پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00006:17 - 1399/03/10

سفته و چک هایی که نمی توانند علیه کارگران وصول شوند+جزییات

درباره اخذ سفته از کارگر و مجازات مربوط به کارفرما بیشتر بدانید.
به گزارش کارگر آنلاین،وحید حاجی زاده کارشناس حوزه اختلافات کارگری و کارفرمایی اظهار کرد: در قانون کار و مقررات مربوطه در خصوص اخذ سفته یا چک تضمین کارگران پیش‌بینی خاصی انجام نشده است و هیچ گونه منعی جهت گرفتن این نمونه ضمانت از کارگر وجود ندارد.
 
او افزود: آن چیزی که موجب محکومیت کارفرمایان در خصوص این گونه اسناد تضمینی می‌شود، این است که دریافت چک و سفته به صورت سفید امضا بوده و تصور کارفرما این است که هر زمانی بخواهد می‌تواند علیه کارگر سفته را به اجرا بگذارد.
 
حاجی زاده گفت: هیچ گونه قرارداد استانداردی فی مابین کارفرما و کارگر وجود ندارد و خسارت ترک کار و یا مواردی که منجر به اجرا گذاشتن سفته می‌شود در قرارداد تصریح نشده و این امر دلیلی بر محکومیت کارفرمایان است.
 
او با بیان اینکه اخذ چک و سفته ضمانت از کارگران باعث می‌شود که از شکایت کارگر علیه کارفرما پیشگیری شود، گفت: تعهدات و فرم‌های الزام به انجام خدمت در این خصوص تعیین کننده هستند.
 
این کارشناس گفت: در سال گذشته بیش از ۷۰ درصد سفته‌های ضمانت کارگران در اختیار کارفرمایان قرار گرفته بود که در زمان شکایت فاقد ضمانت اجرا و اعتبار تشخیص داده شده و در بیشتر پرونده‌ها کارفرمایان محکوم شدند.
 
او با بیان اینکه مورد موثر در روابط فی ما بین کارگر و کارفرما فقط قرارداد کار است، افزود: عدم وجود قرارداد کار قانونی فی ما بین کارگر و کارفرما، جرایم غیرقابل جبرانی را به همراه خواهد داشت. منبع: باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین