین شهرها به مرکز زلزله نیز 6 کیلومتری دماوند (تهران)، 13 کیلومتری رودهن (تهران)، 16 کیلومتری بومهن (تهران) بوده است.     
 
پس از زلزله نسبتا شدید در تهران، برخی از اهالی تهران در اثر ترس به خیابان‌ها آمدند.
 
مجتبی خالدی (سخنگوی اورژانس کشور) به ایلنا گفت: تمامی پایگاه اورژانس در استان تهران در حال آماده‌باش هستند.
 
به گفته وی، در پى وقوع زمین لرزه در تهران تیم‌هاى ارزیاب سازمان اورژانس کشور جهت بررسى اعزام شدند و مرکز مدیریت بحران وزارت بهداشت در حالت آماده‌باش است.
 
سخنگوی اورژانس کشور خاطرنشان کرد: تمامى پایگاه‌هاى اورژانس در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.
 
مرتضی سلیمی (رییس سازمان امداد و نجات) نیز به ایلنا گفت: زمین لرزه‌ای بزرگی ۵.۱ در مقیاس ریشتر ساعتی پیش استان‌های تهران مازندران دماوند قم قزوین و زنجان را لرزاند.
 
وی ادامه داد: مرکز این زمین لرزه در منطقه دماوند بوده است.
 
وی ادامه داد: ۵ تیم ارزیاب نیز به منطقه دماوند اعزام شده است.
 
سردار حمید هداوند (جانشین رییس پلیس تهران بزرگ) در گفتگو با ایلنا گفت: در پی وقوع زمین لرزه برخی از مردم در خیابان حضور دارند.
 
وی ادامه داد: تمامی نیروی پلیس که در حال شیفت بودند، به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.
 
جلال ملکی (سخنگوی سازمان آتش‌نشانی) نیز به ایلنا گفت: تا کنون گزارشی مبنی بر تخریب ناشی از لرزش دقایق قبل در تهران به ۱۲۵ اعلام نشده است.
 
وی از تهرانی‌ها خواست که آرامش خود را حفظ کنند: از شهروندان می‌خواهیم آرامش خود را حفظ کنند و اخبار را از منابع رسمی پیگیری کنند.
 
علی مرادی (رییس مرکز لرزه نگاری کشوری) در پاسخ به این سوال که آیا این زمین لرزه اصلی بوده است، به ایلنا گفت: در این باره نمی‌توانم اظهارنظری کنم اما ساعاتی پیش زمین لرزه‌ای به بزرگی ۲.۹ ریشتر در همین منطقه به وقوع پیوسته است که مردم آن را احساس نکرده‌اند.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر در حال رصد منطقه هستیم.
 
رییس مرکز لرزه‌نگاری گفت: ما نمی‌توانیم زمین لرزه را پیش‌بینی کنیم و امیدواریم زمین لرزه دیگری رخ ندهد.
 
مرادی خاطرنشان کرد: زمین لرزه‌هایی که در این منطقه بوقوع پیوسته، نشان‌دهنده این است که گسل فعال است.
 
وی ادامه داد: دستگاه‌های لرزه‌نگاری در منطقه فعال است و ما در حال رصد هستیم.
 
علی بختیاری (سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور) در گفتگو با ایلنا گفت: این زمین در عمق ۷ کیلومتری زمین و در منطقه دماوند بوده است.
 
وی ادامه داد: همه دستگاه‌ها در حال آماده‌باش کامل هستند.
 
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: از مردم می‌خواهیم آرامش خود را حفظ کرده و هوشیار باشند.
 
مجتبی خالدی (سخنگوی اورژانس کشور) در گفتگوی دیگری با ایلنا گفت: این زمین لرزه در مرز استان تهران و مازندران رخ داده است.
 
وی ادامه داد:  در دماوند تا این لحظه فقط ماموریت قلبی ناشی از استرس گزارش نشده است.
 
خالدی تصریح کرد: در منطقه گیلاوند ترک در بعضی از منازل مسکونی گزارش شده است.
 
به گفته سخنگوی اورژانس کشور  یک تیم ارزیاب از سازمان اورژانس در حال اعزام به منطقه است.
 
وی ادامه داد: در شهر تهران نیز بیمارستان‌های فیروزگر، حضرت رسول(ص)، امام خمینی، امام حسین(ع) و شهدای تجریش در حالت آماده‌باش هستند.
 
وی ادامه داد: تاکنون هیچ مورد مصدومیت گزارش نشده است.
 
عبدالرضا رحمانی فضلی (وزیر کشور) نیز به استاندار تهران و رئیس سازمان مدیریت بحران دستور داد با سرعت نسبت به ارسال تیم‌های مجهز امدادی به منطقه اقدام نمایند.
 
وزیر کشور در این دستور خواستار امدادرسانی سریع و بهینه به آسیب‌دیدگان احتمالی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و مراقبتی درباره بیماری ویروس کرونا در منطقه دماوند تهران شد.
 
وی همچنین ارزیابی از خسارات و اقدام به موقع جهت حل مسکلات مردم را از موارد ضروری در امدادرسانی مورد تاکید قرار داد.
 
 سردار محمدرضا مهماندار (رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ) نیز اعلام کرد: باتوجه به زلزله نیروهای پلیس راهور  بلافاصله به حالت آماده‌باش در امده و در محل خدمت حاضر شدند.
 
وی گفت: بین ۲۰ تا ۳۰ درصد ترافیک در خیابان‌ها ایجاد شده است و برخی پمپ‌بنزین‌ها نیز پرترافیک شده‌اند.
 
رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: تیم‌های پلیس در سطح شهر و به ویژه در مقابل پمپ بنزین مستقر شده‌اند تا مشکل خاصی ایجاد نشود.
 
مهماندار خاطرنشان کرد: مردم از خانه خارج نشوند. در محلی که حضور دارند آرامش خود را حفظ کرده و از تردد بیجا در شهر خودداری کنند.
 
اورژانس ۱۱۵ دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز به نقل از احمدعلی امینی (سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی ساوه) گفت: تمامی پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ شهری و جاده‌ای شهرستان‌های ساوه و زرندیه به صورت آماده‌باش کامل درآمده‌اند.
 
وی گفت: دقایقی پیش گزارشی از مرکز EOC (سازمان اورژانس کشور) در مورد زمین لرزه به بزرگی 5.1 ریشتر در استان‌های معین شهرستان ساوه، زرندیه به تمامی مراکز اورژانس کشور مخابره شد.
 
امینی اظهار کرد: واحد EOC مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی ساوه با توان نیروهای ستادی و عملیاتی مستقر در مرکز اورژانس۱۱۵ ساوه آماده خدمات‌رسانی به حادثه‌دیدگان احتمالی این زمین لرزه هستند.
 
انوشیروان محسنی بندپی (استاندار تهران) گفت: مردم هوشیاری خود را حفظ کرده و پروتکل‌های بهداشتی را برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در هنگام خروج از منزل حفظ کنند.
 
وی ادامه داد: اکیپ‌های هلال احمر و اورژانس در نقاطی منتهی به گسل مشا و روستای زیارت اعزام شده‌اند اما هیچ آماری از تخریب منازل و آسیب‌دیدگی گزارش نشده است.
 
به گفته استاندار تهران، آمادگی کامل در هلال احمر  شهرداری و اورژانس ایجاد شده است. وی اظهار امیدواری کرد که هیچ گزارشی از تخریب نداشته باشیم.
 
بندپی ادامه داد: دو پس لرزه بعدی ۲.۱ ۲.۵ بودند اما مردم نگرانی نداشته باشند. هوشیاری کامل خود را حفظ کنند تا چنانچه با زلزله با مقیاس بیشتر مواجه شدیم، با مشکلی مواجه نشوند.
 
علی مرادی (رییس مرکز لرزه نگاری کشوری) در دومین گفتگویش با ایلنا اظهار داشت: این زمین لرزه بر اثر فعالیت گسل مشا بوده است. گسل مشا از گسل‌های فعال منطقه ما است.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان رخ دادن زمین لرزه بزرگتری وجود دارد، گفت: نمی‌توانیم در این زمینه اظهارنظر کنیم اما ابعاد این گسل بزرگ بوده و توان تولید زمین لرزه‌های بزرگ را دارد.
 
رییس مرکز لرزه نگاری کشوری با اشاره به اینکه تاکنون ۷ پس لرزه به وقوع پیوسته است، ادامه داد:  بزرگترین پس لرزه ۲.۵ در مقیاس ریشتر بوده است.
 
مرادی ادامه داد: هرچه از زمین لرزه ۵.۱ ریشتر می‌گذرد امیدواریم پس لرزه‌ها در مقیاس کمتر باشد.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا این زمین لرزه باعث فعال شدن دیگر گسل‌های تهران نیز شده است، گفت: باتوجه به رصد مداوم دستگاه‌های لرزه‌نگاری ما فعالیتی در گسل‌های دیگر احساس نکردیم.
 
مجتبی خالدی (سخنگوی اورژانس کشور) در سومین گفتگویش با ایلنا  گفت: 6 مصدوم ترومایی ناشی از فرار و فوت 1 مرد 60 ساله در حین فرار در منطقه دماوند گزارش شده‌است.
 
وی ادامه داد: در استان مازندران- شهرستان آمل روستاهای بایجان، صقرچی،گزنک و لاسم  صدمات جانی و خسارات مالی گزارش نشده است.
 
شاهین فتحی (مدیرعامل هلال احمر استان تهران) گفت: ٦ تیم هلال احمر به همراه سگ‌های زنده‌یاب هلال احمر به روستای زیارت و سایر روستاهای دماوند که مرکز زلزله بود، اعزام شدند.
 
وی ادامه داد: تیم‌ها در حال ارزیابی منطقه هستند، همچنین نیروهای عملیاتی جمعیت هلال احمر استان تهران در حالت آماده‌باش هستند تا در صورت خسارت احتمالی اقدام کنند.
 
سردار حمید هداوند (جانشین رییس پلیس تهران بزرگ) نیز در گفتگوی دیگری با ایلنا درباره وضعیت شهر تهران در پی وقوع زمین لرزه ۵.۱ ریشتری گفت: در حال حاضر پمپ‌بنزین‌ها به دلیل سوختگیری مردم با ازدحام مواجه هستند.
 
وی ادامه داد: خوشبختانه مشکل خاصی در سطح شهر وجود ندارد.
 
جانشین فرمانده تهران بزرگ گفت: از مردم می‌خواهیم آرامش خود را حفظ کرده و هوشیار باشند.
 
مرتضی سلیمی (رئیس سازمان امداد و نجات) در گفتگوی دوم خود با ایلنا اظهار داشت: در پی وقوع زلزله ٥.١ ریشتری دماوند اعلام آماده‌باش و وضعیت نارنجی به استان‌های مازندران، البرز، قم، سمنان  کلیه شعب استان تهران شده است.
 
وی از اعزام ٦ تیم ارزیاب و عملیاتی از شهرستان‌های دماوند، واکنش سریع تهران و پردیس به مناطقی که زمین لرزه در آنها احساس شده است، خبر داد. منبع/ایلنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین